هفت درصد؛ سهم ناچیز اقتصاد زیارت در خراسان رضوی
کد خبر: 3513982
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷

هفت درصد؛ سهم ناچیز اقتصاد زیارت در خراسان رضوی

گروه اجتماعی: مدیر کل امور رفاهی معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی در رابطه با شرایط نامطلوب سوغات زائر در استان خراسان رضوی ابراز کرد: بنا بر اطلاعات سازمان میراث فرهنگی استان، 78 درصد سوغات زائران از چین وارد می‌شود و تنها هفت درصد سوغات زائر به صنایع دستی استان اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمود رسولی‌نژاد، مدیر کل امور رفاهی معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی، امروز، 20 تیرماه در نشست رسانه‌ای با اصحاب رسانه در رابطه با طرح کمی و کیفی جامع زیارت در معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: تاکنون 65 میلیارد ریال برای اجرای این طرح مصوب کردیم و خود دستگاه‌ها در حال پیگیری مستمر و گرایش برای مشارکت در این زمینه هستند.
وی بیان کرد: موضوعاتی از جمله سفرهای استانی، تمهیدات اقامتی، امنیتی، بهداشت و درمان، رفاه و اسکان زائران را در این معاونت پیگیری می‌کنیم، همچنین از ابتدای امسال طرح احیای جاده ولایت در دست اقدام است.
رسولی‌نژاد اظهار کرد: در بازه سال نو از مسیر ده‌سرخ تا عارفی را بازدید کردیم تا این جاده را برای مسیر عبور و مرور زیارتی مردم معرفی کنیم، ولی به دلیل کوهستانی بودن و دشواری عبور از این جاده، در حال تکمیل راه‌گذر اختصاصی قدمگاه نیشابور تا ملک‌آباد هستیم.
راه‌اندازی ستاد راهپیمایی اربعین حسینی
وی با اشاره به اینکه هنوز هفت ماه تا راهپیمایی حسینی زمان باقی است، افزود: به منظور پشتیبانی و ساماندهی این حرکت عظیم حسینی در استان از حالا با تشکیل جلسات و راه‌اندازی ستاد مربوطه دست به کار شده‌ایم.
مدیر کل امور رفاهی معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی در ادامه گفت: در همین رابطه اعضا و کارگروه‌ها مشخص شده و احکام آن‌ها ابلاغ شده است، کمیته‌های امنیتی، حمل و نقل، اسکان و تغذیه، بهداشت و درمان و مشارکت‌های مردمی تشکیل شده‌اند و وظیفه هر دستگاه اجرایی در تحویل مسئولیت کمیته مربوط به آن‌ها روشن شده است.
ساخت شهرک زائر با کمک خیّران و واقفان زیارت
وی ضمن بیان این مطلب که آماده پذیرایی از میهمانان مناسبت‌ دهه آخر صفر هستیم، اضافه کرد: برای حضور دو دسته از زائران در شهر مشهد، اعم از زائران موقت چند روزه و زائران پیاده در حال برنامه‌ریزی هستیم.
رسولی‌نژاد ادامه داد: ساماندهی طرح خیران و واقفان زیارت به منظور ساخت شهرک‌های زائر یکی دیگر از طرح‌های زیرمجموعه این معاونت به شمار می‌رود که در همین جهت گروهی از خیران استان در خصوص ساخت یک شهرک زائر وارد عمل شده‌اند.
هفت درصد؛ سهم ناچیز اقتصاد زیارت در استان
وی همچنین در رابطه با شرایط نامطلوب سوغات زائر در استان خراسان رضوی ابراز کرد: بنا بر اطلاعات سازمان میراث فرهنگی استان، 78 درصد سوغات زائران از چین وارد می‌شود و تنها هفت درصد سوغات زائر به صنایع دستی استان اختصاص می‌یابد.
وی بیان کرد: برای رفع این نقیصه جلساتی را حول محور اقتصاد زیارت برگزار کرده و از نظرات محققان در این زمینه بهره بردیم تا با ممنوعیت کالاهای خارجی به استان در آینده به حوزه سوغات زائر یاری رسانیم.
رسولی‌نژاد با ذکر اینکه برای تحقق مفاهیم زیرمجموعه اقتصاد مقاومتی از جمله اقتصاد زیارت، برگزاری دو همایش را طی سال جاری در نظر گرفته‌ایم، یادآور شد: توجه به محور اقتصاد مقاومتی، سوغات زائر، برندسازی، حذف و کاهش واردات، توجه به زیرساخت‌ها، توجه به مسائل درآمدی و ارزش افزوده از جمله برنامه‌های متمرکز معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی برای آینده محسوب می‌شود.

captcha