افزایش کیفیت زندگی در گروی تبیین دقیق سلامت معنوی است
کد خبر: 1404328
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷

افزایش کیفیت زندگی در گروی تبیین دقیق سلامت معنوی است

گروه اجتماعی: مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی عنوان کرد: افزایش کیفیت زندگی در گروی تبیین دقیق سلامت معنوی است و ضرورت انجام یک کار تخصصی در این زمینه وجود دارد.


حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: افزایش کیفیت زندگی در گروی تبیین دقیق سلامت معنوی است و ضرورت انجام یک کار تخصصی در این زمینه وجود دارد.



تعریف سلامت معنوی بسیار حساس‌تر از سلامت جسمی است



وی بیان کرد: تعریف سلامت معنوی بسیار حساس‌تر از سلامت جسمی است زیرا مسائل جسمی هر چند متعدد باشند اما قابل احصاء و شمارش هستند، اما در زمینه سلامت معنوی با توجه به لایه‌های مختلف شخصیت افراد کار مشکل‌تر است.



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی اظهار کرد: هدف همه فعالیت‌های حوزه علمیه از جمله اخلاق، فقه، فلسفه و سایر اقدامات تبلیغی و پژوهشی نیز در راستای سلامت معنوی افراد جامعه است. اگر تاکنون نتوانسته‌ایم در جامعه به وحدت نظری در زمینه سلامت معنوی برسیم به‌واسطه ویژگی‌های روحی مختلف هر انسان و لایه‌های درونی او است.



وی با اشاره به اینکه درست اندیشیدن و اخلاق بخش مهمی از سلامت معنوی انسان را تشکیل می‌دهد، افزود: منظور از سلامت معنوی استفاده از همه ظرفیت‌های انسان و شکوفاشدن استعدادهای درونی هر فرد و فاصله گرفتن از التقاط و انحرافات فکری است.



درست اندیشیدن و اخلاق؛ اجزای مهم سلامت معنوی



مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه انسان‌ها نباید نسبت به سلامت معنوی خود بی‌تفاوت باشند، ادامه داد: عدم شناخت دقیق بُعد معنوی انسان و اهمیت ندادن به این مقوله دو عامل مهم آسیب‌زا به سلامت روحی ـ روانی انسان است.



نخعی‌پور اظهار کرد: در حوزه سلامت معنوی نیز هم‌چون بُعد جسمی انسان هرگاه فرد علائمی را در رفتارهای خویش مشاهده کند با توجه به اینکه این رفتار ممکن است به سلامت روحی ـ روانی و معنوی او آسیب برساند باید نسبت به آن رفتار حساس باشد.



وی گفت: حرص، حسادت، دنیاپرستی، افکارهای مادی و دنیاگرایانه از نشانه‌های آسیب‌رسان به سلامت معنوی است و افراد با مشاهده آن در رفتار خویش باید مراقب باشند.

captcha