آینده روشنی در انتظار کتابت قرآن با خط ثلث است/ پایان کتابت مصحف مسجد امام حسن عسکری(ع)
کد خبر: 3469765
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
عبدالرضایی در گفت‌وگو با ایکنا:

آینده روشنی در انتظار کتابت قرآن با خط ثلث است/ پایان کتابت مصحف مسجد امام حسن عسکری(ع)

گروه ادب: یکی از اساتید دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی گفت: در سال‌های اخیر با افزایش تعداد هنرجویان ثلث‌نویس روبه رو شده‌ایم که این امر نویدبخش آینده روشن کتابت قرآن به خط ثلث در کشورمان است.

احمد عبدالرضایی، از کاتبان قرآن کریم و استاد ثلث‌نویسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه در سال‌های اخیر با افزایش تعداد هنرجویان ثلث‌نویس روبه رو شده‌ایم که این امر نویدبخش آینده روشن کتابت قرآن به خط ثلث در کشورمان است، عنوان کرد: کتابت به خط ثلث سابقه هزار ساله دارد. این خط را ابن مقله ابداع کرده که ابتدا به کتابت قطعات قرآنی اختصاص داشت و بعد به خدمت معماری هم درآمد. اوج این کتابت در دوران صفوی بوده و بهترین یادگار این خط از آن دوران در مسجد شیخ لطف‌الله به جای مانده است.

عبدالرضایی افزود: ثلث‌نویسی در دوران پهلوی با بی‌مهری شدیدی مواجه شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی خصوصاً در سال‌های اخیر با تاسیس مرکز دارالکتابه در حال احیا است.

این کاتب قرآن کریم تصریح کرد: ثلث‌نویسی در کشور ما در حال پیشرفت است و هنرجویان خوبی داریم که هر یک می‌توانند مجری طرح‌های بزرگی باشند.

وی افزود: خط ثلث که بیشتر در کاشیکاری و کتیبه‌نگاری کاربرد دارد بسیار قابل ترکیب است و می‌توان واژه‌های سه یا چهار حرفی را به شکل‌های مختلف با آن کتابت کرد.

عبدالرضایی همچنین در معرفی کارهای در دست انجام خود به خط ثلث گفت: از 15 سال پیش کتابت کتیبه‌های مصلای امام خمینی(ره) را آغاز کرده‌ام. از سوی دیگر در حال کتابت تمام قرآن بر دیوارهای مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم هستم که این کار از 10 سال پیش شروع شده و یک چهارم کار باقی مانده است. امیدوارم تا یک سال دیگر این پروژه به انجام برسد.

وی همچنین به خط نسخ فارسی اشاره و عنوان کرد: چشم‌انداز خط نسخ فارسی از زمان آغاز به کار دارالکتابه روشن شده است. کتابت یک قرآن نفیس توسط 200 کاتب و اهدای آن به حرم حضرت ابوالفضل(ع) نویدبخش آینده‌ای روشن و امیدوارکننده برای هنر کتابت ایرانی است.
احمد عبدالرضایی مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دارد و دارای سابقه تدریس 30 ساله خطوط نسخ و ثلث در مراحل فوق ممتاز است.
از جمله آثار وی می‌توان به کتابت قرآن کریم، کتیبه‌های صحن غدیر آستان قدس رضوی، کتیبه‌های حرم کاظمین(ع)، کتیبه‌های حرم حضرت معصومه(س) و کتیبه‌های مرقد حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد.

captcha