ارجاع 2 هزار معتاد رها شده به مراکز بازپروری استان مرکزی
کد خبر: 3618419
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
چگینی خبر داد:

ارجاع 2 هزار معتاد رها شده به مراکز بازپروری استان مرکزی

گروه اجتماعی: رئیس پلیس مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک تن و 541 کیلو گرم انواع مواد مخدر کشف و 2هزار و 200 معتاد رها شده به مراکز بازپروی ارجاع شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، احمد رضا چگینی، رئیس پلیس مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان مرکزی، امروز، 21 تیرماه در نشست خبری که در سالن جلسات پلیس مواد مخدر استان برگزار شد، گفت: خبرنگاران پل ارتباطی پلیس با مردم هستند و وظیفه سنگین اطلاع رسانی و ارتقاء سطح آگاهی  را برعهده دارند، خبرنگار باید مطالبه گر و منتقد منصف باشد. 
چگینی ادامه داد: امروز تمام دنیا با مساله مواد مخدر درگیر است. ایران در مجاورت کشورهای بحران زده‌ای مانند افغانستان قرار دارد که بیش از 90 درصد مواد مخدر دنیا را تولید می‌کند درواقع 75 درصد کشت مواد مخدر در کشورهای هم جوار  ایران انجام می‌شود.
این مقام مسئول افزود: در حوزه مبارزه با موادمخدر دستگاه‌های متعددی درگیر هستند که تحت نظارت شورای هماهنگی مواد مخدر در حوزه پیشگیری، مقابله و درمان فعالیت دارند، اگر توزان بین دستگاهی وجود نداشته باشد اگر حتی دستگاهی خوب عمل کند اثربخشی لازم را ندارد. 
وی اظهار کرد: پیشگیری، مقابله و درمان سه عامل مهم و زنجیره‌وار هستند که استحکام لازم در حوزه مبارزه با موادمخدر را رقم می‌زنند، برای مقابله با افزایش توزیع و ورود مواد افیونی به داخل کشور مرزها را بسته و به شدت مراقبت می‌کنیم، ثمره فعالیت شبانه‌روزی پلیس مواد مخدر 4هزار شهید و تعداد زیادی جانباز است. 
این مقام مسئول اضافه کرد: خوشبختانه توان عملیاتی و اطلاعاتی پلیس موادمخدر بسیار بالاست و در تعامل و همکاری دستگاه‌های مقابله‌ای عضو داریم که خیلی خوب کار کرده‌اند. 
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری به ایستگاه‌های اثرگذار خانواده و مدرسه توجه ویژه شده است، خانواده به عنوان یکی از مهمترین ایستگاه‌های تأثیرگذار کانون توجهات است. امروز در سطح جامعه دانش، مهارت و آموزش لازم برای شناخت و پیشگیری از استعمال مواد مخدر وجود ندارد، اطلاع رسانی به خصوص ارتقای سطح آگاهی مردم به ویژه والدین کمک ‌می‌کند از آمار معتادین کاسته شود.   
چگینی خاطرنشان کرد: مدرسه نیز از ایستگاه‌های مهم و اثرگذار است، ما در مدارس قدرت نه گفتن را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم، امروز مواد مخدر شرایط سنی خاص ندارد که برای آن گفتمان خاص و برخوردهای لازم را تعریف کنیم، گاهی خانواده‌ها از مواجه با مواد مخدر ترس دارند، اما اگر خانواده انواع مواد مخدر را شناخته و با استفاده از روش‌های اصولی مضرات را به فرزندان آموزش دهد قطعاً نوجوان یا جوان اگر مواد به صورت عام هم در جامعه وجود داشته باشد نسبت به آن بی تفاوت می‌شود. 
رئیس پلیس موادمخدر استان گفت: امروز تاب آوری روانی لازم در جوانان وجود ندارد اختلال عاطفی و شکست عشقی فرد  را به سمت مواد مخدر می‌کشاند تاب آوری جوان از مدرسه باید شکل بگیرد. 
وی ادامه داد: باید مراقبت‌های بعد از درمان داشته باشیم حمایت‌هایی که پس از درمان از معتاد و خانواده معتاد می‌شود باید اصولی باشد. معتاد نباید در جامعه رها باشد تا با استفاده از تجربیاتی که کسب کرده دست به اعمال مجرمانه بزند. 
