مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ گفت‌و‌گوهای اختصاصی خبرگزاری‌ها با مسئولان قرآنی
کد خبر: 3653971
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ گفت‌و‌گوهای اختصاصی خبرگزاری‌ها با مسئولان قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 25 مهرماه به گفت‌و‌گوی اختصاصی با مسئولان قرآنی کشور اختصاص داشت.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ گفت‌و‌گوهای اختصاصی خبرگزاری‌ها با مسئولان قرآنی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اخبار مهم قرآنی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف کشور طی امروز سه‌شنبه، 25 مهرماه بیشتر به گفت‌و‌گوی اختصاصی با برخی مسئولان قرآنی کشور مربوط می‌شد.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز سه‌شنبه، 25 مهرماه و تا ساعت 14:30 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآنی قرار دارد و دیگر اخبار این صفحه بیشتر در حوزه عترت و نیز ایام اربعین قرار دارند.
خبری با عنوان «طرح ملی نهضت حفظ یا آزمون ملی کشف حافظان قرآن مدارس؟» که به عنوان یکی از سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت تسنیم نیز انتخاب شده، تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم است که مربوط به فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در رابطه با طرح ملی نهضت حفظ قرآن می‌باشد.
همچنین، اخباری با عناوین «خطای یک مداح نباید به پای همه مداحان نوشته شود، جمع‌آوری نذورات شهروندان در «نذر اربعین»، استواری خیمه اباعبدالله(ع) بر اشک است، اهدای تابلوی «جنةالبقیع» به خانواده شهید حججی، همایش ابعاد انسانی نهضت امام حسین(ع) در کربلا برگزار می‌شود، بهترین اوقات را برای مناجات با خدا بگذاریم و نیز خبری با عنوان دیدار عمومی طلاب با شورای عالی حوزه‌های علمیه استان تهران دیگر اخبار معارفی این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند که در حوزه تخصصی قرآن قرار ندارند.
در بخشی از خبر «طرح ملی نهضت حفظ یا آزمون ملی کشف حافظان قرآن مدارس؟» که گزارشی از تسنیم در رابطه با طرح ملی نهضت حفظ قرآن وزارت آموزش و پرورش می‌باشد، آمده است: «عزم جدی در تربیت حافظان قرآن که مورد اشاره آقای مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است موضوعی است که خبرگزاری تسنیم چند روز پیش طی یادداشتی با عنوان «علت عدم وجود آمار متقن از تعداد حافظان قرآن کریم» به آن پرداخت و چون سرانجام 3 میلیون و نیم دانش‌آموز مورد اشاره آقای مسیب‌زاده یکی از پرسش‌های مطرح شده در این یادداشت بود، در گزارش پیش رو قصد داریم تا با تکیه به آمارهایی که توسط خود ایشان به عنوان یک مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است به واکاوی میزان جدیت موجود در آموزش و پرورش برای تربیت حافظ قرآن بپردازیم.
اول: میزان ثبت‌نامی‌های طرح حفظ در آموزش و پرورش 3 میلیون و 500 هزار نفر بوده است، در حالی که بیش از 12 میلیون دانش‌آموز داریم که در حدود نیمی از آنها در دوره متوسطه اول و دوم، یعنی مناسب‌ترین زمان برای حفظ قرآن کریم در حال تحصیل هستند.
سؤالی که در این خصوص مطرح می‌شود این است که گذشته از حواشی و ابهاماتی که در خصوص آمار ثبت‌نامی‌ها مطرح است، چرا تعداد آنها نسبت به کل دانش‌آموزان این قدر کم است؟ آموزش و پرورش چه اقدامات ترغیبی، تشویقی و تبلیغاتی را پیش از ثبت‌نام انجام داده است؟ آیا مدارس، خانواده دانش‌آموزان را توجیه کرده بودند که از آن سو نیز دانش‌آموزان نسبت به حفظ قرآن ترغیب و تشویق شوند؟
آقای مسیب‌زاده در این خصوص گفته است که فقط طی فراخوانی که اعلام کردیم هر یک از این دانش‌آموزان بنا بر ضرورت و تمایل خودشان ثبت‌نام کردند».
