آئین سنتی«بنی اسد»در شاهرود برگزار شد
کد خبر: 3649122
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

آئین سنتی«بنی اسد»در شاهرود برگزار شد

گروه اجتماعی: آیین عزاداری نمادین حرکت قوم بنی اسد به سوی کربلا در تکیه بازار شاهرود همزمان با شب سیزدهم و شب شهادت امام سجاد(ع) محرم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، آیین عزاداری نمادین حرکت قوم بنی اسد به سوی کربلا در تکیه بازار شاهرود برگزار شد. اجرای نمادین این مراسم در شاهرود به قدمت تکیه بازار است .
در این مراسم چهار-پنج هیئت شاخص شهرستان حضور دارند که با مداحی و حرکت کاروان اسرا آغاز می‌شود، درگذشته از هیئت باغ‌زندان نیز حضور داشتند اما در چند سال اخیر تکیه برنجی، تکیه یزدی‌ها و تکیه حاج نجف علی به‌صورت مستمر در این مراسم شرکت می‌کنند.
 قدمت این مراسم به تاریخ خود تکیه منتهی شود، ۱۰۰نفر آن را همراهی کرده و ۳۰ نفر اجرا کننده دارد، مرکز اجرای این مراسم در تکیه بازار است و هیئت‌ها بعد از مراسم به تکیه‌های خود بازمی‌گردند، درگذشته این مراسم با نور شمع و فانوس اجرا می‌شد که این امر به جلوه بصیری و آرامش فضا بسیار کمک می‌کرد و تلاش شد تا شبیه‌سازی این مراسم در حد بسیار اعلا انجام شود.
گفتنی است سال شصت هجری دو روز بعد از حماسه عاشورا در کربلا غوغایی برپاست، پیکر شهدای غرق به خون و قطعه و قطعه شده جنگ روی زمین است بازمانده‌ها در پی شناسایی اقوام و خویشان خود هستند برخی بدن‌ها آن‌چنان قطعه‌قطعه شده که دیگر شناسایی آن حتی برای نزدیک‌ترین عضو خانواده هم امکان‌پذیر نیست دراین‌ ین حضور امام سجاد(ع) به همراه طایفه بنی اسد نور امیدی را در دل‌ها زنده می‌کند و آن حضرت با استفاده از وحی الهی اجساد را تک‌تک شناسایی کرده و مراسم تدفین برگزار می‌شود.
منبع:خبرگزاری مهر
captcha