«انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی(ره)» به طبع رسید
کد خبر: 1427367
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵

«انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی(ره)» به طبع رسید

گروه ادب: «انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی(ره)» توسط چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی(ره)» نوشته نرگس موحدی به تازگی توسط چاپ و نشر عروج منتشر شده است.

 نویسنده، این اثر را در پنج بخش با عناوین «کلیات»، «هستی‌شناسی انسان کامل»، «انسان کامل در نگاه ابن عربی»، «انسان کامل در نگاه عرفانی امام(ره)» و «نگاهی تطبیقی به نظرات ابن‌عربی و امام خمینی(ره)» به نگارش درآورده است.

نویسنده در فصل نخست به تبیین این موضوع پرداخته و بر اهمیت بحث و تاریخچه آن اشاره کرده و در فصل دوم نیز تعریفی از انسان و مظهریت و جامعیت اسمای الهی ارائه کرده است. همچنین در این فصل ضرورت وجود انسان کامل و جایگاهش مورد توجه قرار گرفته است.

فصل سوم ویژگی‌ها و تعریف انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی بوده و آغاز آفرینش انسان، رابطه انسان کامل با عالم صغیر و کبیر، انسان کامل جامع جمیع اسماء و صفات الهی، ولایت تکوینی انسان کامل، مصادیق انسان کامل و حقیقت محمدیه از موضوعاتی است که در این فصل به آنها پرداخته شده است.

فصل چهارم تعریف انسان کامل از دیدگاه امام خمینی(ره) را دربرگرفته و انسان کامل در عوالم پنجگانه، ولایت انسان کامل در نظام تکوین و تشریع، حقیقت محمدیه و مصداق اتم انسان کامل و رابطه عالم صغیر با کبیر از موضوعاتی است که در این فصل مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.

فصل پنجم نیز نگاهی تطبیقی به نظرات ابن عربی و امام خمینی(ره) دارد و ضرورت و جایگاه انسان کامل در نظام هستی، مقام خلافت و استجماع اسماء الهیه، رابطه انسان کامل با مشیت الهیه، ولایت تکوینی و تشریعی انسان کامل و مصداق انسان کامل در ادامه آن بحث و بررسی شده است.

در مقدمه این اثر به اهمیت موضوع انسان کامل اشاره شده که در بخشی از آن می‌خوانیم: اهمیت بحث از انسان کامل به خاطر آن است که مظهر تمامی اسماء و صفات حق تعالی است و آیینه تمام‌نمای حق است؛ به گونه‌ای که جمیع اسماء و صفات حق در او قابل مشاهده است. ابن عربی شخصیت عرفانی بی‌همتایی در عالم اسلام است که نظریات و آثار فراوان او محوریت منحصربه فردی داشته و دارد و تمام کسانی که بعد از او آمده‌اند، نظریات او را سرآمد این مباحث می‌دانند.

امام خمینی(ره) که در جایگاه علمی بالایی قرار دارد، در عرصه عرفان نیز دارای مکانت و درخشندگی خیره‌کننده‌ای است و تعدادی از بهترین آثار و تدلیفات ایشان به علم عرفان اختصاص یافته است و ایشان توجه و اهتمام ویژه‌ای به آثار و نظریات ابن‌عربی داشته‌اند.

«فتوحات مکیه» و «فصوص الحکم» دو کتاب مهم در عرفان نظری است که ابن عربی آنها را تدوین کرده و شارحان بعد از وی همواره به شرح و توضیح آنها پرداخته‌اند. مبنای بحث در این کتاب‌ها، مسئله توحید و پوینده این راه، یعنی انسان موحد و کامل است. انسان کاملی که در تمامی عوالم حضور دارد و تمامی عوالم نیز در او حضور دارند و او وجود جمعی است و خلقت را یکجا در خود جمع کرده است و خلقت او از جمع تفرقه‌ها به وجود آمده است؛ یعنی از وجود و از هستی به هستی رسیده است.

گفتنی است، کتاب «انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و امام خمینی(ره)» نوشته نرگس موحدی توسط چاپ و نشر عروج با شمارگان هزار نسخه و بهای 80 هزار ریال منتشر شده است.

captcha