هماهنگی كفار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان
کد خبر: 3649548
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
درس‌هایی از قرآن؛

هماهنگی كفار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان

گروه معارف: در تفسیر نور ذیل آیه شریفه 31 سوره مدثر می‌خوانیم: كفار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، در آیه شریفه 31 سوره مدثر می‌خوانیم:

« وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِکَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْکَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا کَذَٰلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِیَ إِلَّا ذِکْرَىٰ لِلْبَشَرِ»

ترجمه: «و ما خازنان دوزخ را غیر فرشتگان (عذاب) قرار ندادیم و عدد آن‌ها را جز برای فتنه و محنت کفّار (نوزده) نگردانیدیم تا آنکه اهل کتاب هم یقین کنند (که ذکر این عدد مطابق تورات و انجیل است با آنکه صاحب قرآن به کتب آسمانی عالم نبوده و البته کلامش به وحی خداست و ایمان آرند) و آن بر یقین مؤمنان هم بیفزاید و دیگر در دل اهل کتاب و مؤمنان به اسلام هیچ شک و ریبی نماند و تا آنان که در دلهاشان مرض (شک و جهالت) است و کافران نیز (به طعنه) گویند که خدا از این مثل (که عدد فرشتگان عذاب را نوزده شمرده است نه بیش و کم) چه منظور داشت؟ بلی این چنین (قرار داد تا) هر که را خواهد به ضلالت بگذارد و هر که را خواهد هدایت نماید و هیچ کس از (عده بی‌حد) لشکرهای پروردگارت غیر او آگاه نیست و این (آیات ذکر دوزخ) جز برای پند و موعظه بشر نخواهد بود.»

تفسیر نور:
1- مأموران دوزخ، فرشتگان هستند. «ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِکَةً»

2- کسى مى‌تواند مجرى قوانین و دستورات الهى باشد که خودش آلوده نباشد و به آنچه دیگران از آن نهى شده‌اند، مبتلا نباشد. «وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِکَةً»

3- ذکر تعداد نگهبانان دوزخ، براى آزمایش کفّار است. «إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کَفَرُوا»

4- در میان اهل کتاب نیز افراد با انصافى وجود دارند که با دیدن حقانیّت اسلام، ایمان مى‌آورند. لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ‌ ...

5- قرآن از سخن بیماردلان بهانه گیر در آینده خبر مى‌دهد. وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ‌ ...

6- گمراه کردن خداوند ابتدایى نیست، بلکه کیفر کافران است. (مانند دزدى که وارد خانه شده و شما درب را به روى او مى‌بندید. در اینجا زندانى کردن سارق، جنبه کیفرى دارد.) «یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ»

7- کفّار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْکافِرُونَ»

8- گاهى یک مطلب ساده، افرادى را هدایت و گروهى را گمراه مى‌کند. «ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ»
captcha