نوایی که با ندای رحمت الهی همراه شد/ ایده‌پروری مؤسسات در جذب عموم به قرآن
کد خبر: 3650608
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
با یاوران وحی/13

نوایی که با ندای رحمت الهی همراه شد/ ایده‌پروری مؤسسات در جذب عموم به قرآن

گروه ‌مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: ندای رحمت الهی از جمله مؤسسات قرآنی استان البرز است که چندین سال است در راه آموزش قرآن گام برداشته و از جمله اهدافش ایجاد انگیزه برای حضور قرآن‌آموزان از هر قشری به مؤسسه است و در این راستا با ایده‌پردازی‌‌های متنوعی که داشته توانسته موفق عمل کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در سیزدهمین نشست تخصصی «با یاوران وحی» به معرفی فعالیت‌ها و عملکرد مؤسسه قرآنی ندای رحمت الهی البرز پرداختیم و برای آشنایی بیشتر با این مؤسسه به گفت‌وگو با محسن دایی‌حسینی مدیر مؤسسه نشستیم.

محسن دایی‌حسینی از زمان نوجوانی در سن 15 سالگی با اشتیاقی که به فعالیت‌های قرآنی ـ فرهنگی داشت، از مسجد فاطمیه نظام‌آباد در کلاس محمود کریمی، مداح اهل بیت(ع) به‌عنوان استاد قرآن بهره برد و از نوجوانی تا جوانی در مسجد، به عنوان جوان انقلابی با علاقه وافری که به این امر داشت در امر قرآن فعالیت کرد. این روند سالیان سال طی شد و در این مدت شاگردی  اساتیدی چون موسوی، شفازاده، اطهری‌فر و دیگر پیشکسوتان را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه قرآنی خود اظهار کرد: بنده حدود 15 سال در خدمت قرآن مشغول به فعالیت هستم که سرآغاز این فعالیت‌ها از مسجد بود که سال‌ها در این راه خدمت کرده و بعدها به دلایلی هیئت امنای مسجد محدودیت‌هایی برای انجام کارهای قرآنی و فرهنگی برای بنده ایجاد کردند که این موضوع سبب شد که به فکر تأسیس مؤسسه قرآنی با اجاره مکان، در یک شهرک محروم(کمیته امداد) استان البرز بی‌افتم و این بود که مؤسسه راه‌اندازی شد.

نوایی که با ندای رحمت الهی همراه شد/ ایده‌پروری مؤسسات در جذب عموم به قرآن

دایی‌حسینی با توجه به این نکته که فعالیت‌های قرآنی نباید محدود به مکان مؤسسه باشد، افزود: از آنجایی که در بحث قرآن و ترویج کلام الله باید برای تمامی مقاطع سنی باشد، به این دلیل فعالیت‌های مؤسسه محدود به مکان داخل نشد و از فضاهای بیرون مانند پارک‌ها و مکان‌های عمومی با برپایی محفل انس با قرآن، برای جلب توجه مردم استفاده شد که این حرکت، دلیلی برای شناخته شدن مؤسسه و آشنایی عموم بود.

وی افزود: برپایی مراسم و مناسبت‌های قرآنی در شب‌های احیاء در محضر اساتید و سخنرانان، مردم را خیلی زودتر از آنچه که تصور می‌رفت با مؤسسه آشنا کرد و طنین راه‌اندازی مؤسسه ندای رحمت الهی در استان البرز پیچیده شد و فعالیت‌ها همچنان ادامه پیدا کرد.

دایی‌حسینی با اشاره به اینکه در مؤسسه «نور امام خمینی(ره)» در شهر کرج دوره تربیت مربی قرآن کودک را در محضر استاد فاضلی طی کرده است، گفت: از آنجایی که این مرکز در زمینه آموزش مهارت‌های قرآنی و خلاقیت برای کودکان و دانش‌آموزان در حال فعالیت است، ایده برپایی دوره‌های تربیت معلم قرآن کودک با آشنایی بنده با احمدرضا محسنی از کارشناسان این دوره شکل گرفت.

