مسابقات دانشجویان دمیدن روح قرآن در جشن فرهنگی جهان اسلام است
کد خبر: 3545507
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

مسابقات دانشجویان دمیدن روح قرآن در جشن فرهنگی جهان اسلام است

گروه بین‌الملل: سید‌عبدالمجید میردامادی با بیان این‌که مشهد امروز در میان مسلمانان کاملا شناخته شده است، گفت: برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان هم‌زمان با برنامه‌های طرح «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017» در حقیقت دمیدن روح قرآن در این جشن فرهنگی جهان اسلام است.

مسابقات دانشجویان دمیدن روح قرآن در جشن فرهنگی جهان اسلام است
سید‌عبدالمجید میردامادی، رایزن فرهنگی ایران در سوئد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با موضوع مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان ابتدا از سعی و تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری رقابت‌ها تشکر و اظهار کرد: قرآن کریم کلام خداوند و نخستین ریسمانی است که ما را با عالم بالا ارتباط می‌دهد و دومین آن پیامبر(ص) و اهل بیت پیامبر اسلام است و بدون تردید هیچ عنصر سومی با این اهمیت وجود ندارد.
قرآن؛ بزرگ‌ترین سند مکتوب مسلمانان
میردامادی افزود: قرآن کریم بزرگ‌ترین سند مکتوب و هویت ما مسلمانان است. ایرانیان در تاریخ پر افتخار خود خدمات فراوانی به قرآن کریم داشته‌اند. اگر از دوره کتابت وحی بگذریم، بزرگ‌ترین ادیبان و قاعده‌نویسان زبان عربی از ایرانیان بودند. بزرگ‌ترین مفسران و شارحان قرآن کریم و حتی خوشنویسان و تذهیب‌کاران قرآن نیز ایرانیان بودند. آنان دو عنصر قرآن و آل‌البیت از اسلام را به شایستگی در سرزمین خود پذیرا شده و برای پاسداشت این دو خدمات ارزنده‌ای ارائه کردند.
وی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی جهشی بزرگ در حوزه قرآن و توجه به علوم و معارف قرآنی در ایران صورت گرفت. یکی از این موارد ورود قرآن و توجه به قرآن در میان نسل جوان بود. این میزان توجه در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد. امروزه در کشور ما قرآن در میان تمامی اصناف و اقشار بنا به مقتضای خود ورود کرده است.
رایزن فرهنگی ایران در سوئد بیان کرد: قشر دانشجو از نخستین اقشار علمی کشور بوده که بسیار شایسته وارد این میدان شده است و ظهور و بروز قابل توجهی در این عرصه دارد. ویژگی این قشر، جوان و پر نشاط‌بودن است. امروز در تمام دنیا سرمایه‌گذاری فرهنگی روی جوانان است که امید آینده جوامع هستند؛ بنابراین برگزاری مسابقات قرآن در بین این گروه به عنوان یکی از اقشار مهم هر جامعه‌ای اقدام مبارکی است.
سیدعبدالمجید میردامادی همچنین یادآور شد: ما امروز شاهد نتایج سعی و تلاش چندین دهه بعد از انقلاب اسلامی در سرمایه‌گذاری قرآنی هستیم که حتی آثار مثبت آن در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز مشاهده می‌شود.
میردامادی در ادامه نقش مسابقات در مقابله با شیعه‌هراسی را تبیین کرد و گفت: این مسابقات در کم‌رنگ‌کردن شیعه‌هراسی و شناخت بیشتر شیعیان مؤثر است. به دلیل تبلیغات سوء، مسلمانان مذاهب مختلف نسبت به شیعیان سوء تفاهماتی در ذهن دارند و سؤالات و ابهامات بسیار سست و بی پایه‌ای را در مورد شیعیان مطرح می‌کنند. به‌واقع، حقیقت شیعه برای مسلمانان تبیین نشده است.
علمای کم دانش و کم بینش؛ عامل برداشت غلط درباره شیعیان
وی توضیح داد: بسیاری از مسلمانان، شیعیان را از طریق علمای کم دانش و کم بینش خود شناخته‌اند و برداشت درستی نسبت به پیروان اهل بیت(ع) ندارند؛ بنابراین با اجرای برنامه‌های قرآنی از جمله مسابقات قرآن دانشجویان می‌توان میزان توجه ایرانیان و شیعیان به کتاب آسمانی قرآن را به آنان نشان داد و از تبلیغات ضد شیعی کاست.
رایزن فرهنگی ایران در سوئد درباره روند دعوت از دانشجویان سوئدی برای شرکت در رقابت‌ها گفت: کشور سوئد جامعه بزرگی از مسلمانان شیعه و سنی دارد و فعالیت قرآنی در این کشور مستلزم اجرا از سوی سازمان‌‌ها و مراکز اسلامی و ساز و کارهای اصولی است.
مرکز امام علی(ع) استکهلم؛ مسئول دعوت از دانشجویان سوئدی
سید عبدالمجید میردامادی افزود: مرکز امام علی(ع) در سوئد از مراکز اسلامی فعال در این کشور و کانون مسابقات قرآن در شمال اروپا است که تابستان امسال چهارمین دوره آن برگزار شد، رایزنی فرهنگی مسائل قرآنی را با این مرکز در استکهلم هماهنگ می‌کند، فراخوان مسابقات قرآن دانشجویان نیز با علاقه از ناحیه این مرکز پشتیبانی و اطلاع‌رسانی و در نتیجه یکی از قاریان بین‌المللی دانشجو برای شرکت در رقابت‌ها معرفی شد.
میردامادی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان در مشهد تصریح کرد: شهر مشهد بزرگ‌ترین شهر دینی ـ فرهنگی ایران است و شایستگی میزبانی رقابت‌ها و همچنین انتخاب به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 را دارد.
وی بیان کرد: برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان در مشهد در حقیقت دمیدن روح قرآن در این جشن فرهنگی(طرح مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام) است و این شهر مقدس امروز در میان مسلمانان کاملا شناخته شده است و بسیاری از پروازهای بین‌المللی از دیگر کشورها مستقیما به مشهد می‌رود.
رایزن فرهنگی کشورمان در سوئد در پایان یادآور شد: در این میان نهادهای محلی و داخلی مشهد همچون آستان مقدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی و سازمان فرهنگی شهرداری مشهد در حوزه آگاهی‌بخشی به مسلمانان و معرفی معارف و آموزه‌های دینی ـ فرهنگی و ایرانی ـ اسلامی باید جدی‌تر عمل کنند. در حال حاضر برخی شیوه‌های تبلیغی، غیر کارشناسانه و بعضا فاقد اثربخشی است که شاید به دلیل فقدان آگاهی از تفاوت‌های فرهنگی ملل جهان باشد؛ بنابراین باید در این زمینه با در نظرگرفتن نیازهای فرهنگی کشورهای شرکت‌کننده عمل و برنامه‌های دینی فرهنگی تولید کرد.
یادآور می‌شود، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به میزبانی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی ۱۱ تا ۱۵ بهمن‌ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
زهرا نوکانی
captcha