معیارهای قرآن کریم در عرصه روابط و اخلاق اجتماعی
کد خبر: 3636047
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
فرهنگ معیار از دیدگاه قرآن کریم/ بخش اول

معیارهای قرآن کریم در عرصه روابط و اخلاق اجتماعی

گروه معارف: «فرهنگ معیار از دیدگاه قرآن کریم» نوشته حجت‌الاسلام علی ذوعلم اثری قرآنی است که با استفاده از آیات قرآن کریم، ویژگی‌های محتوایی فرهنگ مطلوب را بررسی و تبیین نموده است. منتخبی از مطالب این اثر در قالب سلسله یادداشت‌هایی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری در سال های اخیر تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های مهم در کشور است. از جمله مقدمات ضروری برای تحقق این امر، توجه به مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی در کشور است و این مهندسی فرهنگ زمانی می تواند اهداف متعالی فرهنگی نظام را تامین کند که با الهام از مبانی و ارزش های فرهنگ ناب اسلامی انجام پذیرد.
پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اجتماعی در همین راستا اقدام به انتشار کتابی در سال های اخیر با عنوان «فرهنگ معیار از دیدگاه قرآن کریم» نوشته حجت‌الاسلام علی ذوعلم نموده است که این کتاب با استفاده از آیات قرآن کریم ویژگی های محتوایی فرهنگ مطلوب را که معیار سنجش و اصلاح فرهنگ است بررسی و تبیین نموده است. تهیه کننده این یادداشت در نظر دارد گزیده و منتخبی از مطالب این اثر قرآنی ارزشمند را در اختیار مخاطبان عزیز و پژوهشگران عرصه‌های قرآنی قرار دهد.
نخستین بخش از این یادداشت به فرهنگ معیار در عرصه روابط و اخلاق اجتماعی از منظر قرآن کریم می پردازد.
نویسنده کتاب فرهنگ معیار از منظر قرآن کریم در بخش دوم کتاب مهم ترین معیارهای قرآن کریم در عرصه روابط و اخلاق اجتماعی را با استناد به آیات قرآن، موارد زیر برشمرده است؛
- توجه به ارزش‌های حقیقی 
- اصالت ایمان در روابط اجتماعی
- وحدت و همبستگی
- امر به معروف و نهی از منکر
- اصلاح بین مردم
- التزام شخصی قبل از دعوت دیگران
- پاسخ بدی با نیکی
- احسان و فضل
- توجه به خویشان و نزدیکان
- حفظ حرمت والدین
- توجه به جایگاه و ارزش زن
حجت الاسلام ذوعلم در توضیح اولین معیار یعنی توجه به ارزش های حقیقی بیان می کند:«از ویژگی های جامعه اسلامی این است که ارزش های حقیقی در ارزیابی ها و سنجش ها ملاک عمل قرار می گیرد و در متن جامعه همین ارزش ها، هنجارها مطلوب اجتماعی شناخته می شود و نیز در ساختار بخش ها و نهادهای مختلف اجتماعی، همین ارزش ها به رسمیت شناخته می شود و از طریق دستگاه های تعلیم و تربیت و تبلیغ و ارشاد تاش می شود که همین ها در رفتار مردمان اصل قرار گیرد و متجلی شود.
نویسنده در ادامه به تبیین فهرستی از این ارزش ها بر اساس آیات قرآن پرداخته است که مهم ترین این ارزش ها عبارتند از؛
- ایمان
- عمل صالح
- خیرخواهی و مصلح بودن
- صدق و صراحت
- علم و آگاهی
- عبادت و نیایش
- سابقه ایمان و مبارزه
- شهادت(کشته شدن در راه خدا)
- تقوی
ادامه دارد...
تهیه کننده: محمدتقی حسین پورنقنه

captcha