وی ادامه داد: دوره‌های تربیت معلم قرآن کودک با این حرکت، در مؤسسه به مدت چند سال برپا شد و از آنجایی که بنده دارای تحصیلات کارشناس مدیریت فرهنگی گرایش قرآنی هستم، این روش را آموزش دیده و با هماهنگی‌های صورت گرفته، موفق به تدریس دوره‌های تربیت مربی قرآن کودک در شهرهای مختلف شده‌ایم؛ در حال حاضر استان‌های دیگری درخواست برپایی این دوره را در مؤسسه خود داشته‌اند.

دایی‌حسینی به دیگر فعالیت‌های مؤسسه ندای رحمت الهی اشاره کرد و افزود: پس از راه‌اندازی مؤسسه و چند سال فعالیت در مکان استیجاری، بر اساس نیاز مخاطبان، فضای بزرگتری برای مؤسسه انتخاب شد و با توجه به آشنایی بنده با دوره‌های بهیاری، این احساس به‌وجود آمد که باید به نوعی به مراکز قرآنی توجه ویژه‌ای شود و بر اساس تصمیم مؤسسه، فعالیت‌های دیگر به غیر از آموزش قرآن مانند ارائه خدمات سلامتی مانند تست قند و فشار خون طی روزهای پنجشنبه در مؤسسه آغاز شد که این حرکت با استقبال خوب مردم همراه شد.

وی ادامه داد: با توجه به حضور مردم برای بهره‌مندی از خدمات سلامت در مؤسسه، از اساتید قرآنی برای اخذ تست قرآنی در کنار تست پزشکی از همه مراجعه‌کنندگان استفاده شد به نوعی که مراجعه‌کنندگان بزرگسال، خواستار برپایی کلاس‌های قرآن شدند و این در حالی بود که مؤسسه دوره‌های آموزش قران را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کرد.

دایی‌حسینی به برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها اشاره کرد و افزود: به منظور ترویج سبک زندگی اسلامی، دوره‌هایی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی و آموزش به خانواده‌ها برگزار شد و همچنین جشن‌های مذهبی در فضای بیرونی برای جذب حداکثری مخاطبان برپا شد. فعالیت‌های این مرکز پس از سال‌ها، در حوزه کودک به جایگاه تخصصی ارتقاء یافته است و مباحث فرهنگی و روانشناسی کودک بیشتر از هر موضوعی مورد توجه قرار دارد.

وی به نام‌گذاری این مرکز تحت عنوان «ندای رحمت الهی» اشاره کرد و گفت: زمانی که تصمیم بر راه‌اندازی مؤسسه گرفته شد، اسم مشخصی برای این مرکز در نظر گرفته نشده بود و تنها هدف تأسیس مرکز قرآنی بود، اما پس از اراده در جهت تأسیس مرکز قرآنی، در رویایی(خواب)، نام مؤسسه «ندای رحمت الهی» به ذهنم خطور کرد و از خردادماه سال 1392 با کسب مجوز از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسمیت شناخته شد. البته فعالیت‌های مؤسسه قبل از مجوز انجام می‌شد.

مدیر مؤسسه ندای رحمت الهی در مورد تشکیلات هیئت امنای مؤسسه، بیان کرد: طبق اساسنامه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد، بنده به عنوان مدیر‌عامل مؤسسه و دوستان به‌عنوان هیئت رئیسه و اعضا‌ در ابتدای امر برای راه‌اندازی این مرکز همکاری داشته‌اند که هم اکنون تشکیلات مؤسسه با مدیریت بنده انجام می‌شود.

دایی‌حسینی در مورد افتخاراتی که مؤسسه در این چند دهه تولد خود داشته است، نکاتی را افزود و اظهار کرد: مؤسسه ندای رحمت الهی، در سیزدهمین مسابقات معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به لطف خداوند، رتبه اول در استان البرز را کسب کرد و استقبال از این آزمون‌ها بسیار چشمگیر بود.

