برپایی بازارهای عرضه مستقیم، باعث جلب نظر مخاطب به قلمزنی قرآنی می‌شود
کد خبر: 1376519
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰
زهرا رحیمی:

برپایی بازارهای عرضه مستقیم، باعث جلب نظر مخاطب به قلمزنی قرآنی می‌شود

گروه هنر: اشباع بازار از آثار بی‌کیفیت قلمزنی، موجب شده کارهای فاخر هنری به ویژه قرآنی در این عرصه با استقبال خوبی از سوی مخاطب مواجه نشوند و لازم است برای عرضه مطلوب آنها، بازارهای عرضه مستقیم و اکسپوهای هنری ایجاد شود.

زهرا رحیمی، هنرمند قلمزن در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره سوابق حرفه‌ای خود در زمینه هنر قلمزنی روی فلز گفت: از سال 85  با شرکت در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای جذب این کار شدم و بعد در دوره‌های آموزشی سازمان صنایع دستی شرکت کردم و از سال 86 نیز با شرکت در نمایشگاه‌های گوناگون آن را پیگیری کردم تا اینکه در سال 87 به تشویق یکی از اساتید به تدریس این هنر به ویژه برای هنرجویان کم‌توان ذهنی پرداختم.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز در رشته نگارگری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز مشغول به تحصیل است گفت: با این رشته رتبه نخست جشنواره بین‌المللی تجسمی رضوی را که در اصفهان برگزار شد را از آن خود کردم و در جشنواره قرآنی آیات نیز جزء رتبه‌های برگزیده بودم اما واقعیت این است که در هیچ کدام از این جشنواره‌ها و حتی در جشنواره تجسمی فجر به عنوان غایت آرمان یک هنرمند تجسمی‌کار، توجهی به هنر قلمزنی روی فلز نمی‌شود و اساساً در جشنواره فجر که بخشی تحت عنوان فلز وجود ندارد.
 

قلمزنی به شکل سنتی در حال جریان است و هیچ دیدگاه حرفه‌ای در مورد آن وجود ندارد

رحیمی تصریح کرد: فعالیت در عرصه هنر قلمزنی روی فلز به شکل سنتی  در اصفهان جریان دارد و اغلب فعالان در این رشته نیز مرد هستند و کمتر بانویی پیدا می‌شود که به این کار اشتغال داشته باشد؛ آن هم با همه مخاطرات و سختی‌هایی که دارد و به عنوان تهدیدی جدی بر سر راه اشتغال بانوان هنرمند در این رشته محسوب می‌شود.
این هنرمند قلمزن اراکی ادامه داد: دومین چیزی که فعالیت حرفه‌ای تمامی هنرمندان در این عرصه را تهدید می‌کند، بازاری‌کاری است و از آنجا که به این هنر بیشتر به عنوان یک پیشه و کار نگاه می‌شود تا یک هنر متعالی، لذا به ویژه از سوی هنرمندان اصفهانی شاهد عرضه بیشمار کارهای بی‌کیفیت با قیمت‌های نازل هستیم که در مقابل کار توانفرسایی که سایر هنرمندان با استفاده از بهترین مواد و فلز و طی سالیان سال  رنج و مرارت به انجام می‌رسانند، متأسفانه بازار را قبضه کرده است و البته در این زمینه  مسئله دیگری که به عنوان فاجعه حرفه‌ای ما وجود دارد پرسکاری روی فلز است که به ویژه در قالب  تولیدات چینی در بازار خرید و فروش بسیار شایع شده است.
 

در جشنواره‌ها میان قلمزنی و سایر رشته‌های تجسمی تبعیض وجود دارد

برگزیده همایش بانوان قرآن‌پژوه گفت: بیشترین فعالیت من در عرصه قلمزنی روی فلز به آیات قرآنی مربوط می‌شود اما نمی‌دانم که چرا در این مسئله و با وجود موضوع واحدی که معمولاً در جشنواره‌های قرآنی و رضوی که در آنها شرکت داشته‌ام تا این اندازه تبعیض میان هنرمندان قائل می‌شوند و به طور مثال یک هنرمند برگزیده هنر خوشنویسی باید 16 سکه به همراه کمک هزینه سفر حج دریافت کند و من که برگزیده همان جشنواره در رشته قلمزنی هستم باید تنها 2 سکه به همراه کمک هزینه عتبات و یا مشهد مقدس دریافت کنم.
رحیمی تأکید کرد: وجود اکسپوهای هنری و بازارهای عرضه مستقیم محصولات هنری در دل جشنواره‌های تجسمی از جمله ضروریات این عرصه محسوب می‌شود به ویژه اینکه هنرمندان زنی که در این رشته مشغول فعالیت هستند نیاز به بازاریابی دارند اما وجود واسط به عنوان بازاریاب تنها به نفع مطامع آنهاست و هیچ عایدی و دلخوشی برای هنرمندان در پی ندارد لذا درخواستی که از مسئولان جشنواره‌های گوناگون تجسمی داریم این است که به فکر ایجاد بازار عرضه مستقیم محصولات فرهنگی و هنری و فروش بی‌واسطه آنها باشند.

در انتخاب خط برای قلمزنی قرآن روی فلز نهایت دقت را به عمل می‌آورم

وی در مورد ویژگی‌های حرفه‌ای فعالیتش در زمینه قلمزنی روی فلز نیز به ایکنا گفت: کار روی فلز مانایی بیشتری به نسبت سایر رشته‌ها همچون خوشنویسی دارد؛ از آنجا که بیشترین فعالیت من در عرصه آیات قرآنی است لذا بسیار دقت می‌کنم تا خطی که برای کار روی فلز انتخاب می‌کنم کمترین نقص را به لحاظ اسلوب نگارشی داشته باشد؛ من معمولاً خط ثلث را برای تابلوهای قلمزنی قرآنی انتخاب می‌کنم و در نتیجه به دنبال نمونه‌های اصیل و بی‌نقص آثار بزرگان خطاطی قرآنی هستم.

captcha