زیرپا گذاشتن آبرو به قیمت تبلت/ نگاهی به افشاگری خانواده‌ها در برنامه «دورهمی»+فیلم
کد خبر: 3633760
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
به بهانه اتمام مجموعه «دورهمی»؛

زیرپا گذاشتن آبرو به قیمت تبلت/ نگاهی به افشاگری خانواده‌ها در برنامه «دورهمی»+فیلم

گروه اجتماعی: یکی از آیتم‌های برنامه دورهمی این بود که تماشاچیان حاضر در استودیو، به روی سن می‌آمدند و درباره موضوع برنامه و زندگی شخصیشان خودافشایی می‌کردند؛ حتی به قیمت برملاکردن عیوب و اسرار زندگی خود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از فارس،  برنامه دورهمی یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌‌هایی است که به واسطه اجرای مهران مدیری و نوآوری‌های او مورد استقبال خوب بینندگان قرار گرفته است.
در طول این برنامه چندین نوبت از بین تماشاچیان درخواست می شود که برای صحبت درباره موضوع برنامه به روی سن بیایند و هریک از آنها که اجرای بهتری را داشت، طبق نظر تماشاچیان برنده یک دستگاه تبلت می‌ شود.
ماجرا از جایی شروع می شود که تماشاچیان دعوت شده به روی سن، طبق موضوع برنامه، درباره زندگی شخصیشان باید دست به خود افشایی بزنند. این خودافشایی حد و حدودی ندارد و حتی شامل اسرار خانوادگی نیز می شود.
سکانس اول: فردی که می‌خواهد به هر قیمتی که شده روی سن برود و به اصطلاح در تلویزیون دیده شود. او می‌داند اگر هرقدر پاسخ ها را بامزه‌تر و شوخ‌‌تر بیان کند، احتمال بیشتری دارد که با رای تماشاچیان برنده تبلت شود.
سکانس دوم: تماشاچیانی که منتظر شنیدن پاسخ های جالبتر هستند. آنها انتظار دارند آن داوطلب در برابر سئوالات تند و بی‌پرده مهران مدیری، به نهایت «خودافشایی» دست بزند.
سکانس سوم: حالا او برنده یک دستگاه تبلت شد!! ولی به قیمت افشا کردن عیوب خود و همسرش و خانواده. البته در قالب طنز و خنده...

دانلود

یک روی سکه که جنبه مثبتی دارد این است که با خودافشاگری، شخص خود را بدون عیب نمی‌پندارد و حتی می‌توان گفت بر عیوب خود واقف است. البته از انصاف نگذریم که هدایت جریان گفتگو توسط مهران مدیری، هیچ وقت وارد فضای استهزاء و تمسخر یا تخریب شخصیت داوطلبان «دیده شدن» نشده است و حتی در مواردی که این تماشاچیان رای نمی آورند و به اصرار خواهان تبلت هستند، وی یک تبلت دیگر هم به این افراد هدیه می‌دهد.
اما آنچه که به راحتی زیرپا گذاشته می شود این است که چگونه در یک فضای نمایشی، برای دریافت هدیه، شخصی حاضر می‌شود «حرمت» همسر خود را زیرپا بگذارد و عیوب او را جلوی همگان فاش کند. بارها اتفاق افتاده که این داوطلبان اسراری را درباره زندگی شخصیشان برملا کردند که همسر یا خانواده آنها از شنیدنش شوکه شده است. حتی در آخرین قسمت از مجموعه دورهمی، مهران مدیری تلویحا به این نکته اشاره کرد که آمدن روی سن، این خاصیت را دارد که فرد دست به خودافشایی می‌زند و کار را به مرز پاشیدن خانواده‌ از هم می‌رساند. 
شاید در جواب این مسئله بگویید که وقتی شخصی خودش اسرار یا عیوبش را برملا می کند و در میان جمعی، به آنها می خندد، پس بازگویی آنها اشکالی ندارد. در جواب باید متذکر این نکته شد که در آموزه‌های اسلامی، یک فرد مسلمان به هیچ عنوان مجاز نیست که عیوب خود را علنا پیش دیگران برملا کند.
تنها جایی که همه انسان‌ها مجاز هستند که به یاد عیوب خود باشند، در محضر خداوند متعال است. در بحث عبودیت و بندگی و رابطه انسان با خدا، اشخاص باید همواره به فکر عیوب خود باشند. در احادیث بارها تاکید شده است که پرداختن به عیوب خود، عامل مهمی است که ما از عیب‌جویی دیگران و شماتت آنها دست برداریم و به فکر رفع عیوب خودمان باشیم.
آنچه که در این یادداشت آمده است، بیشتر از آنکه انتقاد به مجموعه دورهمی باشد، ناظر به ضرورت تهیه برنامه‌هایی است که در آن مخاطبان با چارچوب‌های خانواده از منظر اسلام آشنا شوند. به جرات می‌توان گفت که مجموع رسانه‌های تصویری اعم از سینما و صدا و سیما رابطه‌های تخریب‌گر بین اعضای خانواده‌ها را به خوبی نمایش داده‌اند اما هنوز قدمی در معرفی الگوی صحیح خانواده برداشته نشده است. به عبارت دیگر اگر از اعضای یک خانواده فرضی که مخاطب رسانه است بپرسیم در هنگام اختلاف سلیقه، اختلاف بین اعضای خانواده، دعواها و جدل‌ها و ... چگونه خشم خود را ابراز می‌داری و به دنبال حق خود هستی؛ همه آنها به این جملات ویرانگر آشنا هستند. اما چند سریال و برنامه را به یاد دارید که خارج از قالب کلیشه و سخنرانی و شعارزدگی، به مخاطب بیاموزد که بزنگاه‌های تخریب یک رابطه خانوادگی چیست و در قالب ایجابی، یک نسخه و الگوی قابل اجرا معرفی کند؟
ای کاش صدا و سیما در کنار  پخش برنامه‌های طنز، که در جای خود بسیار لازم و ضروری هستند، به فکر ارتقای آشنایی مخاطبان با حریم و چارچوب‌های اخلاقی خانواده نیز بود. موضوعی که حالت شعاری به خود گرفته ولی جامعه شدیدا به آشنایی با مصداق‌های آن نیامند است.
سیدمیلاد اوصیاء
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نرگس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۱:۴۱
2
1
سلام این همه نقطه قوت برنامه رو ندیدین دقیقا دست گذاشتین روی همین موضوع، اینطوری می خاست زشتی های این رفتار به مردم نشون بده، بنظرم کارش درست بود، حداقل بدون ترس یقیه مسئولان خواب زده رو گرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۳:۱۳
0
0
دمت گرم اوصیا، بعضیا بلد نیستن مردم رو بخندونن خودشونو به هر دری می زنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۴:۴۸
0
1
صداوسیما آخه کدوم برنامش آموزنده است که انتظار این یکییش آموزنده باشه؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۶:۰۹
0
0
برای اصلاح این مشکل هم خود برنامه طنز میتونه کمک کنه
صداسیما بیشترین سهم رو در فرهنگ سازی داره
حتی از فضای مجازی هم بیشتر
علیرضا
|
United States of America
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۱۶:۴۶
1
1
هیچ کس مثل مهران مدیری انقدر به طنز کشور خدمت نکرد و هیچ کس هم مثل مهران مدیری انقدر نقد نشد
captcha