مخالفت نظریه معاد روحانی با قرآن و روایات
کد خبر: 3570332
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی:

مخالفت نظریه معاد روحانی با قرآن و روایات

گروه حوزه‌های علمیه: مرجع تقلید جهان تشیع با تاکید بر لزوم تمایزگذاری میان تصوف و عرفان عنوان کرد: تصوف فرقه‌ای انحرافی است، ولی عرفان امری مقدس و مورد تایید شرع است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله‌العظمی حسین نوری‌همدانی، امروز 16 بهمن ماه در درس خارج خود در سخنانی با اشاره به تفاوت میان عرفان و تصوف گفت: عرفان و تصوف را نباید با هم توامان فکر و ذکر کرد، زیرا عرفان ارتباط میان انسان و خداست که بسیار مقدس است ولی صوفی‌گری مکتب انحرافی و باطل است.
وی افزود: هیچ عارفی، صوفی نیست و هیچ صوفی نیز عارف نیست و این دو با هم جمع نمی‌شوند و موید ما در باطل بودن صوفی‌گری، سخنان ائمه(ع) است.
نوری‌همدانی بیان کرد: این طایفه از مکتب اهل‌بیت(ع) جدا شدند و دور افتادند و برای خود قطب‌ها و اولیایی ساختند زیرا در مذهب اهل‌بیت(ع) اولیاء، افراد ویژه و خاصی هستند که منصوب الهی‌اند و نام آنان در اخبار متواتر ذکر شده است.
این مرجع تقلید با اشاره به برخی کتب ضاله اظهار کرد: در این کتاب چهره‌هایی با ادعای باطل به عنوان قطب در تصوف ساخته شده است؛ ما امامت را شخصی می‌دانیم، ولی این‌ها نوعی می‌دانند؛ این گروه برای ساختن این چهره‌ها، ادعاهای دروغ و بدون مدرک دارند که بیشتر آن ساختگی و ناسازگار با دلایل عقلی است.
این استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: در یکی از این کتب مشهور، مطالبی بیان شده که برخلاف اسلام است زیرا احوال و مشی کسانی که به عنوان قطب ذکر کرده است با قرآن و مطالب اهل‌بیت(ع) همخوانی ندارد.
وی همچنین در مورد فلسفه افزود: فلسفه علمی مهم و در راه کشف حقایق اشیاء است و بنده چندین سال در درس اسفار شرکت داشتم اما آنچه مسلم است و آیت‌الله علامه طباطبایی نیز فرموده‌اند آن را برای دانستن می‌خوانیم و نه برای باور کردن به همه مسایل آن.
این مرجع تقلید بیان کرد: می‌خوانیم بدانیم که دیگران چه گفته‌اند ولی نه اینکه هر چه در فلسفه بیان شده باور داشته باشیم مثلا در بحث معاد که در اسفار و منظومه سبزواری آمده این سؤال مورد بحث است که آیا معاد فقط روحانی است و جسم انسان محشور نمی‌شود و یا اینکه معاد انسانی است؟. 
این مرجع تقلید تصریح کرد: ظاهر قرآن کریم به معاد انسانی یعنی جسم و روح تصریح کرده است و در برزخ، بدن مثالی مانند حالت رویا را دارد، ولی در قیامت اعضای بدن با روح جمع می‌شود، زیرا این اعضا در روز قیامت باید شهادت بدهند.
آیت‌الله نوری همدانی عنوان کرد: در منظومه سبزواری و اسفار مطلبی وجود دارد که با رویکرد قرآن سازگاری ندارد؛ علامه محمدتقی آملی حاشیه‌ای بر منظومه سبزواری دارد که در بحث معاد، آورده معادی که حکیم سبزواری گفته است با شرع مقدس مطابقت ندارد.
وی با اشاره به دیدارها و مباحثات علمی علامه طباطبایی با پرفسور کربن اظهار کرد: وی از علامه طباطبایی پرسید که شما در روایتی دارید که «خلق الله الابدان قبل الارواح بالفی عام» اما اسفار و برخی فلاسفه دیگر شما خلاف این را گفته‌ و آورده‌اند که روح مرحله مترقی از جسم و بدن است؛ علامه جواب ایشان را فرمود اما تاکید کرد که من هر وقت با این قبیل مسایل که ممکن است مبهم و دارای اختلاف باشد برخورد می‌کنم نظرم این است که هر چه اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) گفته‌اند حجت است و به آن تمکین و همان را بیان می‌کنم.
وی اظهار کرد: ما در این مواقع باید به قرآن و کلام اهل‌بیت(ع) تمسک کنیم و نباید به سخن فلاسفه توجه داشته باشیم البته خواندن فلسفه برای ورزیدن ذهن خوب و مفید است.
captcha