از ماجرای تاسیس موسسه قرآنی تا توسل به شهید
کد خبر: 3653740
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

از ماجرای تاسیس موسسه قرآنی تا توسل به شهید

یک روحانی فعال با عمل به فرمان «آتش به اختیار» رهبر انقلاب اسلامی، فعالیت های خستگی ناپذیری در عرصه های قرآنی دارد و تحولات اثربخشی را در چهره فرهنگی شهر ایجاد کرده است...

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حوزه نوشت: شهر مرند، خیابان شهید بهشتی، کوچه شهید قاسمی؛ وارد این کوچه که می شوی یکی از خانه های آن، با تابلویی که سر در آن نصب شده خودنمایی می کند: «موسسه قرآن و عترت زلال وحی، مرکز فعالیت های قرآنی شهید میرموسی قاسمی» و عکسی از شهید که کنار این عنوان به چشم می خورد.

وارد موسسه که می شوی، یک حیاط بزرگ و زیبا، توجهت را به خود جلب می کند، یک درخت تنومند در گوشه و در و دیوارهای نقاشی شده با تصاویر زیبا برای کودکان و کف حیاط که به رنگ سبز مفروش شده است.

به جرات می توان گفت هر کودکی که پا به حیاط این خانه و یا موسسه و پیش دبستانی قرآنی بگذارد، از فضای دلنشین آن دل نمی کند...

در این مجال با حجت الاسلام جواد افسربیگی، عضو هیئت مدیره اتحادیه قرآنی استان آذربایجان شرقی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مرند و مدیر موسسه فرهنگی قرآن و عترت زلال وحی شهرستان مرند و مرکز فعالیت های قرآنی شهید قاسمی به گفتگو نشسته ایم:

از روستا تا جبهه و حوزه علمیه

حجت الاسلام افسربیگی در ابتدای این مصاحبه با بازگشت به گذشته و دوران کودکی و نوجوانی اش، اینگونه خودش را معرفی می کند: مدرسه ابتدایی را در روستای «جواش» شهرستان مرند گذراندم، سپس دوره راهنمایی و دبیرستان را در شهر مرند سپری کردم.

اما وی در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه حضور داشته و در سن نوجوانی عازم جنگ و جهاد شده است: در سال دوم دبیرستان عازم جبهه شدم، پدرم می گفت: نه می گویم برو نه می گویم بمان، تصمیم با خودت، من هم تصمیم گرفتم عازم جبهه شوم.

حجت الاسلام افسربیگی بعد از اتمام جنگ، به مدرسه برگشته و تحصیلات خود را در حوزه علمیه ادامه می دهد: پس از بازگشت از جبهه، با اخذ مدرک دیپلم در سال ۱۳۶۹ وارد حوزه علمیه شدم و در مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز آغاز به تحصیل حوزوی کردم.

علاقه به فعالیت های فرهنگی از همان بدو ورود به حوزه علمیه، خود را نشان می دهد، وی می گوید: به دلیل علاقه به امور فرهنگی و تربیتی، بسیج طلاب را برای اولین بار در این مدرسه علمیه تشکیل دادیم که به دنبال آن، اولین رژه بسیج روحانیون در شهر تبریز با حضور روحانیون مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) صورت گرفت که بسیار هم مورد استقبال آیت الله ملکوتی(ره) نماینده وقت ولی فقیه در استان قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرند ادامه می دهد: سپس به تهران مراجعت کرده و در مدرسه آیت الله علم الهدی تهران ادامه تحصیل دادم، با اتمام سطح دو، برای ادامه تحصیل حوزوی و درس خارج به شهر قم رفتم.

 از سال ۱۳۹۳ با بازگشت به شهر مرند در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته معارف مشغول تدریس شده و هم اکنون عضو هیات علمی این دانشگاه هستم و در حال حاضر در مقطع دکترای رشته علوم سیاسی تحصیل می کنم.

