بی‌آبروکنندگان مردم، خیر دنیا و آخرت را نمی‌بینند
کد خبر: 1424760
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
امام جمعه قم:

بی‌آبروکنندگان مردم، خیر دنیا و آخرت را نمی‌بینند

گروه حوزه‌های علمیه:‌ امام جمعه قم با بیان اینکه بردن آبروی مردم از گناهان کبیره است، گفت: کسانی که به مردم تهمت زده و آبروی آنان را می‌برند، در دنیا و آخرت روی خیر نمی‌بینند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم، امروز در سومین روز از ماه مبارک رمضان و در ادامه جلسه تفسیر قرآن در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: در برخی آیات و روایات درباره تمنای مرگ مطالبی بیان شده که برخی موید آن و برخی آن را مذمت کرده‌اند.

وی اظهار کرد: خداوند در سوره مبارکه جمعه «قُلْ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیَاء لِلَّهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ»(جمعه/6) خطاب به یهودیان می‌گوید اگر راست می‌گویید و به آخرت خود اطمینان دارید، آرزوی مرگ بکنید؛ از این آیه فهمیده می‌شود که آرزوی مرگ همان طور که برای انسان‌های کافر و مشرک بد است، برای اولیای الهی نفی نشده است.

سعیدی با بیان اینکه مردم عادی اصلا نباید آرزوی مرگ بکنند، گفت: تمنای مرگ برای اولیاء الهی امری ممدوح است، زیرا آن‌ها در دنیا تکالیف سنگینی بر دوش دارند و این تکالیف برای آنان زحمت‌آور است و از طرف دیگر مورد اهانت و شماتت و دشمنی دشمنان هستند و بر آنان ستم می‌شود. پس آرزوی مرگ برای آنان امر شده است.

تولیت آستان حضرت معصومه(س) ادامه داد: این دشمنی با اولیاء الهی مختص به دوره حیات و زندگانی آنان نیست، بلکه بعد از مرگ آنان نیز شاهدیم که به مزارات و مقابر آنان خمپاره می‌زنند و به آنان اهانت می‌کنند. بنابراین مرگ این افراد را از این مشقات رهایی می‌دهد.

وی گفت: دلیل دیگر بر اینکه آرزوی مرگ برای اولیاء الهی خوب است، این‌که بعد از این دنیا، برای آنان جنات و بهشت و هر چه بخواهند فراهم است و در ناز و نعمت به سر خواهند برد.

سعیدی به داستان حضرت مریم(س) اشاره کرد و افزود: در این ماجرا وقتی حضرت مریم بدون گرفتن همسر از طرف خداوند فرزندی به او هدیه شد، آرزوی مرگ کرد، زیرا نمی‌دانست چگونه باید برای مردم ثابت کند که پاکدامن است و عیسی(ع) هدیه خدا به اوست.

امام جمعه قم با بیان اینکه حضرت مریم از حرف‌های مردم و تهمت‌ها می‌ترسید، اظهار کرد: باید یاد بگیریم برای ناموس مردم حرف درنیاوریم، زبان جرمش اندک اما جٌرمش سنگین است؛ این‌هایی که عکس ناموس مردم را در سایت‌ها می‌گذارند و اشاعه فحشاء دارند و آن‌هایی که این مسایل را می‌بینند، هیچ‌کدام روی خوش نخواهند دید و سعادتمند نخواهند شد، زیرا برخی به علت این بی‌آبرو شدن خودکشی می‌کنند که البته گناه بزرگی است.

وی افزود: حضرت محمد(ص) در روایات متعدد فرموده‌اند که هیچ کس از مردم عادی آرزوی مرگ نکند، زیرا رشته عمل او قطع می‌شود و فرصت برای توبه را از دست می‌دهد. پس وقتی کارد به استخوان انسان رسید و تحت فشار بسیار زیاد بود، چه باید بکند؟.

سعیدی ادامه داد: پیامبر(ص) برای رفع این مشکل فرموده‌اند که انسان باید این گونه دعا کند که «خدایا مرا زنده بدار تا وقتی زندگی برای من خیر است و اگر تداوم زندگی برای من مصلحت نیست و گناهانم را بیشتر می‌کند، مرگ مرا برسان».

وی تاکید کرد: البته آرزوی شهادت برخلاف آرزوی مرگ توصیه شده همچنین مرگ برای اولیاء الله مانند حضرت صدیقه(س) که در واپسین سال‌های عمر از دست ظالمان همواره آرزوی مرگ می‌کردند.

captcha