آوای ملکوتی اذان؛ جشنواره‌ای اپلیکیشنی با 2 استاندارد/ با حضور قاریان، مداحان و خوانندگان آواز اصیل
کد خبر: 3640350
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹

آوای ملکوتی اذان؛ جشنواره‌ای اپلیکیشنی با 2 استاندارد/ با حضور قاریان، مداحان و خوانندگان آواز اصیل

گروه فعالیت‌های قرآنی: جشنواره آوای ملکوتی اذان، جشنواره‌ای با بهره‌گیری از اپلیکیشنی با دو استاندارد است که طی اجرای آن قاریان قرآن، مداحان و خوانندگان موسیقی اصیل برای اجرای اذان‌های مردمی و ماندگار، اثر خود را ارسال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مدیران و مجریان طرح جشنواره اپلیکیشنی آوای ملکوتی اذان، عصر روز ۱۹ شهریورماه با حضور جهانبخش فرجی، مدرس و قاری بین‌المللی قرآن کریم، علیرضا امینی، مدیر شرکت شیناتک، ایمان دلفانی، مسئول اپلیکیشن گروه موزاوی در محل این شرکت(گروه هنری موزاوی) برگزار شد.

در این نشست، ابتدا علیرضا امینی، مدیر شرکت طی سخنانی با بیان اینکه اجرای طرحی اسلامی شبیه جشنواره اذان از مدت‌ها قبل در ذهنم بود که پس از اینکه در شرکت مستقر شدیم با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم، تصمیم به اجرایی کردن این طرح معنوی گرفتیم.

امینی ادامه داد: از سوی دیگر نیز متوجه شدیم که استاد فرجی نیز در همین راستا در کانال تلگرامی الحان سلوک، اقدام به جمع‌آوری اذان‌های مختلف کرده‌اند و طرحی را شبیه به طرح ما در دست اجرا داشتند که همین دلیل نیز باعث شد تا با ایشان مشورت کرده و نسبت به اجرای چنین طرحی همراه با یکدیگر اقدام مشترک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اذان، گذشته از اینکه قرار است دعوتی برای نماز باشد، تمام رموز دین را در درون خود نهفته دارد، گفت: در این دهه‌های اخیر، سطح آوازمان پایین آمده و آواز اصیل ما در حال از دست دادن جایگاه اصلی خود است که باید در این زمینه اندیشه‌ای کرد و آوازخوان‌های ما با آشنا شدن با قواعد قرائت بتوانند روی این قضیه کار کنند تا نوع بیان ایشان و نوع اصالتی که در آواز دارند، غنی‌تر شود که بهترین کار در این مورد می‌تواند پرداختن به نماد موسیقایی دین اسلام یعنی اذان باشد.

آوای ملکوتی اذان؛ جشنواره‌ای اپلیکیشنی با 2 استاندارد/ رقابتی میان قاریان و خوانندگان آواز اصیل

امینی در ادامه تصریح کرد: در همین زمینه با همکاری استاد جهانبخش فرجی و با هدف ایجاد ارتباط معنوی میان قاریان، مداحان و خوانندگان آواز اصیل ایرانی و نیز نهادینه کردن این امر که خواندن اذان با قرائت قرآن تفاوت دارد و ترکیب و تلفیق این دو سبک برای تولید آثار فاخر به لحن‌های مختلف عربی و فارسی جهت ارائه این آثار در میان مردم و دریافت بازخورد آن اقدام به برگزاری جشنواره آوای ملکوتی به صورت تولید اپلیکیشن کرده است.

وی با بیان اینکه علاقه‌مندان در این زمینه می‌توانند آثار خود را (در آوازها و دستگاه‌های مختلف ایرانی و یا الحان عربی) از طریق دانلود اپلیکیشن موزاوی و يا كانال تلگرامي الحان سلوك تا پایان ماه صفر برای ما ارسال کنند، اظهار کرد: پس از پایان مهلت ارسال، آثار دریافتی از سوی هیئت داوران به ویژه استاد فرجی داوری شده و چنانچه ایرادی در اذان‌های ارسال شده وجود داشته باشد، جهت اصلاح به شرکت‌کنندگان ارجاع داده می‌شود.

