«وَیُزَکِّیهِمْ» بیانگر برنامه تربیتی انبیاست/ لزوم ترویج تفسیر قرآن در جامعه
کد خبر: 1397369
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
آیت‌الله موحدی‌کرمانی:

«وَیُزَکِّیهِمْ» بیانگر برنامه تربیتی انبیاست/ لزوم ترویج تفسیر قرآن در جامعه

گروه اجتماعی: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه دوم از سوره جمعه«... و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد...» آن را برنامه تربیتی انبیاء الهی دانست و بر لزوم ترویج تلاوت و تفسیر قرآن در جامعه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران شب گذشته، 30 فروردین در مراسم میلاد حضرت زهرا(س) در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) با اشاره به نامگذاری سال به نام «اقتصاد و فرهنگ؛ عزم ملی و مدیریت جهادی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: جهت تحقق این نامگذاری باید ابتدا بدانیم کار فرهنگی چیست.
وی افزود: جهت دریافت اینکه کار فرهنگی چیست باید نگاهی به برنامه انبیا و پیامبران الهی بیاندازیم که آن‌ها چه کرده‌اند و کار فرهنگی آن‌ها چه بوده است.
آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار کرد: پیامبر(ص) در طی 23 سال توانست یک جامعه منحط و عقب‌افتاده را متحول کند؛ لذا سؤالی که مطرح می‌شود این است که پیامبر چه برنامه‌ای پیاده کرد؟
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: همه نوع زشتی در جامعه‌ای که پیامبر(ص) مبعوث شده بود وجود داشت اما آن حضرت طوری برنامه خود را پیاده کرد که اصحاب ایشان در شهادت و انجام اعمال خیر از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

برنامه‌های تربیتی پیامبر(ص) بسیار عمیق بود
وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های تربیتی پیامبر(ص) بسیار عمیق بود، گفت: آیه 2 سوره جمعه «...وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ...؛ ... و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد...» برنامه تربیتی پیامبر(ص) را بیان می‌کند که خداوند به او امر فرمود.
آیت‌الله موحدی کرمانی عنوان کرد:  پیامبر(ص) در گام نخست آیات قرآن را برای مردم می‌خواند یعنی به مردم می‌گوید این‌ها خواسته‌ها و فرمان خداست و باید به این‌ها توجه کرد.
عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیا در جامعه ما چنین برنامه‌ای پیاده می‌شود؟ گفت: پیامبر(ص) تنها به خواندن قرآن اکتفا نکرد بلکه به آنان کتاب را آموخت و هر جا که برای مردم ابهام وجود داشت برای آنان رفع می‌کرد و لذا این کار گام نخست کار فرهنگی پیامبر(ص) بود.
وی تأکید کرد: جامعه اسلامی نیز باید مملو از خواندن و تفسیر آیات قرآن در خانه‌ها، مدارس، ادارات، دانشگاه‌ها و... شود و همگان باید با آیات الهی آشنا شوند و جامعه با آنچه که به عنوان تفسیر قرآن از زبان اهل بیت(ع) آمده است، آشنا شوند.
آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرمود به یهودی سلام کنید اما به یهود امت من سلام نکنید و آن‌هایی که صدای اذان نماز را می‌شنوند و به نماز حضور پیدا نمی‌کنند، یهود امت من هستند؛ گفت: چرا در جامعه ما کسانی هستند که وقتی صدای نماز را می‌شنوند در مسجد جهت اقامه نماز حضور پیدا نمی‌کنند و یا زکات مال خود را پرداخت نمی‌کنند؛ در دین چنین افرادی روح اسلام وجود ندارد.
امام جمعه موقت تهران با یادآوری اینکه پیامبر(ص) هر جا که باید تند صحبت کرده و هر جا که لازم است رحمت به کار برده است، گفت: در آیات قرآن کریم می‌خوانیم که خداوند می‌فرماید لقمان پیوسته به فرزند خود نصیحت می‌کرد و در جامعه امروزی ما نیز باید چنین باشد و والدین دائماً‌ راه درست و خطا را به فرزندان خود نشان دهند نه اینکه آنان را به حال خود رها کنند.
وی ابراز کرد: گام دوم پیامبر(ص) جهت کار فرهنگی خود، چنانچه قرآن می‌فرماید این بود که پیامبر(ص) انسان‌های آلوده را پاک می‌کردند و اجازه نمی‌دادند آلودگی باقی بماند.
آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه سخنان خود به میلاد حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که به پیامبر(ص) کوثر عطا کرده و این عطیه ماست و با این رخداد آن حضرت ماندنی است.

ضرورت الگوگیری از سبک زندگی فاطمی
عضو مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت الگوگیری از سبک زندگی فاطمی تأکید کرد و گفت: فرهنگ پیامبر(ص) چنین دختری تربیت می‌کند که هر جا نیاز جامعه را احساس کرد، قدم پیش می‌گذارد و در شرایط سخت اقتصادی،  اموال خود را وقف فقرا و مستمندان می‌کند.  
وی تأکید کرد: فرهنگ است که فاطمه(س) می‌سازد و اگر فرهنگ تغییر کند ابن‌مجلم می‌سازد و گرفتاری امیرالمؤمنین(ع) نیز همین بود که بعد از رحلت پیامبر(ص) آن تربیت ارزنده رسول‌الله(ص) کم کم به کلی فراموش شد و انسان‌ها فضیلت‌ها را فراموش کردند.
آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد:‌ وقایع پس از رحلت پیامبر(ص) خود بیانگر حساسیت فرهنگ جامعه است که اگر فرهنگ جامعه تغییر کرد، تربیت دینی جامعه نیز عوض شده و جایگاه شهدا کم‌رنگ می‌شود.
امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: جهت حفظ فرهنگ انقلاب اسلامی است که رهبر معظم انقلاب، امسال را به نام «اقتصاد و فرهنگ؛ عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند اما اهمیت فرهنگ از اقتصاد بیشتر است.
وی، فرهنگ را بینش علمی دانست و گفت: اگر این بینش از بین رود، عناصر ناباب در نظام رخنه خواهند کرد و انسان‌های بدسابقه نقش پیدا می‌کنند و لذا باید مسئولان افرادی باشند که در عمق قلب به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشند.
آیت‌الله موحدی کرمانی ابراز امیدواری کرد: امسال عملاً سال فرهنگ اسلامی باشد و ان‌شاءلله سعی کنیم قرآن و معارف آن و اهل بیت(ع) را در خانه‌های خود رایج کنیم و به فرزندان خود یاد دهیم و مدیران در ادارات خود معارف قرآنی را وارد کنند.

captcha