حق مداری،عدالت ورضایت مردم؛سه ویژگی مهم جامعه اسلامی
کد خبر: 3360830
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
حجت‌الاسلام طالبی:

حق مداری،عدالت ورضایت مردم؛سه ویژگی مهم جامعه اسلامی

گروه اجتماعی:امام‌جمعه قیدار،گفت:جامعه اسلامی جامعه‌ای است حق مدار ، با عدالت فراگیر ، همراه با رضایت عامه مردم است. این جامعه، جامعه‌ی علوی و دینی است و حاکمی که این سه هدف را مورد توجه قرار بدهد حاکمی است که درصدد اجرای فرامین اسلام است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام سید علی طالبی،امام‌جمعه قیدار،روزگذشته 17 شهریوردر نشست فرماندهان نیروی انتظامی استان زنجان،اظهار کرد: در حکومت دینی و حکومت علوی همه ی چیز  باید در جهت رشد انسان‌ها باشد.اگر رشد علمی داریم باید منجر به رشد انسانی شود.اگر رشد اقتصادی داریم،باید در کنارش رشد اخلاق داشته باشیم. هر رشدی در عرصه‌ی اجتماع،اتفاق می‌افتد منهای رشد انسانیت وزنی برایش نیست و در منطق امیرالمومنین ارزشی ندارد.
وی در ادامه با اشاره به نامه امیرالمومنین به مالک‌اشتر،گفت:امیرالمومنین به مالک می‌گوید: ای مالک اشتر محبوب‌ترین چیز برای تو در عرصه‌ی حکومت سه چیز باید باشد : «أَوْسَطُهَا فِی اَلْحَقِّ » اولا متوسط ترین در حق . ای مالک ! حق مدار باش و حد وسط در حق را رعایت کن . مگر حق، حد وسط دارد؟ حق، دو مقام دارد: یکی مقام معرفت و شناخت است ؛حق شناسی و به تبع آن اظهار حق است . دوم مرحله‌ی اجرای حق است که مرحله‌ی عملی در رابطه با حق است  در هر دوی این‌ها باید حد وسط رعایت بشود.هر حقی را نمی‌شود گفت،مخاطب باید ظرفیت پذیرش داشته باشد اظهار حق باید با مراتب آن و با توجه به مخاطب آن انجام بشود . اسلام وقتی آمد همه‌ی حق را اول نگفت . اول انسان‌ها را به صفات نیک دعوت کرد، آرام آرام جلو رفت،یکی یکی تشریع کرد بسیاری از امور هست که حتی اهل بیت فرمودند امر ما را کتمان کنید.یکسری از حق‌ها باید کتمان شود. زمان آشکار شدنش نمی‌رسد .
امام‌جمعه قیدار خاطرنشان کرد: دومین نکته‌ای که حضرت علی(ع) بر آن تاکید می‌کند«وَ أَعَمُّهَا فِی اَلْعَدْلِ،عدالتی فراگیر در سطح جامعه»است نه فقط عدالت برای برخی برای همه. در حکومت اسلامی عدالت مال فقرا نیست.مال همه است. «وَ أَجْمَعُهَا لِرِضَى اَلرَّعِیَّةِ،رضایت توده مردم» بعد امام در ادامه موضوع می‌فرمایند اگر که عموم مردم را راضی کردی مهم نیست خواص ناراضی باشند. وزرا و وکلا و مسئولین ناراضی باشند . رضایت عموم مردم ملاک است.
حجت‌الاسلام طالبی تصریح کرد:حضرت می‌فرمایند: « اَلرَّعِیَّةِ فَإِنَّ سُخْطَ اَلْعَامَّةِ یُجْحِفُ بِرِضَى اَلْخَاصَّةِ وَ إِنَّ سُخْطَ اَلْخَاصَّةِ یُغْتَفَرُمَعَ رِضَى اَلْعَامَّةِ» اگر مردم ناراضی شدند آن خواصی هم که راضی بودند رفته رفته آن‌ها هم ناراضی می‌شوند چون نارضایتی مردم در آن‌ها تاثیر دارد.امااگر مردم راضی بودند،آن‌ها ناراضی، مهم نیست؛نارضایتی آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد.اگر رضایت عموم مردم به قیمت نارضایتی خواص است هیچ اهمیتی ندارد؛ اما آن طرف مسئله ، اگر مردم ناراضی بشوند خواه ناخواه خواص هم ناراضی خواهند شد.
وی در پایان یادآور شد: پس جامعه اسلامی جامعه‌ای است حق مدار ، با عدالت فراگیر ، همراه با رضایت عامه مردم است. این جامعه، جامعه‌ی علوی و دینی است و حاکمی که این سه هدف را مورد توجه قرار بدهد حاکمی است که درصدد اجرای فرامین اسلام است.

captcha