امینی در ادامه افزود: پس از تصحیح آثار و رفع اشکالات موجود از لحاظ موسیقایی و قواعد قرائت، این آثار جهت اعلام نظر و أخذ آرای مردمی بر روی اپلیکیشن موزاوی قرار خواهد گرفت و سپس، با پایان رأی‌گیری، اذان‌های برگزیده از سوی مردم، ضبط استودیویی شده و در جشنواره‌ای که در این راستا برگزار می‌شود نیز اجرای سالنی خواهد داشت که در نهایت در این جشنواره از نفرات برگزیده تجلیل خواهد شد. همچنین، پس از پایان برگزاری جشنواره نیز آثار برتر در اختیار تمامی سازمان‌ها و نهادهایی که قصد استفاده و بهره‌گیری از آثار را دارند، قرار خواهد گرفت. همچنین، پس از پایان جشنواره اذان نیز به یاری خداوند متعال اقدام به برگزاری جشنواره ادعیه و مناجات‌خوانی خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه این جشنواره پیوندی مشترک بین آواز اصیل ایرانی و قرائت قرآن و اذان است، تأکید کرد: علاقه‌مندان از سراسر کشور می‌توانند بدون پرداخت هزینه در اپلیکیشن موزاوی اذان خود را بارگذاری کنند. همچنین، هم‌اکنون نیز تیزر جشنواره با صدای استاد فرجی آماده شده است. همچنین، لوگوی مشترکی نیز در این زمینه بین شرکت شیناتک و کانال تلگرامی الحان سلوک در حال آماده‌سازی است.

همچنین، در ادامه این نشست، جهانبخش فرجی، طی سخنانی در رابطه با برگزاری جشنواره آوای ملکوتی اذان اظهار کرد: ٢ استاندارد رادر اذان تعریف کردیم؛ ١- اذان با فصاحت مصري ٢- اذان ايراني با تجويد ايراني که طبق استاندارد اول، صرفاً یک اذان با فصاحت مصری برای ما مهم است و در استاندارد دوم اذانی به سبک ایرانی با الحان ايراني داریم که حتی مصری‌هایی که به ایران آمده‌اند، عاشق این اذان‌ها شده‌اند.

وی با بیان اینکه موسیقی پاپ، شعبه‌ای از نوحه‌خوانی ماست و این امر نیز به صورت دوطرفه است، افزود: این امر بدین معنی است که برای مثال مشاهده می‌کنیم که یک نفر در حال نوحه‌خواندن است و در عین حال نیز در حال اجرای موسیقی پاپ است و یا برعکس موسیقی‌های پاپ نیز در حال اجرای نوحه هستند و ما می‌توانیم از هر دو طرف این جریان استفاده کنیم. يعني خوانندگان پاپ هم ميتوانند شركت كننده باشند.

فرجی با بیان اینکه بعلت توجه مسئولين فرهنگي به سبك پاپ، گوش جوانان ما به اينگونه سبكها و درنتيجه نوحه هاي پاپ گرايش پيدا كرده كه اصلا خوب نيست! هدف ما از برگزاري جشنواره هاي اذان و در آينده دعا و ... براي به آرامش رساندن گوش و درنتيجه ذهن مخاطبين است. لذت معنوي و إظهار علاقمندي به آثار در این جشنواره نیز با مردم است؛ چرا که برای ما سطح مهم بوده و دستیابی به رتبه مهم نیست و نظر مردم هم برای ما مهم است.

امیدوار هستیم با برگزاری این جشنواره بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که در آینده و در جشنواره هاي دوم و سوم و ... حتی آهنگ‌سازهای ما در زمینه اذان به فعالیت بپردازند.

فرجی با اشاره به اینکه وقتی ما قرآن می‌خوانیم، موسیقی اصیل ایرانی را در چارچوب قرآن گذاشته‌ایم، اظهار کرد: قرآن یک فصاحت عربی دارد که مصری‌ها در آن سرآمدند و همچنین، یک تجوید و توازن نیز در احکام دارد و به همین دلیل است که هنگامی که موسیقی ایرانی به مصری‌ها ارائه می‌‍‌شود، این‌ها این نغمات را با تجوید و توازن قرآن و نیز فصاحت عربی تلفیق می‌کنند که همه این‌ها از ایران و موسیقی اصیل ایرانی گرفته شده و تبدیل به الحان عرب شده است. ریشه الحان عرب، قرآن است و ریشه موسیقی قرآن نیز موسیقی اصیل ایرانی است.

