عدالت؛ مهم‌ترین مؤلفه مدیریت اسلامی/ حضرت علی(ع) روح عدالت را در جامعه جاری کرد
کد خبر: 1430410
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام بگ‌مراد بیان کرد:

عدالت؛ مهم‌ترین مؤلفه مدیریت اسلامی/ حضرت علی(ع) روح عدالت را در جامعه جاری کرد

گروه اجتماعی: حضرت علی(ع) به سبب تدبیر و علم لدنی خاص خویش روح عدالت را در جامعه آکنده از جورو ستم آن روزگار به جریان انداختند؛ آنچنانکه حقی از کسی ضایع نشد و هیچ ظلمی در خصوص صاحب حقی صورت نگرفت.

حجت‌الاسلام علی بگ‌مراد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه محلات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: در حدیثی آمده است «اگر تمام باغها قلم و دریاها مرکب و جنیان حسابگر و انسانها نویسنده شوند توان برشماری برتری‌های علی بن ابی طالب(ع) را نخواهند داشت».

وی اظهار کرد: در حدیث دیگری در باره فضایل حضرت علی (ع) آمده است که پیامبر(ص) در روز غدیر این چنین گفتند «ای مردم هر آینه برتری‌های علی نزد خدای عز و جل بیش از آن است که من یکباره برشمارم پس هر کس از مقامات او خبر داد و آن‌ها را شناخت او را تصدیق و تأیید کنید».

عدالت‌خواهی و عدالت‌ورزی؛ مهم‌ترین ویژگی حضرت علی(ع)

حجت‌الاسلام بگ‌مراد، عدالت‌خواهی و عدالت ورزی را مهم‌ترین ویژگی امام علی(ع) برشمرد و ادامه داد: آن حضرت مصداق بارز عدالت در بین تمامی صحابه و یاران پیغمبر(ص) بود و سنت حسنه رسول گرامی اسلام را ادامه دادند.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) پس از رسیدن به خلافت تمام اموالی که از افراد زیاده خواه و فرصت طلب به یغما رفته بود دوباره به بیت‌المال بازگرداندند، مطرح کرد: از این رو زمامداران  حاکمان حکومت اسلامی می‌توانند حضرت علی(ع) را به‌عنوان بهترین الگو و سرمش خود در اداره امور کشور قرار دهند.

عدالت؛ مهم‌ترین مؤلفه مدیریت اسلامی

وی با اشاره به اینکه عدالت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مدیریت اسلامی صحیح است، بیان کرد: در مدیریت اسلامی همه افراد از منبع و امکانات موجود در جامعه به طور یکسان بهره‌مند شده و بیت المال به‌طور مساوی در بین همه مردم توزیع می‌شود و اینگونه نیست که فقط عده خاصی از افراد جامعه ازآن برخوردار شوند. 

حجت‌الاسلام بگ‌مراد عنوان کرد: حضرت علی(ع) به سبب تدبیر و علم لدنی خاص خویش روح عدالت را در جامعه آکنده از جور و ستم آن روزگار به جریان انداختند؛ آنچنانکه حقی از کسی ضایع نشد و هیچ ظلمی در خصوص صاحب حقی صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: حضرت علی(ع) در همه احوال به دنبال ایفای حقوق عامه مردم بودند و منفعت ملت و مرم را بر منافع شخصی ترجیح می‌دادند و منفعت طلبی و زیاده‌خواهی در ارکان حکومتی وی جایگاهی نداشت.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه رعایت عدالت از سوی مدیران عامل مهمی در استحکام پایه‌های حکومتی یک کشوراست، یادآور شد: «استعمل العدل واحذر العسف والحیف فان العسف یعود بالجلاء والحیف یدعوا الی السیف» در این رابطه حضرت علی(ع) فرمود؛ کار به عدالت کن و از ستم و بیداد بپرهیز که ستم رعیت را به آوارگی وادارد و بیدادگری شمشیر را در میان آرد».

captcha