نبود تبلیغات مانعی برای آشنایی مردم با مؤسسات قرآنی

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مؤسسه موفق بوده است، نیازهای استان البرز را در زمینه قرآن کریم برآورده سازد، گفت: مؤسسات قرآنی استان البرز به دلیل تبلیغات کم، شناخته نشده‌اند. به‌عنوان مثال، زمانی که سید محمدحسین طباطبایی در زمان خردسالی به عنوان نابغه قرآنی شناخته شد، گرایش قرآنی مردم بیشتر بود زیرا تبلیغات مؤثری در این زمینه انجام گرفت. تبلیغات در رسانه‌ها می‌تواند در گرایش مردم به فعالیت‌ها و مؤسسات قرآنی تأثیرگذار باشد.

دایی‌حسینی در ادامه درباره اینکه ورود مؤسسات به مباحث عمومی ارجحیت دارد و یا تخصصی گفت: این موضوع دو مرحله را به دنبال دارد، قطعاً در ابتدا، آموزش مقدماتی و عمومی انجام شود به طوری که نخست آن جذابیت از سوی استاد ایجاد شود و به نوبه خود و با علاقه‌مندی قرآن‌آموز، دوره‌های تخصصی به دنبال دوره‌های مقدماتی برگزار شود. ارجحیت آموزش‌های عمومی در وهله نخست کار مهمی است و سپس بر اساس نیاز مخاطب، دوره تخصصی ایجاد می‌شود.

وی درباره تخصصی شدن مؤسسات قرآنی در زمینه‌های آموزشی، بیان کرد: تخصصی شدن مؤسسات قرآنی کار شایسته‌ای است به طوری که اگر زمینه تخصصی هر موسسه‌ای مشخص باشد، به طبع شرایطی برای آن مرکز ایجاد می‌شود که در آن زمینه تخصصی فعالیت خود را وسیع و حرفه‌ای‌تر کند در غیر این صورت مؤسساتی که در هر گرایشی مشغول باشند، نمی‌توانند ذهن متمرکز در یکی از رشته‌های آموزش داشته باشند که این خود مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند.

مدیر مؤسسه ندای رحمت الهی به فعالیت‌های دیگر این مؤسسه اشاره کرد و تصریح کرد: در کنار آموزش‌های تخصصی، دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، حفظ و غیره نیز انجام می‌شود و همچنین همکاری‌هایی با سازمان بهزیستی صورت گرفته که مؤسسه به عنوان پایگاه دائمی سنجش بینایی ارائه خدمات می‌کند و این حرکت به دلیل شناخت مردم از مؤسسات قرآنی و همچنین جذب مخاطب به سوی قرآن است. بهانه مؤسسه برای سنجش بینایی، تست قند خون و فشار خون تنها این است که مردم در کنار استفاده از این خدمات سلامتی، ارتباط‌گیری با اساتید قرآن انجام شود و شوق و اشتیاق یادگیری قرآن در آنها روشن شود.

نوایی که با ندای رحمت الهی همراه شد/ ایده‌پروری مؤسسات در جذب عموم به قرآن

دایی‌حسینی افزود: مؤسسه ندای رحمت الهی در لایه‌های تبلیغاتی و اجرایی فعالیت‌های مؤسسه، نگاهی به حجاب و پوشش اسلامی بانوان مراجعه‌کننده به مؤسسه داشته است به نوعی که از استعدادهای بانوان کم‌حجاب استفاده می‌شود که نرم نرم، فضا و نوع آموزش بر بانوان تأثیر می‌گذارد و با انتخاب خودشان، حجاب برتر جایگزین می‌شود.

دایی‌حسینی در پاسخ به اینکه برپایی کلاس‌های آموزشی مؤسسات قرآنی در مساجد، چقدر می‌تواند بر شناخت جوانان مؤثر باشد، افزود: برخی از افراد هیئت امنای مساجد که از ترکیب پیشکسوتان تشکیل شده است به نوعی با  فعالیت‌های قرآنی جوانان آشنایی ندارند و  همین امر موجب می‌شود که خیلی از برپایی این کلاس‌‌ها در مساجد استقبال نکند و این امر خود می‌تواند جوانان را کمتر جذب مساجد کند. اما مؤسسه به منظور آشنایی جوانان با محیط مساجد، دوره‌های آموزش صحیح نماز را با حضور امام جماعت برگزار می‌کند و لازمه این روند، همکاری دو جانبه است.