آوای ملکوتی اذان؛ جشنواره‌ای اپلیکیشنی با 2 استاندارد/ رقابتی میان قاریان و خوانندگان آواز اصیل

وی با بیان اینکه تمام اساتیدی که به درجات بالایی در این زمینه دست پیدا کرده‌اند، توانسته‌اند تا ریز نغمه‌های جدید را جمع کرده و به صورت ردیف درآورند و از آن به بهترین نحو استفاده کنند، گفت: تفاوت قرآن با موسیقی ما در این است که ردیف‌های قرآن به صورت مرکب‌خوانی است، اما ردیف‌های موسیقی اصیل ما به صورت دستگاهي و مرتب‌خوانی است.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه اصالت فرهنگی ایران در موسیقی قرآن تأثیر گذاشته است که البته این امر یکی از معجزات قرآن است که این موارد را أخذ کرده و وارد خود کرده و قرآنی می‌کند، افزود: امروز بسیاری از اعراب، سعی بر این دارند تا برای خود اسامی مختلفی را بر روی دستگاه‌هایی که از موسیقی ایرانی أخذ کرده‌اند، بگذارند تا به این طریق شاید ایجاد موسیقی مستقل برای خود کرده باشند که البته در این زمینه راه به جایی نخواهند برد.

فرجی با اشاره به اینکه نغمه اذان، یک نغمه آوازی است و هدف ما نیز در این زمینه پرداختن به آواز است، تصریح کرد: قرائت قرآن و اذان هر دو آواز است، ولی قرآن چون قواعد خاص خود را داراست، فرم خود را پیدا کرده ولی در اذان صورت‌های مختلفی برای ارائه وجود دارد که در این جشنواره دو نوع استاندارد برای قاریان، مداحان و نیز خوانندگان در نظر گرفته و در زمینه تجوید ایرانی و فصاحت آن نیز اذان استاد آقاتی بهترین معیار است.

همچنین، در ادامه این نشست، ایمان دلفانی، مسئول اپلیکیشن گروه موزاوی و جشنواره اذان نیز طی سخنانی اظهار کرد: مدت چهار سال است که فعالیت آی تی را در شرکت شیناتک شروع کرده‌ایم که طی اجرای طرح جشنواره اذان، پس از بررسی‌هایی که انجام شد، بنابر این گذارده شد که این فعالیت بر روی اپراتور انجام شود؛ چراکه از لحاظ محتوایی نیز اپراتور از سوی شرکت و استاد فرجی تأمین می‌شود و به همین دلیل اپلیکیشنی را به نام موزاوی تهیه کردیم.

آوای ملکوتی اذان؛ جشنواره‌ای اپلیکیشنی با 2 استاندارد/ رقابتی میان قاریان و خوانندگان آواز اصیل

وی با بیان اینکه در اجرای جشنواره و تولید اپلیکیشن آن در نظر گرفتیم که رویکرد متفاوتی داشته باشیم، تصریح کرد: در این راستا مقداری احساس کردیم که موسیقی از هر نوع در مظلومیت قرار گرفته است و به نوعی در حق موسیقی اصیل ایرانی و حتی کارهای نابی مانند تعزیه و مناجات و قرائت قرآن جفا می‌شود. در تعزیه ما نبرد ملودی و ضد ملودی وجود دارد یعنی سپاه امام حسین(ع) همه چیز را با ملودی ادا می‌کنند و برعکس اشقیا همه ضد ملودی می‌خوانند ولی متأسفانه برخی مداحان امروز ضد ملودی می‌خوانند و برعکس عمل می‌کنند که این به نوعی ظلم به این عرصه است.

مسئول اپلیکیشن گروه موزاوی و جشنواره آوای ملکوتی اذان با بیان اینکه در راستای اجرای جشنواره و ایجاد اپلیکیشن مربوط به آن تصمیم بر این داشتیم که یک کار بسیار تخصصی انجام دهیم، گفت: در همین راستا به این فکر رسیدیم که اپلیکیشنی ایجاد کنیم که درواقع کتگوری داشته باشد یعنی ژانر مذهبی، کودک، کلاسیک، اصیل و ... تا تمامی افراد بتوانند با سلایق گوناگون از برنامه‌های مختلف آن استفاده کنند و آن‌ها را با هم مقایسه کنند. بنده عقیده دارم در این زمینه جا برای کار بسیار است و اگر مردم صوت خوب بشنوند، حتما به آن کشش پیدا خواهند کرد.

دلفانی در پایان تصریح کرد: همچنین، در این زمینه و در رابطه با اجراهای آفلاین و آنلاین نیز با حمایت‌هایی که داشتیم و نیز امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که در اختیار داریم، در بحث مربوط به پوشش اخبار مربوط به موسیقی و یا برگزاری جشنواره اقدام به اجرای فعالیت‌های زیادی کرده‌ایم که به ویژه در مورد اجرای جشنواره سعی ما بر آن قرار دارد تا زمینه‌ای فراهم شود که همگان به خوبی در جریان برگزاری جشنواره قرار گرفته و علاقه‌مندان نیز بتوانند به راحتی نسبت به ارسال آثار خود اقدام کنند.

captcha