چگینی افزود: طبق ماده 15 آیین دادرسی کیفری معتاد مکلف است برای ترک مواد به مراکز مجاز دولتی و غیردولتی مراجعه کند. اگر کسی خودش را معرفی کند مجرم شناخته نمی‌شوند، اما طبق ماده 16 اگر معتاد برای چندمین بار به اعتیاد خود ادامه دهد و متجاهر شناخته شود یا شاکی داشته باشد دستگاه قضا طبق مقررات حکم صادر می‌کند و وی را به محل ترک اعتیاد می‌فرستد. 
وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک تن و 541 کیلو گرم انواع مواد مخدر کشف شده است که نسبت به سال گذشته 7درصد کاهش داشتیم. در سه ماه نخست سال یک‌هزار و 780 تهیه کننده، توزیع کننده و مصرف کننده دستگیر شدند و 2هزار و 200 معتاد رها شده هم به مراکز بازپروی ارجاع شدند. 
چگینی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون 56  قاچاقچی دستگیر، 7باند تهیه و توزیع مواد مخدر منهدم، 61دستگاه خودرو، 21 دستگاه موتورسیکلت، 63هزار و 167 عدد قرص ترامادول و متادون کشف شده است. از ابتدای تیرماه تاکنون 337کیلو کشفیات موادمخدر داشته ایم که نسبت به مشابه سال قبل 127 درصد افزایش کشفیات 21 روزه داشته‌ایم. 
وی گفت: 352 طرح با توجه به شناسایی محورهای مواصلاتی و نقاط آلوده در قالب طرح امنیت اجتماعی در سطح استان انجام شده است. 121 طرح در راستای کنترل محورهای مواصلاتی، 195 طرح ویژه پاکسازی نقاط آلوده به مواد مخدر با توجه به 90 نقطه‌ای که در سطح استان شناسایی شده است انجام شده و 30  مورد طرح ارتقای امنیت اجتماعی  و سایر طرح‌های مقابله‌ای بنا به تدابیراستنتاجی 6 مورد بوده است.
وی بیان کرد: تأسیس و راه اندازی کمپ با پلیس مواد مخدر نیست، اما به عنوان ناظر دخالت داریم چون کمپ‌ها باید استاندارد لازم را داشته باشند. در حال حاضر 35 کمپ در استان فعالیت دارد که اگر هرکدام استاندارد لازم را نداشته باشد پلمپ می‌شود، در استان فقط یک مرکز ماده 16 با ظرفیت 120 نفر داریم. 
چگینی با اشاره اینکه تریاک، حشیش، هروئین، گل و گراس بیشتری فراوانی استفاده را دارند، اظهار کرد: امروز به خاطر باور غلط و تبلیغات سوء، بین دانشجویان ماده مخدر گل دومین رتبه مصرف در کشور را داراست.
وی ادامه داد: عقد تفاهم نامه با مراکز علمی، دانشگاهی و سایر دستگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که با هدف ارتقاء سطح علمی و ارائه راهکار برای مقابله با مواد مخدر از سوی دستگاه‌ها انجام شده است. هرچه سطح تقاضا کاهش پیدا کند ما در حوزه عرضه موفق‌تر عمل می‌کنیم. 
چگینی تصریح کرد: باید در عوامل ایجاد این معضل اجتماعی ریشه یابی کرد و دید که آیا خوب کار شده یا خیر، مثلاً فعالیت در حوزه اشتغال، بهداشت و درمان و... بر حوزه مواد مخدر اثر دارد، تحولات حوزه مواد مخدر را باید در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و... دنبال کرد، در بحث مقابله به ‌دنبال عناصر اصلی تهیه و توزیع مواد هستیم. 
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در پایان گفت: 25 کلاس آموزشی تاکنون تشکیل و 3هزار نفر را آموزش داده‌ایم، توزیع 2هزار بروشور آموزشی، برپایی نمایشگاه فیلم و عکس، برگزاری همایش، آموزش 8هزار نفر به منظور شناخت انواع مخدر از دیگر اقدامات پلیس مواد مخدر است.
captcha