تربیت ۳۰۰ حافظ قرآن در شهر

با وجود فعالیت وی در هیات علمی دانشگاه، اما آرام ننشسته و فعالیت های قرآنی شهر را به پیشنهاد امام جمعه مرند به عهده می گیرد: با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تربیت حافظان قرآن کریم، با تشکیل هیات مدیره موسسه قرآن مرند، فعالیت این موسسه را با حمایت امام جمعه مرند به عهده گرفتم، نزدیک به دو سال اول، سه هزار نفر قرآن آموز تربیت شدند به طوری که ۳۰ مربی قرآن این موسسه جذب آموزش و پرورش شدند.

وی عنوان می کند: با تشکیل موسسات مختلف قرآنی توسط مربیان این موسسه در مرند، رقابت قرآنی در شهر ایجاد شد، سپس با برگزاری نشست ها و تلاوت های قرآنی در طول سال، یک جو قرآنی را در سطح شهر ایجاد کردیم.

حجت الاسلام افسربیگی می گوید: تعداد ۳۰۰ حافظ قرآن در طول این چند سال در شهر مرند تربیت شدند که ۵۰ نفر از آن ها هم اکنون حافظ کل قرآن هستند.

عضو هیات مدیره اتحادیه قرآنی استان آذربایجان شرقی در ادامه با انتقاد از کاهش حمایت های دولت از فعالیت های قرآنی تصریح می کند: امسال ۱۵۰ شاگرد قرآنی در ایام تابستان داشتیم، این در حالی است که در سال های گذشته حداقل ۵۰۰ نفر در کلاس های قرآنی این موسسه شرکت می کردند، اما به علت کاهش حمایت های دولت از موسسات قرآنی، شاهد کاهش حضور نوجوانان و جوانان در فعالیت های قرآنی هستیم.

وی فرهنگ قرآنی را بهترین راهکار حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی این جامعه دانسته و می افزاید: تربیت قرآنی پایه و اساس پیشرفت این نظام است، تمامی افراد در هر قشر و جایگاهی که هستند باید از تربیت های قرآنی بهره مند شوندف تنها در این صورت است که شاهد تضمین آینده نظام خواهیم بود.

احداث مدرسه قرآنی در مرند

اما موسسه قرآنی زلال وحی شهرستان مرند دست به یک اقدام خوب قرآنی زده تا فعالیت های قرآنی در بین آحاد مختلف مردم فراگیر شود، حجت الاسلام افسربیگی می گوید: دوره آموزشی تربیت مربی، با هدف فعالیت های قرآنی مسجدمحور با همکاری پایگاه های بسیج در سطح مساجد شهر مرند برگزار می شود، براین اساس تعداد ۳۰ نفر برادر و خواهر بسیجی در این دوره شرکت کردند که مرحله اول آموزش ها در فصل تابستان برگزار شد، دوره دوم در حال برگزاری است و دوره سوم نیز پایان امسال برگزار خواهد شد.

وی فعالیت های قرآنی برای کودکان و نوجوانان را از اهم فعالیت های این موسسه عنوان کرده و اظهار می دارد: جشنواره استانی قرآنی در رشته های شعر، تئاتر، سرود، نمایش نامه و نقاشی به میزبانی شهر مرند برگزار می شود؛ سه کرسی تلاوت نیز در سطح مساجد این شهر برگزار می شود.

این فعال قرآنی با بیان اینکه روز به روز شاهد افزایش فعالیت های قرآنی در این شهر خواهیم بود، یک خبر خوش هم برای مردم شهر مرند دارد: هزار و ۱۰۰ متر زمین در شهرک میلاد مرند خریداری شده تا مدرسه قرآنی و مرکز فعالیت های قرآنی شهر مرند را احداث کنیم که مجوز این مهم نیز اخذ شده است.

