سوره‌ای از زبان بندگان
کد خبر: 3653196
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

سوره‌ای از زبان بندگان

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین بت‌شکن درباره فضیلت سوره مبارکه حمد، گفت: سوره حمد تنها سوره‌ای است که خداوند از زبان بندگان نازل کرده است؛ همه سوره‌ها از زبان خود خداوند است؛ قصه، مطلب یا واقعه‌ای بیان می‌شود و یا خبری داده می‌شود اما در سوره حمد خداوند از زبان بندگان سخن گفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بت‌شکن، استاد و مسئول دفتر فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ درباره فضیلت سوره مبارکه حمد، گفت: سوره حمد تنها سوره‌ای است که خداوند از زبان بندگان نازل کرده است؛ همه سوره‌ها از زبان خود خداوند است؛ قصه، مطلب یا واقعه‌ای بیان می‌شود و یا خبری داده می‌شود اما در سوره حمد خداوند از زبان بندگان سخن گفته است که در ابتدا به حمد و ستایش خداوند و در آیات دیگر به سمت عبودیت خدا می‌رویم و در پایان از او درخواست یاری می‌کنیم و می‌خواهیم که ما را به راه راست هدایت فرماید که صراط مستقیم همان صراط اهل بیت(ع) است. حضرت علی(ع) در روایتی می‌فرمایند که صراط مستقیم صراط من و اولاد من است.
وی ادامه داد: سوره حمد دارای اسماء مختلفی است از جمله فاتحه‌الکتاب به معنی شروع کننده کتاب و چون قرآن با سوره حمد آغاز شده است به این اسم نامیده شده که در زمان پیغمبر(ص) هم به همین نام شناخته شده بود.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه سوره حمد در قرآن، گفت: این سوره به ام‌الکتاب یعنی مادر قرآن معروف است و بدان مفهوم است که این سوره جایگاه بسیار ویژه‌ای در قرآن دارد و این جایگاه به‌دلیل اهمیت این سوره در تربیت فردی و اجتماعی است.
این استاد دانشگاه در ارتباط با تأثیرات وضعی خواندن سوره حمد، بیان کرد: سوره حمد یک حالت روان‌شناسی دارد که در هنگام خواندن باید به معانی آن توجه کنیم که این کار تأثیر روانی بر روی انسان می‌گذارد. اولین اتفاقی که می‌افتد این است که توجه کنیم برای چه کسی به نماز ایستاده‌ایم و او کسی نیست جز رب دو جهان کسی که از هر قدرتی بالاتر است و در ادامه دعا می کنیم که خداوندا ما را در راه مستقیم قرار و بده و از گمراهان قرار مده و این تأثیرات به مرور بر زندگی شخصی و در ادامه در زندگی اجتماعی اتفاق خواهد افتاد مشروط بر اینکه نگاهی عمقی به نماز و به‌ویژه معنی و مفهوم سوره حمد داشته باشیم.
حجت‌الاسلام بت‌شکن در پاسخ به اینکه چرا ما روزانه 10 مرتبه سوره حمد را در نماز یومیه می‌خوانیم، اظهار کرد: حکمت خواندن سوره حمد در نمازهای یومیه این است که انسان بداند لغزش و گمراهی همیشه برای انسان وجود دارد. لذا، خداوند این دعای مهم را در این سوره آورده که انسان بداند از چه کسی راهنمایی بطلبد و استعانت بجوید تا از این لغزش‌ها در امان بماند.
وی در پایان با اشاره به اینکه ثواب خواندن سوره حمد برابر ثواب قرائت دو سوم از قرآن کریم است، عنوان کرد: پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند «ایما مسلم قرد فاتحه الکتاب اعطی من الاجر کانما قراء ثلثی القرآن و اعطی من الاجر کانما تصدق علی کل مومن و مومنه؛ هر مسلمانی که سوره‌ ‌حمد را قرائت کند، اجری مانند قرائت دو سوم قرآن به او عطا می‌شود، و نیز اجری مانند صدقه بر مردان و زنان مؤمن عنایت می‌شود».
خدیجه نیکویی‌نژاد
captcha