اخلاق نیکو، زیربنای زندگی سالم است/ تبیین مسئله کمال‌خواهی در عین ساده‌زیستی
کد خبر: 1433282
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

اخلاق نیکو، زیربنای زندگی سالم است/ تبیین مسئله کمال‌خواهی در عین ساده‌زیستی

گروه اجتماعی: اگر سبک زندگی پیامبران و ائمه اطهار(ع) را پیشه راه خود قرار داده و در عین کمال‌خواهی به ساده‌زیستی قانع باشیم یقیناً کشور در عرصه فرهنگی پیشرفت می‌کند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، از آثار و برکات ماه رمضان سخن‌های زیادی گفته می‌شود، کارشناسان در عرصه‌های مختلف فصل‌های مفصلی از تأثیرات روزه و روزه‌داری را می‌گشایند که تأمل در آن‌ها وجوه پنهان بسیاری را از ماه عزیز خداوند برای مؤمنان روشن می‌سازد.



بر کسی پوشیده نیست که حکمت روزه‌داری، تنها لب بستن از خوردن و آشامیدن نیست و حتی احساس همدردی با محرومان جامعه و یادآوری گرسنگی و تشنگی قیامت نیز بخشی از آثار ماه رمضان است، جوامع بشری در ادوار مختلف از رفتارها و اندیشه‌های متعددی برخوردار هستند که این موضوع منجر به شکل‌گیری گفتمان‌های مختلف در اجتماع می‌شود.



در عصر حاضر جامعه مدرن با تأثیر مستقیم بر بسیاری از جوامع مختلف، سبک زندگی غربی را برای آن اجتماع به ارمغان آورده است که این امر خود باعث واکنش‌های بعضاً متضاد در جامعه هدف شده است، از مهم‌ترین گفتمان‌هایی که می‌تواند در مقابل سبک زندگی غربی به‌صورت کارآمد و پویا عمل کند گفتمان مرتبط با آموزه‌های قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) و اختصاصاً سبک زندگی اسلامی است؛ لذا شناخت دقیق از آموزه‌های اسلامی و به‌ویژه آموزه‌های ماه مبارک رمضان و نیز سبک زندگی اسلامی می‌تواند تبعات منفی کارکردهای جامعه مدرن را در جامعه اسلامی خنثی سازد.



حجت‌الاسلام محسن مؤمنی‌مقدم، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه سبک زندگی دینی به معنی پدید آمدن الگوهایی است که مبتنی بر مبانی دینی باشد، گفت: اسلام به‌عنوان یک دین الهی در همه ‌حوزه‌های زندگی دستورالعمل‌های راهگشایی دارد؛ لذا می‌توان اسلام را به‌عنوان دینی که کامل‌ترین سبک‌های زندگی را عرضه می‌کند معرفی کرد.



ماه رمضان؛ بهترین فرصت برای نظم بخشیدن به زندگی



وی ماه رمضان را بهترین فرصت برای نظم بخشیدن به زندگی دانست و افزود: انسان در طول تاریخ به‌دنبال روش و شیوه زندگی کردن بهتر و متعالی بوده است، هرچند بارها الگوهای رفتاری و الگوهایی را اشتباه انتخاب کرده و معنای زندگی اجتماعی را به‌درستی نفهمیده؛ لذا عواقب آن را مشاهده کرده است.



معاون اوقاف خراسان جنوبی هدف از مبعوث شدن رسولان و ائمه(ع) را ترویج سبک و سیاق زندگی درست به انسان‌ها بیان کرد و یادآور شد: ماه رمضان فرصتی مناسب برای تغییر سبک زندگی افراد جامعه و گرایش به سبک زندگی قرآنی و اسلامی است.



وی خودسازی، قرائت، تدبر و عمل به دستورات قرآن کریم را اصلی‌ترین شاخصه‌های سبک زندگی در ماه رمضان عنوان کرد و افزود: پیامبر(ص) می‌فرمایند: ماه رمضان ماه عظیمی است که مضاعف می‌شود در آن حسنات، محو می‌شود در آن سیئات و بلند می‌گردد در آن درجات؛ ماهی است که اولش رحمت است و میانش مغفرت و آخرش آزادی از آتش دوزخ.



