لزوم توجه اهل قلم به رحمت واسعه پیامبر اکرم(ص) در خلق آثار
کد خبر: 2766825
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
محدثی خراسانی عنوان کرد:

لزوم توجه اهل قلم به رحمت واسعه پیامبر اکرم(ص) در خلق آثار

گروه ادب: عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی با تأکید بر لزوم توجه شاعران و نویسندگان به موضوعاتی که در سبک و سیره نبی مکرم اسلام(ص) مطرح است، گفت: باید نحوه مدارا و رحمت واسعه پیامبر اسلام(ص) در مقابله با دشمنان را در قالب آثار ادبی به جهانیان عرضه کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، امروزه با توجه به فعالیت‌های دشمنان جهان اسلام در راستای تضعیف روحیه مسلمانان و از سویی دست‌اندازی‌هایی که برگرفته از نابخردی آنان درباره ارزش‌های دین مبین اسلام و شخصیت‌های وارسته، جهانی و الهی این دین است، مسلمانان با انجام فعالیت‌های مختلف در این باره، واکنش نشان داده‌اند.
از تشکیل گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مجازی گرفته تا ایجاد کمپین «عشاق محمد(ص)» یا «من عاشق محمد(ص) هستم»، تا برپایی تظاهرات در اعتراض به هتاکی دشمنان اسلام نسبت به شخصیت والای پیامبر رحمت و رأفت، شاهد موج اعتراض مردم مسلمان در کشورهای اسلامی و از جمله ایران هستیم.
در این باره و به منظور بررسی نقشی که اهل قلم و به‌ویژه شاعران در این حوزه و به منظور صیانت از ساحت مقدس پیامبر ختمی مرتبت(ص) می‌توانند ایفا کنند، با مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را از نظر می‌گذرانیم.
ـ با توجه به رویدادهای اخیر پیرامون هتک حرمت پیامبر اکرم(ص)، اهل قلم در اعتراض به این اقدام و پیشگیری از وقوع دوباره آن چه نقشی برعهده دارد؟
مهمترین کاری که اهل قلم می‌توانند در این باره انجام دهند، این است که تصویر درستی از اسلام و آموزه‌های پیامبر اکرم(ص) ارائه کنند و سیره ناب محمدی(ص) را در آثارشان متجلی و اندیشه‌های ناب اسلامی را که امروزه جهانیان تشنه آن هستند، عرضه کنند.
با توجه به بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان و وحدتی که امت اسلامی نیازمند آن است، باید تلاش شود تا مباحث عنوان شده را در قالب آثار فرهنگی و هنری ارائه کنیم و این اقدام، بهترین کاری است که فعالان عرصه فرهنگ می‌توانند انجام دهند و کارهای دیگر از قبیل اقداماتی را که دولت باید در قبال کشوری مانند فرانسه انجام دهد، باید به اهل سیاست واگذار کرد.
ـ به عقیده شما مهمترین موضوعاتی که در قالب سیره پیامبر(ص) می‌توان برای مخاطبان مطرح کرد تا بیشتر با آن جنبه‌های زندگانی رسول اکرم(ص) آشنا بشوند، چیست؟
ارزش‌های فراوانی در زندگی پیامبر مطرح است، ولی باید دید که امروز بر اساس شرایط موجود، کدام یک اولویت آن را دارند که مطرح شوند و نیازهای امروز جهان اسلام در کدام عرصه بیشتر است که به تصور من، بیش از همه باید به بُعد رحمت پیامبر(ص) و مدارای ایشان پرداخت.
در این باره باید رحمت واسعه‌ای را که پیامبر(ص) نسبت به مسلمانان و غیرمسلمانان داشتند و در مجموعه نگاهی را که ایشان به مقوله انسان مورد توجه قرار داده بودند، به جهانیان و به ویژه غیرمسلمانان نشان دهیم و بر روی این ویژگی‌ها بیش از دیگر موارد کار کنیم.
در اصل، شیوه‌های برخورد پیامبر با دشمنان اسلام که بسیاری از آنها در کمین وارد کردن ضربه به این دین الهی هستند، باید مورد توجه اهل قلم قرار گیرد. این محورها حائز اهمیت بسیار هستند که باید روی آنها تأمل کرد.
ـ با توجه به اینکه نشر کتاب در این باره نیازمند زمان طولانی‌تری است، چه راهکاری را می‌توان برای ارائه سریع‌تر این مطالب به دست مخاطبان در نظر گرفت؟
می‌توان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری فراخوان داد تا آثار در جشنواره‌ها و همایش‌هایی که به همین منظور برگزار می‌شوند، کارشناسی شوند و انجام کار کارشناسی با توجه به محورهای یاد شده صورت گیرد.
از این رو می‌توان با فعالیت‌های کوتاه‌مدت از این دست شروع کرد که هم به برآورده شدن نیاز مقطعی کمک می‌کند و هم اینکه به تولید آثار در دست  چاپ طی زمان طولانی‌تر یاری می‌رساند.
ـ آیا در این باره کاری از سوی جامعه شاعران انجام شده است؟
کارهایی به صورت پراکنده انجام شده که شکل خودجوش داشته است. اینکه نهادی براساس کار کارشناسی و برنامه‌ریزی‌شده دست به اقداماتی در این باره بزند، هنوز صورت نگرفته است. اهل فرهنگ و هنر براساس علاقه شخصی خود کارهای پراکنده‌ای در این باره ارائه کرده‌اند.

captcha