برج میلاد مأذنه ایران اسلامی است
کد خبر: 1314474
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
فرزاد هوشیار:

برج میلاد مأذنه ایران اسلامی است

گروه هنر: مدیرعامل برج میلاد تهران در نشست تشریح برنامه‌های محرم و صفر این مکان فرهنگی گفت: مجموعه برنامه‌هایی که هر ساله در این برج برگزار می‌شود برپایه و اسلوب فرهنگی و هنری ایرانی و اسلامی طراحی شده و به این واسطه برج میلاد، مأذنه ایران اسلامی است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های ویژه محرم و صفر برج میلاد تهران پیش از ظهر امروز شنبه 17 آبان با حضور فرزاد هوشیار؛ مدیرعامل برج میلاد، معاونان وی و جمعی از هنرمندان حاضر در ویژه‌برنامه‌های این مکان فرهنگی و مخابراتی در سالن VIP برج میلاد برگزار شد.



فرزاد هوشیار، مدیرعامل برج میلاد تهران در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه این برج ششمین برج بلند مخابراتی در دنیاست گفت: با این وجود مجموعه برنامه‌های برگزار شده در آن برپایه و اسلوب فرهنگی و هنری مدیریت می‌شود که بیشتر دربردارنده معرفی هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی است.



مدیرعامل برج میلاد ادامه داد: برج میلاد مأذنه ایران اسلامی است و لذا همچون فضای مساجد و مکان‌های مقدس اسلامی و مذهبی که در ایران وجود دارد همواره به برگزاری مجموعه‌ای از برنامه‌ها نظر داشته است که برخی از آنها به عنوان برنامه‌های کوتاه مدت و مقطعی تعریف شده‌اند اما اغلب قله‌برنامه‌هایی هستند که به مناسبت‌های گوناگون ملی و مذهبی تدارک دیده و اجرا می‌شوند.



برنامه‌های محرم و صفر برج میلاد در دو سطح عمومی و نخبه‌گرا تدارک دیده شده است



وی تصریح کرد: یکی از این برنامه‌های ویژه مربوط به محرم و صفر است که هر ساله همزمان با فرا رسیدن آن برگزار می‌شود که البته شامل برنامه‌هایی عمومی ویژه توده مردم و همچنین برنامه‌هایی خاص ویژه نخبگان می‌شود.



هوشیار در ادامه گفت: برج میلاد  به مناسبت‌های گوناگونی همچون رمضان، نوروز، دهه فجر، هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی را نیز هر ساله تدارک می‌بیند که همگی آنها در راستای شناخت هویت ایرانی و اسلامی است و خوشبختانه تاکنون اجرای این برنامه‌ها اثرات مثبت و فرهنگ سازی داشته است و به طور مثال برنامه ماه رمضان این برج که پیش‌بینی اولیه استقبال روزانه 20 هزار نفر از آنها بود خارج از حد تصور با استقبال روزانه 30 هزار بازدیدکننده و مخاطب مواجه شد.



وی با تأکید بر اینکه مسئولان برگزاری ویژه‌برنامه‌های مناسبتی برج میلاد همواره سعی کرده‌اند با تدارک برنامه‌های شاد و مفرح و در عین حال حلال اوقات خوب و خوشی را برای شهروندان تهرانی به وجود آورند گفت: امسال نیز همزمان با فرا رسیدن محرم و صفر و سالروز شهادت امام حسین(ع) و یارانش فداکار ایشان  برنامه‌هایی را در دو سطح عمومی  با 54 درصد فراوانی و نخبه‌گرا با 46 درصد فراوانی در نظر داریم که البته شروع آنها از 13 آبان و همزمان با روز مبارزه با استکبار جهانی کلید خورد.



پرچم گنبد امام‌حسین(ع) بر فراز گنبد آسمان برج به صورت دائمی نصب شد



هوشیار تأکید کرد: در این روز به شکل نمادین پرچم گنبد نورانی امام حسین(ع) در گنبد آسمان برج به عنوان مرتفع‌ترین بخش برج میلاد به شکل دائمی با حضور مسئولان شهری و در قالب برنامه‌ای معنوی نصب شد و در ادامه برای گرامیداشت درخور دو ماه محرم و صفر بیش از 60 برنامه طراحی کرده‌ایم که با 17 عنوان و با بیش از 100 اجرا در طول این دوماه برگزار می‌شوند.



وی در ادامه گفت: برگزاری آئین‌های عاشورایی اقوام ایرانی با حضور بیش از 16 استان از 23 آذر تا 2 دی در برج میلاد برگزار می‌شود و در آن آئین‌های بومی و عشایری در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.



مدیرعامل برج میلاد تهران افزود: همزمان با این برنامه یک ویژه‌برنامه دیگر با همکاری شبکه 5 سیما  تحت عنوان آئین‌های سوگ اقوام ایرانی در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد که پخش از رسانه ملی نیز خواهد داشت و همچنین یک ویدئوآرت در تالار لیزریوم با موضوع اباعبدالله‌الحسین(ع)  از 14 آبان تا 12 دی برگزار خواهد شد.



برگزاری 4 نمایشگاه تجسمی در برج میلاد ویژه محرم و صفر



هوشیار گفت: در حوزه هنرهای تجسمی 4 نمایشگاه در برج میلاد دایر خواهد شد که یکی از این نمایشگاه‌ها عکس‌های عاشورایی است، 2 نمایشگاه خطاطی و خوشنویسی است و یک نمایشگاه نیز به خط نقاشی و تایپوگرافی اختصاص دارد.