مؤمنی‌مقدم با بیان اینکه در ماه رمضان سبک زندگی تغییر می‌کند تا انسان از یک سال غفلت خارج شود، بیان کرد: در فضایی که جامعه پر شده از وسائل ارتباط جمعی مانند اینترنت، ماهواره و غیره که بسیاری از آنها  تأثیرات مخربی روی روح و روان دارد ماه رمضان می‌تواند به دور شدن از گناه و نزدیک شدن به خدا کمک کند.



رمضان؛ مصداق سبک زندگی دینی



وی بیان اینکه روزه‌داری در ماه رمضان در مناسبات ما با خدا تأثیر می‌گذارد، گفت: ماه رمضان مصداق سبک زندگی دینی است و خدایی که ما را از روی رحمت آفریده در ماه رمضان فضایی را ایجاد می‌کند که با او راز و نیاز کنیم و حرف دلمان را بزنیم و از او راه بخواهیم.



معاون اوقاف خراسان جنوبی ماه رمضان را یک دوره آموزشی در راستای فراگیری سبک زندگی ‏معنوی و مادی مسلمانان برشمرد و افزود: هر فرد روزه‌داری می‌تواند با کمی تأمل و تلاش در روابط زندگی فردی‌اش در این ماه چه در بُعد فردی و چه در بُعد اجتماعی امیدوار به ایجاد یک زندگی جدید در مسیر پاکی باشد.



مؤمنی‌مقدم با اشاره به ادعیه ماه رمضان که به افراد می‌آموزد که به جمع فکر کنند، تأکید کرد: این ادعیه علاوه بر مضامین عالی ارتباط با خدا حاوی آرزوهای فرد و جامعه است؛ لذا با تجربه گرسنگی و تشنگی در ماه رمضان، مردم نسبت به مشکلات دیگران آگاه‌تر می‌شوند و دامنه گذشت آن‌ها گسترش می‌یابد.



وی اظهار کرد: متأسفانه برخی از ما بیشتر بر پرهیز از خوردن و آشامیدن تمرکز کرده‌ایم و از بهار قرآن و مناجات برای آرمان‌خواهی و برنامه‌ریزی برای تغییر زندگی به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم که بهتر است این فرصت را غنیمت بدانیم و از آن بهره ببریم.



لزوم نهادینه‌‌سازی ارزش‌های اخلاقی در جوانان



حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی، کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی بر لزوم تقویت عقاید و نهادینه‌سازی ارزش‌های اخلاقی در جوانان تأکید کرد و یادآور شد: ما انسان هستیم و خصلت‌های زیادی در نهاد ما به ودیعه گذاشته شده که از آنها غافل هستیم؛ لذا ماه رمضان فرصتی است که به خودمان بیاییم که چه ظرفیت‌هایی داریم و از چه توانایی‌هایی استفاده نکردیم.



وی با بیان اینکه ماه رمضان ماهی است که در بعد مادی و معنوی ‏سبک صحیح زندگی اسلامی را به انسان‌ها تعلیم می‌دهد، ابراز کرد: اعتقاد به وحدانیت خداوند عالی‏‌ترین نقش را در تحقق سبک زندگی ایفا می‌کند و یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خدامحوری در جامعه اسلامی انجام فریضه روزه در ماه مبارک رمضان است.



کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره تأکید ‏زیادی در ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی میان افراد جامعه دارند، افزود: سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بهترین سبک زندگی است که با آن می‌توان به کمال نهایی رسید.



هاشمی بیان کرد: متأسفانه جامعه ایرانی با وجود مقاومت‌های آگاهانه روحانیت اصیل و مردم دین‌مدار با بسیاری از سنن خویش و امور هویتی و اشکال و قالب‌های سبک زندگی دینی‌اش وداع کرده و عرصه را برای غرب‌زدگی فراهم کرده است.



