نقل سینه به سینه قرآن؛ روش صحیح اقراء
کد خبر: 3596512
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
شیخ محمد عصفور عنوان کرد:

نقل سینه به سینه قرآن؛ روش صحیح اقراء

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمد عصفور، استاد مصری با اشاره به اینکه نقل سینه به سینه قرآن روش صحیح اقراء است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به اهداف خود برسیم باید کل قرآن را به استاد عرضه کنیم و اشتباهات اصلاح شود و تا 30 جزء قرآن در وجود قاری ملکه شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمد عصفور، استاد مصری با حضور در سیزدهمین نشست تخصصی اساتید و قاریان و حافظان با استناد به آیات و روایات به جایگاه قرآن کریم و تلاوت آن اشاره کرد و گفت: همه چیز طبقه‌بندی و درجه‌بندی دارد حتی ایمان که به ایمان محکم و متشابه تقسیم می‌شود. همه چیز دارای اصل و فرع و محکم و متشابه است.

عصفور ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «الترتیل هو التبیان و الایضاح». بعد از نزول قرآن خیلی‌ها خجالت کشیدند که شعر و نثر بگویند. قرآن جزء متونی است که نه نثر است و نه شعر و به‌عنوان یک فایل سومی به عرصه آمد و معلقات را به پایین کشید و سخنوران در برابر این اعجاز زانو زدند؛ چرا که قرآن از عالم ملکوت نازل شد.

این قاری مصری با اشاره و توضیح آیات محکم و متشابه گفت: وجوه متعددی برای تلاوت قرآن وجود دارد. برخورد ما با یک آیه قرآن ممکن است از زاویه‌های متفاوتی صورت گیرد. بعضی‌ها از منظر تجوید، بعضی مباحث صوت و لحنی، بعضی از لحاظ آکسان و نبر، بعضی از این فراتر می‌روند و فلسفه منطقی و روایی و... را بررسی می‌کنند.

عصفور در ادامه تصریح کرد: یک قاعده‌ای داریم که اهل بیت(ع) به ما یاد دادند که برای شناخت حق، به اهلش نگاه نکن. شما حق را بشناس، اهلش را خواهی شناخت. این نیست که اسم حصری و منشاوی و... برای ما طریق صحیح تلاوت قرآن را مشخص کنند. ما باید اول قواعد و اصول تلاوت را بفهمیم و سپس تشخیص دهیم که چه کسی به این قواعد نزدیکتر است.

این استاد مصری با اشاره به انتشار قرآن در جهان و وجود اختلاف قرائات مختلف گفت: این اختلاف در بین قراء و یا در اصول تلاوت یا تابع لهجه‌های مختلف اتفاق افتاد. ما می‌خواهیم حقیقت را بشناسیم و نباید مصداق آیه «وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ» باشیم. ما بایستی اصول اختلاف قرائات را بررسی کنیم و در برابر اختلافات، مسائل مورد اتفاق بسیار شفاف است. به‌عنوان مثال حروف هجایی عربی 28 حرف است و همچنین با اضافه شدن حروف مد 31 حرف است. یکسری اختلاف در بحث قرائت است. اینجا تکلیف اینست که قرآن محفوظ به یکسری اصول ثابت است. در رآس این ثابت‌ها، منهج اهل بیت(ع)  وجود دارد و همچنین ارکان هر حرف که به چهار رکن مکان، زمان، صوت و هوا تقسیم می‌شود.

عصفور ادامه داد: بهترین شیوه آموزش، شیوه قرائت بر شیخ است و شما محضر استاد زانو بزنید و تلاوتتان را از اول تا آخر قرآن به استاد ارائه دهید. بر کسی تلاوت خود را عرضه کنید که قبلا به استاد دیگری تلاوتش را عرضه کرده باشد و به همین شکل سینه به سینه ادامه پیدا می‌کند.

این قاری مصری با بیان اهداف تلاوت قرآن کریم گفت: اگر می‌خواهیم به اهداف خود برسیم باید کل قرآن را به استاد عرضه کنیم و اشتباهات اصلاح شود و تا 30 جزء قرآن در وجود قاری ملکه شود. بعد از تحقق هدف اول که خواندن کل قرآن است، هدف دوم یعنی ملکه شدن محقق می‌شود. اما هدف سوم که بحث انتقال است، پس از اینکه تلاوت خود را به استاد عرضه کردید و برایتان ملکه شد، شما اجازه و حق انتقال را پیدا می‌کنید و تبدیل به یک راوی می‌شوید.

شیخ محمد عصفور در پایان صحبت‌های خود گفت، این سینه به سینه گرفتن قرآن صحیح است، نه اینکه شما بخواهید از کتاب‌ها این دانش را برداشت کنید. حتماً باید کل قرآن را حداقل یکبار نزد شیخ بخوانید. همچنین مفهوم اتقان، یعنی درست خواندن و دقیق خواندن هم بسیار مهم است.

یادآور می‌شود، سومین روز از سیزدهمین نشست تخصصی اساتید و قاریان و حافظان، با موضوع تلاوت ترتیل قرآن کریم، ویژگی‌های هنری، الزامات علمی و عملی روز گذشته، 15 اردیبهشت‌ماه از ساعت 8:45 دقیقه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۰۹:۵۶
0
0
این اقدام به ترویج و توسعه قرآن کمک زیادی می‌کند
captcha