وی در ادامه به بحث روند ادغام دو اتحادیه قرآنی و تأثیرات آن بر مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که فعالیت‌های دو اتحادیه مشترک است، این روند پیش‌تر از این زمان باید اتفاق می‌افتاد، هر دو نهاد و سازمان(تبلیغات و ارشاد) هر دو دغدغه قرآنی دارند و یک راه را در پیش گرفته‌اند. قطعاً این روند خوبی است اما در ابتدا با مشکلات و نگرش‌هایی همراه است اما از آنجایی که اهداف یکی است، آینده خوبی برای مؤسسات رقم خواهد خورد.

مدیر مؤسسه ندای رحمت الهی درباره خودکفایی مؤسسات و حمایت مسئولان، تصریح کرد: متأسفانه تعداد زیادی از مؤسسات درگیر مسائل مالی و مشکلات دست و پاگیری هستند. با توجه به اینکه در کشور جمهوری اسلامی، پایه و اساس دین مبین اسلام و قرآن است، قطعاً حمایت‌هایی از سوی دولت برای مؤسسات باید در نظر گرفته شود، اما این مسئله که مؤسسات قرآنی خود را متکی به این حمایت قرار دهند، این درست نیست و مؤسسات قرآنی ابتکار عمل داشته باشند که ارتباط با مردم، اعتماد آنان به مؤسسه، اجرای برنامه‌های مورد علاقه مخاطبان می‌تواند برای موسسه آورده‌هایی داشته باشد.

وی به تعامل بین مدیران مؤسسات قرآنی در شهرستان کرج اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شهرستان فردیس از نظر اقوام فرهنگی قشرهای مختلفی را در خود جای داده، نیاز دانسته‌ایم که مدیران قرآنی، یک گروه قرآنی راه‌اندازی شود، که به دنبال کار جهادی مدتی مشغول فعالیت شد. در این گروه بر تخصصی شدن مؤسسات قرآنی تأکیداتی شد که بتوانیم با تعاملات بین مؤسسات، قرآن‌آموزان از سطح آموزشی خوبی برخوردار شوند.

مدیر مؤسسه ندای رحمت الهی اظهار کرد: یکی از اهداف تأسیس مؤسسه، شناخت مؤسسه توسط مردم بود که الحمدالله مؤسسه از ابتدای امر مورد توجه مردم قرار گرفت و دومین هدف بنده این بود که به عنوان یک مرکز تخصصی از آن یاد شود، که در این زمینه مؤسسه در بحث کودک 50 درصد مورد شناخت خانواده‌ها قرار گرفته است. اما در چشم‌اندازهای آینده، آشنایی این مؤسسه در سطح کشور در نظر گرفته شده است.

وی به تعداد قرآن‌آموزان این مؤسسه از ابتدای سال 90 را یک هزار نفر دانست و گفت: محل مؤسسه استیجاری است که از محل دریافتی، هزینه‌هایی برای اجاره، تعمیرات ساختمان، دستمزد مربیان، برپایی مراسم مناسبتی در فضای بیرون مؤسسه و غیره استفاده می‌شود.

دایی‌حسینی در پایان خاطرنشان کرد: برپایی نشست‌هایی با این محتوا «با یاوران وحی» دلگرمی برای جامعه و مراکز قرآنی است و ایجاد انگیزه برای مؤسسات می‌کند که در مقابله با مشکلات عقب‌نشینی نداشته باشند که امیدواریم مؤسسات بیشتری در این بحث مشارکت داشته باشند تا بتواند انگیزه‌ای برای دیده شدن فعالیت‌های قرآنی باشد.

وی در پایان بیان کرد: مسئولان باید به افرادی که فعالیتهای ویژه‌ای در کنار کار قرآنی انجام می‌دهند، توجه کنند و حمایت‌هایی داشته باشند و اگر حمایت صورت گیرد، مؤسسات با قوای بهتری به اهداف و برنامه‌ها دسترسی خواهند داشت و کیفیت و کمیت کار افزایش یافته و انگیزه برای بهتر کار کردن ایجاد می‌شود.

گزارش تصویری این نشست را اینجا ببینید.

سمیه عیادی

captcha