وی درباره تأثیر افراط و تفریط ها بر جریان اسلام‌هراسی و سوء استفاده دشمن از آن بیان کرد: دشمنان از قدیم‌الأیام دنبال این مسئله بودند؛ چرا که شناخت دقیق به اسلام نداشته و به فلسفه احکام آشنایی ندارند برای همین دچار انحراف می‌شوند.



کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی با بیان اینکه انسان اگر ارزش انسانیت خود را به دست بیاورد جبرئیل نیز به پای او نمی‌رسد اما اگر انسان به راه شیطان برود زمین می‌خورد، گفت: ماه رمضان انسان را به جایگاه واقعی خود می‌رساند تا انسان، خود را تابع پروردگار بداند.



حجت‌الاسلام سیدمحمد سوفاری، کارشناس مذهبی گفت: یکی از مباحث بسیار مهمی که در سال‌های اخیر توسط رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک موضوع استراتژیک مطرح شد، موضوع سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است.



وی اظهار کرد: سبک زندگی ایرانیان از حدود یکصد سال قبل و به‌ویژه در دوره سلطنت پهلوی با هدف خودباختگی در برابر فرهنگ غربی دچار تغییرات عمیق شد و حتی در دوره‌هایی شعار محافل رسمی، این بود که برای پیشرفت و ترقی و رسیدن به دروازه‌های تمدن بزرگ باید از سر تا نوک پا غربی شد و غرب‌زدگی سکه رایج مملکت بود.



تقوا؛ زمینه‌ساز داشتن یک جامعه سالم



کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران توانست این توطئه را که سناریوی آن بیرون از مرزها نوشته و توسط عوامل داخلی آنان در حکومت طاغوت اجرا و به آن دامن زده می‌شد، خنثی کند، یادآور شد: تقوا زمینه‌ساز داشتن یک جامعه سالم و توسعه‌یافته در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.



سوفاری اخلاق نیکو را زیربنای داشتن یک زندگی سالم و دور از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و افزود: سبک و شیوه زندگی جوامع  نوع جهان‌بینی و فرهنگ حاکم بر جامعه را نمایان می‌سازد و بیانگر باورهای رایج آنها نسبت به مسائل متنوعی همچون اجتماع، فرهنگ و اقتصاد است.



وی با بیان اینکه فرهنگ غرب میان ملت‌های مسلمانان نفوذ کرده و سبک صحیح زندگی اسلامی را مورد تهاجم قرار داده، اظهار کرد: اگر سبک زندگی پیامبران و ائمه اطهار(ع) را پیشه راه خود قرار داده و در عین کمال‌خواهی به ساده‌زیستی قانع باشیم یقیناً کشور در عرصه فرهنگی پیشرفت می‌کند.



این کارشناس مذهبی بیان کرد: متأسفانه امروزه شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و فضای مجازی دائماً سبک زندگی غربی و انتقادی مشرکانه را برای مردم زیبا جلوه می‌دهند و ما باید این فریب و دروغ را برای مردم رسوا کنیم و نسل جوان ما متوجه این فریب و دروغ باشند.



تبیین آثار سوء سبک زندگی غربی و زیبایی‌های سبک صحیح زندگی اسلامی



سوفاری بر لزوم تبیین آثار سوء سبک زندگی غربی و زیبایی‌های سبک صحیح زندگی اسلامی برای جامعه تأکید کرد و گفت: اگر زشتی‌ها به‌خوبی عیان شود و زیبایی‌ها خوب میان افراد جامعه جلوه پیدا کند، فطرت پاک انسان‌ها تشخیص می‌دهد که باید به کدام سمت گرایش یابد.



وی با تأکید بر اینکه سیره نبوی و علوی راهگشای مشکلات اجتماعی و خانوادگی جامعه اسلامی است، یادآور شد: قناعت در مسائل اقتصادی یکی‌ دیگر از پایه‌های اساسی سبک زندگی دینی است؛ چرا که دوری از مصرف‌زدگی و اسراف و تکیه بر قناعت، در منابع دینی بسیار سفارش شده است.

captcha