غفلت‌زدگی و بی‌تفاوتی، آفتی که انسان‌ها را گرفتار می‌کند
کد خبر: 1411846
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز قم:

غفلت‌زدگی و بی‌تفاوتی، آفتی که انسان‌ها را گرفتار می‌کند

خبرنگاران افتخاری: حجت‌الاسلام لطفیان در گفتمان دینی «دانایی خدا و اصلاح امر دنیا و آخرت بنده»، گفت: غفلت‌زدگی و بی‌تفاوتی آفتی است که انسان‌ها به آن گرفتار هستند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در گفتمان دینی «دانایی خدا و اصلاح امر دنیا و آخرت بنده»، گفت: براساس آیه سوم سوره انسان، غفلت‌زدگی و بی‌تفاوتی آفتی است که انسان‌ها به آن گرفتار هستند.

وی ادامه داد: این عامل روح آنان را خسته می‌کند و نتیجه‌ای جز خستگی تن و جان ندارد و کسی که از خویش غافل باشد و به دنیای فناپذیر بپردازد غافل است، جسورانه گناه می‌کند و از قهر و غضب خداوند متعال و عزوجل نیز غافل است.

حجت‌الاسلام لطفیان با اشاره به آیه 12 سوره حدید و 38 سوره انعام به فراز دوازدهم از دعای اول صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: سرگردانی در تاریکی‌های قیامت نتیجه اعمال و اعتقادات باطله منافقان و کفار است. انسان در قیامت بر طبق خصلت‌های اکتسابی روحی و نه اندام ظاهر جسمانی محشور می‌شود یعنی انسان‌ها از نظر اخلاق اکتسابی با هر نوع جانداری که به او شبیه‌تر باشند به شکل او و اندام او محشور می‌شوند.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: تنها افرادی به شکل و صورت انسانی محشور می‌شوند که خوبی‌ها و ابعاد ثانوی روح آنها متناسب با شأن و کمالات انسانی آنها باشد و به عبارت دیگر اخلاقشان انسانی باشد. انسان به حکم قدرت نیروی خودسازی و خودساختگی خود را آنچنان که می‌خواهد، می‌سازد و به این وسیله سرنوشت و آینده خویش را به دست می‌گیرد.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در فقراتی که به ابوحمزه ثمالی تعلیم داد به خداوند چنین عرض می‌کند «رحم کن به این غریب در خانه جدید»؛ اگر انسان با معارف توحیدی آشنا شود متوجه می‌شود که تمامی داده‌ها از طرف خداوند است و هر نقصی که وجود دارد از فقر وجودی خود اوست.

حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: کسی که اراده ضعیفی دارد و در برابر شهوت و غضب تسلیم می‌شود، در واقع معرفت نداشته یا نمی‌داند که با چه کسی رو‌به‌رو است و با چه کسی مخالفت می‌کند.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم افزود: یکی از توصیه‌های امام علی(ع) در وصیت‌نامه‌اش با امام حسن مجتبی(ع) این است که «آخرت را به دنیا مفروش» و یکی از توصیه‌های حضرت محمد(ص) به ابوذر این بود که «استفاده نامطلوب از دنیا خسارت بزرگی است».

وی عنوان کرد: وطن مؤمن آخرت است و در دنیا به مانند مسافر و رهگذر است. پس مؤمن نمازگزار مهدی‌یاور و مهدی‌باور در این اندیشه نیست که برای خود بساطی بگستراند و به عیش و نوش بپردازد.

حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: وقتی انسان آخرت را هدف خود قرار داد دنیا را به‌عنوان وسیله بر می‌گزیند؛ اگر نمی‌تواند از دنیا چشم بپوشد، لااقل به مانند رهگذری باشد که در مسیر خود در حد تجدید قوا به استراحت می‌پردازد. زندگی دنیا گذرگاه آخرت و پلی برای رسیدن به جهانی باقی است نه به این معنا که به‌طور کلی امور دنیوی را رها کرده و به فکر تأمین معاش و تهیه وسایل آسایش آینده خود و فرزندان نباشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر کسی در دنیا با امکانات مادی فراوانی زندگی را بگذراند ولی دنیازده نباشد می‌تواند امور مادی را به‌عنوان وسیله‌ای در طریق رهیابی به حق به‌کار گیرد. در واقع سخن از نکوهش دنیا به معنای نکوهش و بی‌ارزش شمردن مواهب طبیعی و مادی نیست چون که همه آفریده خدا و آیات الهی هستند، بلکه نکوهش از نحوه نگرش و نیت انسان است که به دنیا و نعمت‌های آن وابسته می‌شود و آنها را به‌عنوان هدف اصلی خویش بر می‌گزیند و از نقش واسطه‌های آنها غافل می‌شود.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم عنوان کرد: قرآن در واقع از انسان و شیوه استفاده نامطلوب او از ابزار مادی نکوهش می‌کند؛ اصل این است «دنیا برای ما، نه ما برای دنیا»، دنیا را هوشمندانه ببینید و هر قدم را با بینش کامل بردارید. اگر روند خوب باشد حتی در جاده سنگلاخ هم خود را به هدف می‌رسانیم ولی اگر روندی با اراده سست پیش بگیریم، جاده آسفالت هم نفعی به حال ما ندارد.