فارس
اخبار امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری همانند روزهای گذشته با خبر تلاوت ترتیل صفحه 200 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
در ادامه نیز و تا این لحظه تعداد چهار خبر دیگر با عناوین تخصیص ۴۲.۵ میلیارد تومان از بودجه قرآنی سال ۹۶ به خزانه ابلاغ شد، رقابت ۸۰۰ حافظ و قاری قرآن در جشنواره «مدهامّتان» استان تهران، جدیدترین تلاوت سعید پرویزی و نیز خبری با عنوان نگارش تفسیر «تربیتی، اخلاقی» ویژه دانشجویان توسط «ابوالفضل بهرام‌پور» بر روی خروجی فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس منتشر شده است که تمامی این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
همچنین، خبر «تخصیص ۴۲.۵ میلیارد تومان از بودجه قرآنی سال ۹۶ به خزانه ابلاغ شد» در گفت‌و‌گو با محمدرضا داودآبادی فراهانی، رئیس کمیته تخصیص اعتبارات صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده است که در بخش از این خبر آمده است: «داودآبادی فراهانی با بیان اینکه امسال 100 میلیارد تومان به عنوان بودجه قرآنی مصوب شد، اظهار کرد: در نیمه اول سال با رایزنی‌های صورت گرفته 85 درصد از این بودجه ابلاغ شد اما تاکنون مبلغی از آن واریز نشده است.
وی با بیان اینکه قرار است در مرحله اول 50 درصد از بودجه ابلاغی تخصیص پیدا کند، خاطر نشان کرد: بنا بر دستور مسئولان، خزانه باید نیمی از 85 میلیارد تومان بودجه ابلاغی را بررسی و در صورت تأمین اعتبار آن را تخصیص دهد.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز تاکنون تعداد چهار خبر را بر روی خروجی دین و اندیشه خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن قرار ندارد و مربوط به حوزه‌های معارفی دیگر است.
تجمع بزرگ طلاب و حوزویان در مدرسه فیضیه قم در واکنش به سخنان ترامپ، حکمت و مرجعیّت، سپاه پاسداران، قلب تپنده انقلاب اسلامی است و نیز واکنش ضرغامی به برخورد قرائتی با «آقای دوربینی» عناوین اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا هستند.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه معارفی نیز که شامل خبری با عنوان «کنگره امام‌ سجاد(ع) نماد وحدت میان شیعه و سنی است» می‌باشد، مربوط به روز گذشته بوده و تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
ایرنا
اخبار امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی در صفحه معارف این خبرگزاری با خبری در حوزه تخصصی قرآن کریم با عنوان «ارائه خدمات قرآنی قانونمند می شود» که در گفت‌و‌گو با سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن منتشر شده، آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز دو خبر دیگر با عناوین سیاستمداران و مدیران نیازمند روحیه آیت‌الله مهدوی‌ کنی هستند و آیت‌الله مهدوی کنی سیاست را علم سعادت جمعی تعریف می‌کرد، بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که مربوط به برگزاری کنگره نکوداشت آیت‌الله مهدوی کنی است.
در بخشی از خبر «ارائه خدمات قرآنی قانونمند می‌شود» که در گفت‌و‌گوی اختصاصی خبرنگار ایرنا با سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن منتشر شده، آمده است: «سیدعلی سرابی بیان کرد: زمانی که ارائه خدماتی در کشور فراگیر می‌شود، باید این فعالیت‌ها و خدمات به صورت قانونمند ارائه شود و از استانداردهای مطلوب و رایج در جامعه برخوردار باشد و گرنه ممکن است باعث ناهماهنگی‌هایی شود که این مساله در فضای قرآنی کشور مطلوب نیست.
