ازدواج؛ پیوندی مقدس که مایه آرامش و تکامل انسان است
کد خبر: 3577113
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

ازدواج؛ پیوندی مقدس که مایه آرامش و تکامل انسان است

گروه اجتماعی: ازدواج، پیوندی مقدس است که زمینه آرامش و تکامل انسان را فراهم می‌کند؛ ازدواج تنها یک مسئله فردی نیست، بلکه آغازگر یک نسل است، همانند پیوند مقدس علی(ع) و فاطمه(س) که برکات آن تا پایان تاریخ استمرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، بدون شک «ازدواج» از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخاب‌ها در زندگی هر فرد است؛ عارفی می‌گوید «اگر انسان نصف عمرش را صرف کند تا همسری شایسته و متناسب با خود پیدا کند، ارزش دارد؛ چراکه نیمه دیگر عمر را سعادتمند خواهد بود».
آرامشی که پس از ازدواج صحیح به‌دست می‌آید، آیه‌ای است برای آنان که اهل تفکرند؛ « وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ» ( الروم؛ آیه 21)، از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند.
زنی که لایق و پاکدامن باشد، به فرموده امام خمینی(ره)، از دامن او مرد به معراج می‌رود؛ اما زن نالایق، مرد را به خاک ذلت می‌نشاند و به همین ترتیب، مرد ناشایست نیز زن را به سیه‌روزی می‌کشاند.
ازدواج یک دختر و پسر، آغاز یک نسل بزرگ انسانی است. ازدواج علی(ع) و زهرا(س) نسل عظیمی را بنیان نهاد که هنوز ادامه دارد و تا پایان تاریخ انسان نیز استمرار خواهد داشت؛ ازدواجی که همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها به برکت آن پیوند مقدس است.
نرگس کریم‌زاده، محقق و مدرس حوزه و دانشگاه‌های تهران در خصوص اهمیت و فضیلت ازدواج به خبرنگار ایکنا می‌گوید: زن و مرد، مکمل یکدیگرند، خداوند انسان را به گونه‌ای آفریده که بدون همسر، ناقص است.
مدرس حوزه و دانشگاه‌های تهران ادامه داد: انسان هرچه از نظرعلم و ایمان و فضائل اخلاقی بالا برود، تا همسر اختیار نکند به کمال مطلوب نمی‌رسد. هیچ چیز دیگر جای ازدواج و تشکیل خانواده را نمی‌گیرد.
وی بیان کرد: جنس مذکر و مؤنث به یکدیگر نیازمند هستند، هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی. هر کدام به تنهایی ناقصند و هنگامی که در کنار هم قرار گرفتند، همدیگر را کامل می‌کنند؛ این قانون نظام آفرینش و بر کل هستی حاکم است.
کریم‌زاده اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم زن و مرد را« لباس » همدیگر می‌داند، یعنی مکمل و متمم، حافظ ، آبروبخش و رازپوش همدیگرند و هر کدام به دیگری نیازمندند.
وی افزود: ازدواج و تشکیل کانون خانواده آن‌چنان در وجود انسان تأثیر می‌گذارد، ارزش او را بالا می‌برد و شخصیت او را رشد می‌دهد که اعمال و عبادت‌هایش نزد خداوند و فرشتگان از ارزش والایی برخوردار شده و ارزش آن‌ها چند ده برابر می‌شود.
استاد شهید مطهری در این باره می‌فرماید « ازدواج اولین مرحله خروج از خود طبیعی فردی و توسعه پیدا کردن شخصیت انسان است».
ازدواج، شخصیت انسان را تکامل می‌بخشد و مانعی در مقابل گناه است؛ اما سنت‌های غلط و دست و پا گیر، سبب شده تا این سنت نبوی به تأخیر بیفتد.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌ها و مناسبت‌های مختلف، مشکلات فرهنگی را از دلایل اصلی به‌تأخیر افتادن ازدواج اعلام کردند و در دیدار دانشجویی رمضان سال 93 فرمودند «بعضى از تصورات و سنت‌هاى غلط در مورد ازدواج وجود دارد که این‌ها دست‌‌وپاگیر است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است؛ این سنت‌ها را باید عملاً نقض کرد. شما که جوانید، مطالبه‌‌گرید، پرنشاطید، پیشنهاد کننده‌‌ نقض خیلى از عادت‌ها و سنت‌ها هستید، به نظر من این سنت‌هاى غلطى را هم که در زمینه‌‌ ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید.»
captcha