وی با اشاره به اینکه در شهر تهران 12 هزار هیئت و حسینیه وجود دارد که 5 هزار تای آن مستمر برنامه دارند و تنها معطوف به ماه محرم و صفر نیستند گفت: ترتیبی داده شده است که این هیئات و حسینیه‌ها در دهه اول محرم هر روز در صورت تمایل و با ثبت نام قبلی  مراسم زیارت عاشورای خود را در گنبد آسمان برج برگزاری کنند و در سایر ایام سال نیز  گنبد آسمان هر 5 شنبه پذیرای آنها با برگزاری مراسم زیارت عاشورا خواهد بود.



اجرای کنسرت «وداع» و «شب دهم» ویژه محرم و صفر



هوشیار در ادامه گفت: کنسرت و یک نمایش از جمله ویژه‌برنامه‌های دیگر برج میلاد به مناسبت ایام محرم و صفر است و در مهمترین آنها سیدحسام‌الدین سراج همچون سال گذشته  «کنسرت وداع» را براساس اشعار عمان سامانی اجرا خواهد کرد که نشست مطبوعاتی آن به شکل مجزا برگزار خواهد شد.



وی افزود: کنسرت دیگر ویژه این ماه «شب دهم» نام دارد  که علاوه بر ارکسترال همراه با کاریوگرافی و حرکات نمایشی ملهم از تعزیه نیز خواهد بود که با اجرای علیرضا قربانی برگزار خواهد شد و در آن فرازهایی از تیتراژ مجموعه تلویزیونی «شب دهم» خوانده  و در مرکز همایش‌های برج میلاد در دهه دوم صفر برگزار خواهد شد.



نمایش «بر فرس تندرو» مناسبتی و حکومتی نیست



هوشیار در مورد اجرای نمایش «بر فرس تندرو» نیز گفت: این نمایش فلسفی  توسط محسن معینی نویسندگی، طراحی و کارگردانی شده است که در آن جمعی از پیشکسوتان هنر نمایش به ایفای نقش خواهند پرداخت و باید بگویم که این نمایش اصلاً مناسبتی و حکومتی نیست و همچنین یک پرفورمنس نیز طراحی شده است که در گالری زیرگذر برج میلاد اجرا خواهد شد و در آن مجموعه ای از حرکات دراماتیک همراه با موسیقی و آثار تجسمی استفاده خواهد شد که در پایان نیز فروش آثار تجسمی این مراسم صرف امور خیریه  خواهد شد.



مدیرعامل برج میلاد تهران تصریح کرد: ما به شکل نمادین خاموشی برج میلاد را در روزهای تاسوعا و عاشورا خواهیم داشت که پس از خاموشی مطلق برج به شیوه لیزرنگاری در این دو روز اسامی امام حسین(ع) بر بدنه برج طراحی و اجرا خواهد شد که البته این مراسم در سالروز شهادت حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) نیز عیناً تکرار می‌شود.



هوشیار گفت: ویژه‌برنامه‌ای نیز با همکاری  شبکه جام جم تدارک دیده شده است  که از 3 تا 13 آذر در گنبد آسمان برج ویژه این ایام به روی آنتن خواهد رفت و همچنین دومین دوره داستان خوانی و رونمایی از سه کتایب و برگزاری مراسم شب‌های داستان را به مناسبت هفته کتاب خواهیم داشت که با حضور 30 کارشناس و ادیب برگزار خواهد شد که یکی از روزهای آن اختصاص به ادبیات عاشورایی دارد.



عمومی‌سازی و هویت‌سازی رویکرد برنامه های محرم و صفر برج میلاد



وی در پایان گفت: برج میلاد تهران مجموعه برنامه‌های ویژه ایام محرم و صفر خود را با دو رویکرد  عمومی‌سازی برنامه با حضور حداکثر شهروندان تهرانی و همچنین هویت‌سازی شهری مطابق با آنچه درخور واقعه عاشوراست برگزار می‌کند و شهروندان علاقه‌مند به شرکت در این ویژه‌برنامه‌ها می توانند با مراجعه به سایت اینترنتی برج به نشانی www.tehran milad tower.ir و یا تماس یا با شماره تلفن 8585 در جریان جزئیات برنامه‌های برگزار شده به مناسبت ایام محرم و صفر قرار گیرند.



در ادامه این نشست محسن معینی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش «بر فرس تندرو» در مورد اجرای این نمایش گفت: این نمایش در 7 اجرا از 30 آبان و به مدت تقریبی 70 دقیقه به روی صحنه خواهد رفت و در آن از بازیگران پیشکسوت تئاتر همچون پردیس افکاری و مهدی فقیه استفاده شده است



وی گفت: این نمایش را براساس اشعار گنجینة الاسرار عمان سامانی مدتهاست که نوشته و طراحی کرده‌ام و حال که امسال قرار بر اجرای آن در برج میلاد شد آن را مورد بازنویسی قرار دادم و در آن از تکنیک‌های فاصله‌گذاری ایرانی برای اینکه نمی‌توانیم چهره معصوم(ع) را نشان دهیم استفاده کردیم.



معینی گفت: به همین دلیل از صداپیشه پیشکسوت سینما و تلویزیون یعنی چنگیز جلیلوند دعوت شد تا در حقیقت صدای حضرت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) را در این نمایش خوانش کنند که امیدوارم تلاش گروه نمایش «شرنگ» که البته آواز سیدحسام الدین سراج براساس دیوان عمان سامانی نیز با آن همراه می شود برای بینندگان و بازدیدکنندگان جالب توجه باشد.



در پایان این نشست نیز چنگیز جلیلوند و مهدی فقیه دو تن از بازیگران نمایش «بر فرس تندرو» از احساسات شخصی خود در مورد حضور در این نمایش سخنانی را ایراد کردند.

captcha