وی از ارائه طرحی در این زمینه از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد و گفت: شورای عالی قرآن ماموریت یافته تا با تشکیل کارگروهی نسبت به تعیین نرخ‌نامه‌ای برای خدمات قرآنی به ویژه در مباحث تلاوت، داوری و تدریس قرآن به بررسی بپردازد».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه قرآنی قرار ندارد و بیشتر شامل اخباری با رنگ و بوی اربعین حسینی می‌شود که در حوزه عترت قرار دارند.
درنده‌ترین عضو در بدن چیست؟، نخستین زائر امام حسین (ع) چه کسی بود؟، بیست و ششم محرم؛ خلوت راهب با سر مطهر امام حسین (ع)، زندگی نامه شهید برزگری، تأکید اسلام بر ورزش جان در کنار ورزش جسم، اجرای طرح «نائب الشهید» به چهار زبان در راهپیمایی اربعین ۹۶، الزامات پیاده روی اربعین، عناوین اخبار امروز این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان هستند که از ساعت 7:34 تا  12:44 بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند.
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشره شده، مربوط به روز 19 مهرماه جاری بوده و از آن روز تاکنون هیچ خبری بر روی این صفحه قرا نگرفته است.
همچنین، خبری با عنوان «نقش تکمیلی قرآن در داستان آفرینش» به عنوان تیتر اصلی این صفحه انتخاب شده است که این خبر نیز مربوط به روز 19 مهرماه بوده و از آن تاریخ تاکنون نیز به‌روزرسانی نشده است.
این روزها اخبار بسیار کمی در صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر می‌شود که جا دارد تا مسئولان این خبرگزاری نسبت به انتشار مطالب معارفی و قرآنی بیشتر در این صفحه اهتمام بیشتری داشته باشند.
میزان
خبری با عنوان «اقسام قرض چه احکامی دارد؟» که به نقل از کانال فتاوای رهبر معظم انقلاب اسلامی منتشر شده، تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان تا این لحظه می‌باشد که به عنوان تیتر اصلی این صفحه نیز انتخاب شده است.    
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز و در صفحه معارف خود به انتشار مطلبی با عنوان «تصویرسازی قیامت در قرآن» برگرفته از کانال رسمی آیت‌الله سیدحسن عاملی پرداخته است که در بخشی از این مطلب آمده است: «در سوره مبارکه آل عمران آیه 106 فرموده آن روز روزی است که بعضی صورت‌ها سفید و بعضی سیاه است و در سوره مبارکه زمر آیه 60 به رسول خدا فرمود در آن روز کسانی را که آیات ما را زیر پا گذاشتند می‌بینی در حالی که صورتشان سیاه شده است، و در سوره ملک فرمود کفار می‌گویند این قیامتی که شما از آن خبر می‌دهید کی رخ می‌دهد؟ بگو علم آن پیش خداست و من جز انذار آشکار وظیفه‌ای ندارم اما همین قدر می‌گویم که وقتی کفار آن روز را می‌بینند صورت آنها از شدت غم ،سیاه سیاه می‌شود و گفته می‌شود این همان روزی است که شما آن را انکار می‌کردید ؛ و بیان تکمیلی در سوره یوسف است که می‌فرماید قانون این عالم این است که اگر نیکویی و کار زیبا کردید به همان اندازه و بلکه بیش از آن به نیکویی می‌رسید و صورت نیکوکاران سیاهی و غبار و ذلت نمی‌بیند، جزای انسانهای نیکوکار، بهشت دائمی است و کسانی که دنبال سیئات رفتند به طور حتمی سیئه و ذلت، آنها را احاطه خواهد کرد و از طرف خداوند هیچ عنایتی به آنها نخواهد شد و هر کس صورت آنها را نگاه کند خیال می‌کند قطعه‌ای از شب تاریک، صورت آنها را در برگرفته است؛ جزای چنین‌ اشخاصی بی‌تردید آتش دائمی خواهد بود».  
captcha