وی بیان کرد: حاکمیت کشور را به دست هوای نفس ندهید، امام سجاد(ع) در فراز دوازدهم دعای اول صحیفه سجادیه به ما می‌آموزد که با حاکمیت عقل و ایمان همه قدرت‌های غیر الهی و درون را شکست داده و حرم الهی را به‌سوی وجدان، عقل، دین، ایمان، رشد، کمال و تعالی هدایت می‌کند.

حجت‌الاسلام لطفیان یادآور شد: در شب معراج خداوند حکیم به پیامبر اسلام(ص) فرمود «بهترین شادمانی آن است که انسان همیشه مشغول ذکر من باشد و از آن خسته نشود و نعمت‌های من را فراموش نکند، مرا بشناسد و شب و روز به دنبال جلب رضایت من باشد و جاودانه‌ترین زندگی این است که خواسته مرا بر خواسته خویش ترجیح دهد».

وی درخصوص تفسیر آیه 59 سوره نساء با عنوان اطاعت از اولوالامر، گفت: این آیه به وظیفه مردم در برابر خداوند و پیامبر(ص) اشاره می‌کند. با وجود سه مرجع خدا، پیامبر(ص) و اولی‌الامر هرگز مردم در بن‌بست قرار نمی‌گیرند.

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: آمدن این سه مرجع برای اطاعت با توحید قرآنی منافات ندارد چون اطاعت از پیامبر(ص) و اولی‌الامر نیز شعاعی از اطاعت خدا و در طول آن است نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است.

وی بیان کرد: در تفسیر نمونه به نقل از «ابن عباس» آمده است که وقتی پیامبر(ص) هنگام عزیمت به تبوک امام علی(ع) را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود «أنتَ مِنِّی‌ بمَنزِلَةِ هَارونَ مِن‌ مُوسَی‌» این آیه نازل شد. در آیه قبل سفارش شد که امانت‌ها به اهلش سپرده شود گویا این آیه می‌فرماید این سپردن به اهل در سایه اطاعت از خدا، رسول(ص) و اولی‌الامر است.

فرقه‌گرایی و اختلاف؛ عامل ضعف مسلمانان در دنیای معاصر

حجت‌الاسلام لطفیان یادآور شد: تکرار فرمان «أَطِیعُواْ»، رمز تنوع دستورهاست. پیامبر(ص) گاهی بیان احکام الهی می‌کرد، گاهی دستور حکومتی می‌داد و دو منصب رسالت و حکومت داشت. تنها مرجع حل نزاع، خدا، رسول(ص) و ولایت فقیه معرفی شده است.

وی بیان کرد: حضرت علی(ع) در خطبه 125 نهج‌البلاغه و عهدنامه مالک اشتر به ما می‌آموزد که هر مسئول، حاکم، مدیر و رئیسی که به غیر از نظر اهل بیت معصوم پیامبر(ص) و ولایت قضاوت کند طاغوت است.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم در پایان با اشاره به بعثت پیامبر اسلام(ص) و اینکه اتحاد و همدلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در جامعه اسلامی است، اظهار کرد: باید ساده، روان و با نشاط به‌صورت تدریجی معارف قرآنی از طریق مساجد به خانواده‌ها انتقال یابد. امروز فرقه‌گرایی و اختلاف در دنیای معاصر عامل ضعف مسلمانان و تقویت دشمن شده است.

یادآور می‌شود، گفتمان دینی «دانایی خدا و اصلاح امر دنیا و آخرت بنده» با حضور جمعی از جوانان و خانواده‌های عضو طرح یاوران نماز و همکاری ستاد اقامه نماز حرم مطهر حضرت معصومه(س) و کمیته امداد امام خمینی(ره) در مدینة‌العلم قم برگزار شد.

captcha