زیارت با ذلت در شأن زائران ایرانی نیست
کد خبر: 3385413
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
عضو بعثه آیت‎الله‌نوری همدانی از حوادث منا:

زیارت با ذلت در شأن زائران ایرانی نیست

گروه حوزه‌های علمیه: عضو بعثه آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در حج ۹۴ با بیان اینکه احتمال عمدی بودن حادثه منا بسیار زیاد است، اظهار کرد: زیارت با ذلت در شان زائران ایرانی نیست.

حجت‎الاسلام والمسلمین جلال رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به حادثه منا گفت: قضیه منا یک عملیات مرموز سعودی‎ها برای گرفتن زهر چشم از حجاج بیت‌الله الحرام بود.
وی افزود: از چیدن مهره‎های حاضر در کنار هم در می یابیم که سعودی‎ها میل به حضور حجاج در مکه ندارند؛ بی‎حرمتی‌ها و سخت‎گیری‎های متعدد و خشونت علیه حجاج و تهدید و ارعاب برای حجاج، یک فضای ترسناک و بدون امنیت را رقم زد.
رضوی با بیان اینکه حادثه منا از پیش تعیین شده بود اظهارکرد: سقوط جرثقیل در بیت‎الله ‏الحرام موجب شد که فاجعه عظیم‎تر از آن در منا به وقوع بپیوندند؛ دو ساعت قبل از حرکت حجاج به سمت عرفات شبکه الاخباریه سعودی را مشاهده کردیم که در همان هنگام کارشناس این برنامه، گفت که ممکن است ایرانی‎ها سلاح حمل کنند و در عرفات و منا اتفاقاتی بیافتد و باید آمادگی داشته باشیم و گفت که یمنی‎ها و ایرانی‎ها اهل بدعت هستند و شیعه شده صفوی هستند.

وی تاکید کرد: آن‌ها در این شبکه گفتند که ایرانی ها دشمن هستند وهمه نیز مشاهد کردند که قبل از آن وزارت کشور سعودی در پیامی حجاج را تهدید کرد که دادن هرگونه شعار ممنوع است و عاملین را به اشد مجازات می‎رساند.
رضوی گفت: تمام این مکر و حیله‎هایی که آل سعود برای این امر ریخت باید توسط کمیته حقیقت یاب فاجعه منا مورد بررسی قرار گیرد؛  اول اینکه چرا پلیس سعودی اصرار داشت که مردم از خیابان 204 عبور کنند که ازدحام جمعیت بسیار زیاد بود و بنده با فشار از یک خیابان دیگر به همراه عده‎ای عبور کردیم ولی آنها مردم را مجبور می‎کردند که از این خیابان عبور کنند.
عضو بعثه آیت‎الله‌العظمی نوری همدانی بیان کرد: نکته دیگر آنکه جنازه‎ها، ساعت‏ ها بر روی زمین ماند و اجازه امدادرسانی به حجاج داده نمی‎شد؛ سوم اینکه مسئولان سعودی به هیچ عنوان جوابگوی بیماران مکه و منا نبودند؛ آنها با دادن اطلاعات غلط، آمار را تقلیل داده و این حادثه را تقدیر الهی دانستند.

لزوم بررسی در دادگاهی بین‎المللی

وی گفت: روز جمعه، خطیب جمعه مکه با توهین به حجاج ضمن تطهیر شاه سعودی این مطلب را کاملا طبیعی دانست؛ راستی چرا نباید خفه‎شدگان در تونل منتهی به مکه و کشته شدگان در سال 66 و سقوط پل عرفات و آتش سوزی در منا و عرفات و امروز این بی تدبیری یک پرونده ضخیم از آل سعود، در مراجع بین‎المللی مورد بررسی قرار نگیرد.
رضوی بیان کرد: تحلیل دیگر این پرونده در خصوص اختلافات داخلی شاهزادگان است که می‎خواستند از یک دیگر مچ‎گیری کرده و هر یک را به بی‎کفایتی متهم کنند که البته همه آنها بی‎کفایت هستند؛ در این زمینه باید با تدبیر و هوشیارانه این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم و تصور می‎کنم که 60 هزار حاجی ایرانی حکایات و روایات و مشاهدات بسیاری در این زمینه دارند که باید با ایجاد دفتری در تهران و تلفن گویا و محیط مجازی برای مستند کردن این پرونده فعالیت جدیدی را آغاز کنند.
وی گفت: به برخی نیز هشدار می‌دهم که زیارت با ذلت در شان زائران ایرانی نیست؛ زیارتی درست است که عزت‎مندانه و بدور از این همه تهدید و ارعاب و سختی باشد.

عضو بعثه آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: از طرفی برخی از روشنفکران تاریک قلب که در جهالت خود دست و پا می زنند به جان باختگان منا بی ‏تفاوتی کرده و به جای ستایش رهبر انقلاب و مسئولین دلسوخته که شجاعانه با معرفت ودانایی در مقابل گستاخی سعودی‎‌ها ایستادند خورده می‎گیرند و این مسئله را یک مسئله کوچک و طبیعی  دانستند.
وی اظهار کرد: بعثه رهبری که خود، اعضای عزیزی را در این زمینه از دست داده بود، تنها پشتیبان حجاج بود که انتظار می‎رفت دفاتر سیاسی مثل دفتر سفیر ایران در سعودی فعال‎تر و مطلوب‎تر موضع‌گیری می‏ کرد.
این عضو بعثه آیت‎الله‏ العظمی نوری همدانی بیان کرد: مردم در عصر غروب عید قربان، منا را سرزمین سوگواری و غم کردند و که هر کس عزیزی را از دست داده بود و تنها جایی که می‎توانست سفره دل باز کند و غم را در آنجا به حکایت نشیند، بعثه رهبری بود.
وی گفت: در اینجا باید از تلاش بی وقفه هلال احمر و کارگزاران حج تشکر کرد، البته کارشکنی‎های دولت سعودی و بازی‎های سیاسی که در حج اعمال کردند روند این کار را بسیار سخت کرد ولی صبر و شکیبایی ملت ایران باعث می‎شود که آنها به مذلت کشیده شوند.

captcha