نقشه راهی برای برون‌رفت از معضلات مسابقات قرآن/ پیشنهاد تشکیل شورای صنفی
کد خبر: 3642711
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
یادداشت وارده/

نقشه راهی برای برون‌رفت از معضلات مسابقات قرآن/ پیشنهاد تشکیل شورای صنفی

گروه مسابقات: یکی از مدرسان و قاریان بین‌المللی قرآن کشورمان که نگاه منتقادانه خود را همیشه برای اصلاح و کمک به جوانان قرآنی مطرح کرده است این بار نیز به ارائه طرح یا نقشه راهی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهانبخش فرجی، قاری و مدرس قرآن کریم طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است به ارائه یک نقشه راه پرداخته است. متن این یادداشت در ادامه می‌آید؛

«سال‌هاست كه عرض می‌كنم به دلایل واضح ظاهر و باطن كتاب خدا هنر معنوی تلاوت، مسابقه‌پذیر نیست. ما قاریان باید شورای صنفی یا خانه قرآن داشته باشیم و با حمایت این پایگاه، حق و حقوق قانونی‌مان را داشته باشیم. اینگونه قادر خواهیم بود، حتی بدون اختصاص بودجه دولتی، مطالبات شرعی و قانونی‌مان را دریافت کنیم. تنها كافی است این نظر و این نقشه راه عملیاتی شود، در نتیجه همه چیز در فضای تلاوت كشور با استعداد ایرانی حل خواهد شد.

نقشه راه نظر اینجانب به شرح زیر است؛‌

١- ارزیابی قاریان در مراحل مختلف می‌تواند به صورت جشنواره‌هایی با سنین و سطوح مختلف انجام شود.

٢- قاریان شاخصی كه از مراحل مختلف ارزیابی به سطح یك تلاوت می‌رسند، به عنوان و رتبه قاریان بین‌المللی می‌رسند. بابت این رتبه، مبلغ اهدایی اوقاف در مسابقات بین‌المللی باید به آنها پرداخت شود. ایشان باید عضو نخبگان كشور قلمداد شوند و این عزیزان ضمن اینكه از دایره ارزیابی‌ها خارج می‌شوند با فراغ بال به ارائه اثرهای مختلف در حوزه هنر تلاوت می‌پردازند.

ممكن است این سوال برای برخی مطرح شود که بودجه‌ای برای پرداخت این مبلغ وجود ندارد كه در جواب باید گفته شود، وقتی هزینه میلیاردی مسابقات مختلف حذف شود، اگر برای مثال در هر دوره ارزیابی، پنج نفر به عنوان قاری بین‌المللی اعلام شوند و به هر قاری بین‌المللی نفری 100 میلیون هم جایزه بدهند، مبلغ 500 میلیون برای هر سال نباید زیاد باشد. بقیه بودجه كنونی هم در جهت رشد شورای صنفی می‌تواند قرار بگیرد.

٣- با این طرح هر سال به طور متوسط پنج نفر از جرگه ارزیابی‌ها كنار می‌روند و این پنج نفر به عنوان قاریان بین‌المللی از همه مزایای این رتبه برخوردار می‌شوند. این قاریان همه به صنف قاریان بین‌المللی می‌پیوندند و اساتید ایشان، داوران ارزیاب، نماینده‌های اوقاف، شورای عالی قرآن، سازمان دارالقرآن، ایكنا، سازمان‌های فعال دیگر و البته نماینده‌های قاریان عضو كه در این شورا هستند، تصمیم می‌گیرند كه برای اعزام به مسابقات دیگر كشورها چه كسی اعزام شود. 

اول یا پنجم و یا عدم حضور در بین پنج نفر توسط این عزیزان در مسابقات دیگر كشورها از اعتبار این عزیزان نه كم می‌كند و نه اضافه می‌كند. جوایز مالی هم متعلق است به صنف و لذا اختلافی هم در این قسمت وجود نخواهد داشت. البته افتخار اول شدن برای كشور و خود این عزیزان محفوظ خواهد ماند.

٤- شورای صنفی قرآنیان بین‌المللی، مسئول اعزام‌های قاریان به خارج از كشور، تلاوت‌های داخل كشور، تلاوت‌های در رادیو و تلویزیون، تلاوت‌های مناسبتی، تدریس‌ها، تولید اثرها و ارزیابی‌های این عزیزان خواهد بود. خود شورای صنفی مسئول تولید برنامه‌های قرآنی بدون واسطه خواهد بود. 

اینگونه، مسئول تعیین نرخ برای ارگان‌ها، صدا و سیما و محافل خصوصی و خارج از كشور، شورای صنفی خواهد بود. پول‌ها هم به شورای صنفی واریز می‌شود و این مبالغ به صورت حقوق ثابت برای این عزیزان در نظر گرفته می‌شود. 

٥- طبیعی است حقوق افراد فعال‌تر و یا پرطرفدارتر، با توجه به درصد آورده متغیر است.

٦- شورای صنفی در همه امور به قاریان بین‌المللی خدمات می‌دهد تا قاریان فارغ‌البال به فعالیت بپردازند. 

٧- ارزیابی سر صحنه هم حذف می‌شود، مثل مسابقه فوتبال تا به این ترتیب قاری باشد و دو تار ظریف و حساس. بنابر این قاری كه به سطح بین‌المللی می‌رسد تا پایان عمر این رتبه را دارد. مانند برخورد مردم و شورای صنفی قاریان مصر با قاریان مصری، قاریان مصری تا آخرین لحظات قرائت‌شان مورد استقبال مردم و مسئولان هستند. 

٨- رشد قرائت در كشور به این صورت مضاعف می‌شود و قاریان ما رفته رفته به سطوح بالای تلاوت رسیده و صاحب‌سبك می‌شوند. 

٩- قاریان چهره می‌شوند و به عدالت در همه شبكه‌ها، تلاوت تصویری ارائه می‌دهند و خیلی كارهای مثبت دیگر كه اساتید خوش‌فكر و دلسوز این هنر معنوی می‌توانند در این راستا طرح نمایند.

10-خواننده(قاري) هنر معنوي تلاوت در اين عصر كه همه نياز به آرامش روحي دارند مي‌تواند حداقل بعنوان يك متخصص روانشناس موسيقايي معنوي ديده شود و برايش دستمزدي قانوني قرار دهند و دستمزد اين عزيزان تحت‌الشعاع مسائل حاشيه‌اي قرار نگيرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عارفه حیدریان منش
|
Germany
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۱۶:۱۳
0
0
باسلام وعرض ادب خدمت شما،طرح استاد بزرگوار جناب آقای جهان بخش فرجی خیلی عالیه،ان شاءلله مسئولین شورا و........قرانی همکاری لازم رو داشته باشند ودر آینده نزدیک شاهد عملی شدن طرح وپیشرفت تمامی قاریان قران در سطح کشور و....در تمامی زمینه ها باشیم
captcha