ترس از عذاب الهی؛ مهمترین عامل اندوه/ رنج و غم با بهشتیان رابطه ندارد
کد خبر: 3326307
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۱
در تفسیر سوره فاطر مطرح شد:

ترس از عذاب الهی؛ مهمترین عامل اندوه/ رنج و غم با بهشتیان رابطه ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: براساس آیه ۳۴ سوره مبارکه فاطر، رنج و اندوه با بهشتیان رابطه ندارد چراکه ترس از عذاب الهی، وحشت از مرگ و ناامنی، ترس از آزار و اذیت، همنشینی با افراد بد، پیری و ضعف و ناداری از عوامل غم و اندوه است و این‌ها در بهشت جایگاهی ندارند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد شام‌گاه جمعه، 19 تیرماه در برنامه تفسیر قرآن در مسجد بعثت خرم‌آباد در تفسیر آیه 33 سوره فاطر با این مضمون که «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا وَلِبَاسُهُمْ فِیهَا حَرِیرٌ»، گفت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «[در] بهشت‌هاى همیشگى [که] به آن‌ها درخواهند آمد در آن‌جا با دستبندهایى از زر و مروارید زیور یابند و در آن‌جا جامه‏‌شان پرنیان خواهد بود».

وی با بیان این‌که موضوع این آیه نعمت‌های مادی و معنوی بهشت است، اضافه کرد: پیام این آیه این است که بعضی از زینت‌آلات مثل طلا، نقره، مروارید و حریر که استفاده آن برای مرد در این دنیا حرام است در بهشت خدای متعال جبران می‌کند و آن‌ها را در اختیار مردان بهشتی قرار می‌دهد.

این مفسر قرآن‌ کریم ادامه داد: حال ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا بهشت مادی است یا معنوی؟ که در پاسخ باید گفت ما اگر بخواهیم چیز معنوی را برای انسان‌های مادی توصیف کنیم چاره‌ای نداریم از این‌که از مثال‌های مادی بهره بگیریم لذا خداوند متعال در این آیه می‌خواهد این نعمت‌های بهشتی را به ما معرفی کند و مجبور است در قالب مسائل مادی از تشبیه معقول به محسوس استفاده کند. وی با اشاره به این‌که در قرآن چهار نوع بهشت از جمله بهشت عدن، بهشت فردوس، بهشت نعیم و بهشت مأوا داریم، گفت: قرآن‌کریم برای این‌که مسائل در ذهن ما ترسیم و تداعی شود مجبور است در قالب مسائل مادی آن‌را بیان کند و در این آیه نیز نعمت‌های بهشتی را در قالب امور مادی بیان کرده است.

میرعمادی افزود: آیه 34 سوره فاطر با این مضمون که «وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ؛ و می‌‏گویند سپاس خدایى را که اندوه را از ما بزدود به‌راستى پروردگار ما آمرزنده [و] حق‏‌شناس است»، در رابطه با نعمت‌های معنوی بهشت است.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با اذعان به این‌که در بهشت هیچ‌گونه غم و اندوهی وجود ندارد همه غم‌ها و اندوه‌ها کنار گذاشته می‌شود، ادامه داد: از عوامل غم و اندوه می‌توان به ترس از عذاب الهی، وحشت از مرگ و ناامنی، ترس از آزار و اذیت، همنشینی با افراد بد، پیری و ضعف و ناداری اشاره کرد، در بهشت خبری از ترس از عذاب الهی، وحشت از مرگ و فنا، ناامنی، همنشینی با افراد بد، آزار و اذیت بداندیشان، تحمیل رای و نظر و پیری و فرسودگی و ضعف وجود ندارد.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان گفت: براساس این آیه بهشتیان به‌خاطر برطرف شدن غم و اندوه حمد و ثنای الهی را به‌جا می‌آورند و نکته حائز اهمیت این است که خدا قدرشناس است و کارهای خوب بندگانش را نادیده نمی‌گیرد.

این مفسر قرآن‌ کریم با بیان این‌که آیه 35 سوره فاطر با این مضمون که «الَّذِی أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِن فَضْلِهِ لَا یَمَسُّنَا فِیهَا نَصَبٌ وَلَا یَمَسُّنَا فِیهَا لُغُوبٌ؛همان [خدایى] که ما را به فضل خویش در سراى ابدى جاى داد در این‎جا رنجى به ما نمی‌‏رسد و در این‌جا درماندگى به ما دست نمى‌‏دهد»، ادامه داد: در این آیه از دو نعمت معنوی بهشت یاد شده است که از جمله می‌توان به دارالمقام بودن و خُلود و جاودانی بودن بهشت اشاره کرد و علاوه براین در بهشت هیچ‌گونه مشقت، رنج، زحمت، خستگی و افسردگی وجود ندارد.

وی با یادآوری این‌که رنج و غم با بهشتیان رابطه ندارد، گفت: خداوند در این سه آیه درباره پاداش برگزیدگان و بندگان خاص خود سخن گفته و فرموده است ما به این بندگان خاص نعمت‌های بهشتی می‌دهیم که برخی از این نعمت‌ها مادی و برخی معنوی هستند در بهشت هر چیزی که موجب بر هم ریختن آرامش و آسایش باشد وجود ندارد چراکه بهشت سراسر امنیت، آسایش، آرامش و لذت‌ است.

captcha