فعالیت های قرآنی مردمی اداره شود

«آتش به اختیار» یکی از دغدغه های این فعال قرآنی است و  در لابلای صحبت هایش به آن تاکید می کند: وقتی مقام معظم رهبری مساله آتش به اختیار را مطرح کردند، یعنی باید هر کسی در هر زمینه ای که تخصص دارد وارد عمل شود، ما با همکاری جمعی از اساتید و همکاران، این موسسه قرآنی را تشکیل دادیم و با وجود عدم حمایت های دولتی در سال های اخیر، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهیم با اینکه بسیاری از موسسات به دلیل نداشتن بودجه، تعطیل شدند.

وی می افزاید: سه هیات قرآنی هم در این شهر راه اندازی شده و هم اکنون به فعالیت های خود ادامه می دهد.

حجت الاسلام افسربیگی بر ضرورت مردمی اداره شدن فعالیت های قرآنی تاکید کرده و تصریح می کند: فعالیت های قرآنی باید به صورت مردمی اداره شود، ما نیز تلاش می کنیم در هر بخش و روستای شهرستان مرند، با راه اندازی موسسات قرآنی، اداره آن را به خود مردم بسپاریم، برهمین  اساس، در حال تربیت نیروهای متخصص قرآنی هستیم تا این هدف را اجرایی کنیم.

داستان عجیب یک شهید و قرآن آموز

اما افزودن عنوان «مرکز فعالیت های قرآنی شهید میرموسی قاسمی» در سردرب این موسسه، بی حساب و کتاب هم نیست، متبرک شدن نام این موسسه به شهید قاسمی داستان جالبی را رقم زده است:

ساختمان این موسسه توسط خانواده شهید میرموسی قاسمی، وقف فعالیت های قرآنی شد، ارتباط ساختمان این موسسه با شهید قاسمی، یک داستان عجیبی را رقم زد، به این صورت که دو سال پیش، یک خانم با مراجعه به این موسسه در حالی که اشک بر چشمانش جاری شده بود داستانی عجیب از شهید قاسمی را تعریف کرد، وی می گفت: روز پنجشنبه با حضور در گلزار شهدای مرند، از شهدا خواستم مرا در یاد گرفتن قرآن یاری کنند و برای این کار، به شهید قاسمی متوسل شدم.

وی که روز شنبه به موسسه ما مراجعه کرده بود، می گفت: به صورت اتفاقی با این موسسه آشنا شدم و وقتی به محل موسسه مراجعه کردم عکس شهید قاسمی را دیدم، خیلی تعجب کردم که مگر می شود دو روز قبل به این شهید متوسل شده باشم و امروز این شهید مرا به این موسسه که ساختمان آن وقف خانواده این شهید است، راهنمایی کرده باشد؛ این خانم با شرکت در کلاس های آموزش قرآن این موسسه، به آرزوی و هدف خود رسید.

جهاد کبیر با قرآن

این کارشناس حوزوی به یک نکته مهم قرآنی اشاره کرده و اظهار می دارد: امروز نباید آرام بنشینیم، باید در هر ابعادی کار کنیم تا پیام خون شهیدان را زینب گونه، در جامعه تفسیر و ترویج دهیم، بیشتر فعالان قرآنی هم با این هدف، مخلصانه در موسسات قرآنی فعالیت می کنند.

وی تاکید می کند: خداوند این توفیق را به موسسات قرآنی داده است که در تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت حافظان قرآنی تلاش کنند.

حجت الاسلام افسربیگی با اشاره به اینکه امروز دشمن با تهاجم فرهنگی سعی در انحراف جوانان دارد، می گوید: خداوند در قرآن کریم می فرماید: با کفار به وسیله قرآن، جهاد کنید و با عنوان «جهاد کبیر» از این جهاد یاد می کند، اگر نسل جوان این جامعه را با قرآن انس ندهیم، در این جهاد فرهنگی در مقابل دشمن شکست خواهیم خورد.

این استاد دانشگاه در پایان یادآور می شود: جامعه با گسترش فرهنگ قرآنی به سمت متعالی پیش می رود و با تربیت قرآنی، جامعه آماده ظهور امام زمان(عج) خواهد شد.
captcha