۱۵ مقاله قرآنی و ادبی از محمدرضا موحدی آماده نشر شد
کد خبر: 3121261
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱

۱۵ مقاله قرآنی و ادبی از محمدرضا موحدی آماده نشر شد

گروه ادب: عضو هیئت علمی دانشگاه قم از آماده نشر شدن ۱۵ مقاله قرآنی و ادبی در سال جاری خبر داد.

محمدرضا موحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اثر آماده نشر خود گفت: 15 مقاله قرآنی و ادبی با موضوعات گوناگون را جمع‌آوری کرده‌ام که دسته‌بندی آنها کامل شده و آماده نشر هستند. 

وی با بیان اینکه همه این مقاله‌ها مربوط به من است، افزود: این مقالات را به پیشنهاد استادم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد برای نشر آماده کردم و هنوز عنوان خاصی برای آن انتخاب نکرده‌ام. زمانی که قرارداد با ناشر قطعی شد، عنوان آن را تعیین خواهم کرد.

موحدی با اشاره به آماده نشر شدن این مقاله‌ها گفت: برخی از مقالات به بحث رمزگشایی از اطلاعات قرآنی پرداخته است. به عنوان مثال دو مقاله درباره «خلع نعلین» است که در قرآن «فخلع نعلیک» آمده و در این راستا به سراغ مفسران عارف رفته و تفسیرها و توضیحات آنها را آورده‌ام. اینکه مفسران عارف از قرن چهارم تا اواخر صفویه و حتی در آثار ترک‌ها و عرب‌ها چه برداشت‌هایی داشته‌اند، موضوع حدود 20 تعبیر گوناگون از این موضوع است.

این نویسنده ادامه داد: در یک مقاله نیز نگاه مفسران را بررسی کرده‌ام و در مقاله‌ای دیگر این موضوع از نگاه شاعران بررسی شده است. هر شاعری که در این زمینه اشاره‌ای داشته آن را استخراج و تحلیل کرده‌ام، مبنی بر اینکه شاعران چه اندازه متأثر از مفسران عارف بوده‌اند و یا چه اندازه دیدگاه‌هایی نو در این راستا ارائه کرده‌اند.

وی با اشاره به موضوعات دیگر مقاله‌ها عنوان کرد: در مقالات دیگر بیشتر به نقد تفسیرهایی پرداخته‌ام که می‌تواند از جهت ادبیات مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال در تفسیر نجم‌الدین رازی چگونگی شکل‌گیری تفسیر و محتوای آن مورد بحث قرار گرفته و یا در موردی دیگر درباره تفسیر عرفانی شیخ علاءالدوله سمنانی بحث کرده‌ام که جنبه ادبی و عرفانی دارد و در حیطه‌های دیگر مقالات، برخی نثرهای ادبی نوشته‌ و برخی شاعر بوده‌ و برخی دیگر نیز وارد حوزه قرآن شده‌اند.

موحدی یادآور شد: مقاله‌هایی دیگر نیز درباره «پژواک قرآن در دیوان امام خمینی(ره)» است که در آن اقتباس‌هایی را که امام خمینی(ره) در دیوان خود از قرآن داشته‌اند، بررسی کرده‌ام.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی ولی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۲۰:۱۷
0
0
بنام خدا
کتابی در باره قصص قران از دیدگاه فنی حاصل سالها تحقیق دارم که در چاپ دوم آن اثبات به تقدم قران در داستان کوتاه امروزی است دنبال ناشر می گردم
captcha