به
گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، خداوند متعال، در نهاد
همه انسانها و در فطرت و سرشت آنها، زمینهها و امكانات هدایت را قرار داده
است؛ یعنی همه انسانها هم میتوانند در مسیر هدایت قرار بگیرند، و هم این كه خود
را در مسیر گمراهی و انحراف بیندازند.
هر كس دچار انحراف و خطا شود، و سپس توبه و بازگشت به خدا داشته باشد و آن را
جبران نماید، او به هدایت باز میگردد، و رحمت الهی و غفران ربوبی شامل حال او میشود.
سنت خداوند به معنای تبعیت كردار بشر از قوانين تشریعی الهی است
حجتالاسلام سیدرضا رضوی، امام جمعه بستان آباد در گفتوگو با ایکنا، اظهار کرد: به
دليل اين كه سنت خداوند به معنای تبعيتِ افعال و كردار بشر و عواقب آن از قوانين
تشريعی الهی است، پس يک قانون مطلق محسوب میشود و میتوان آن را به يك قانون ثابت
و فراگير تعبير كرد.
وی افزود: دين مقدس اسلام همان طور كه پيروانش را به بهرهگيری از عقل و تفكر
دعوت كرده، به توكل بر خدا نيز فراخوانده است.
وی با استناد به آیه 26سوره نساء خاطرنشان کرد:
در این آیه میخوانیم: خدا میخواهد
راه سعادت را برای شما بیان کند و شما را به آداب ستوده آنان که پیش از شما بودند، راهبر شود و بر شما
ببخشاید و خدا دانا و به حقایق امور آگاه است.
حجتالاسلام رضوی ادامه داد: در ورای
تصميمها، عقدها، قراردادها و همتها، قدرتی وجود دارد كه میتواند اراده انسان و
تصميمها را در هم بشكند و از عزم و تصميم اتخاذ شده به گونه مرموزی جلوگيری كند.
امام جمعه بستان آباد
یادآور شد: خداوند در قرآن داستانهای
امتحان گذشتگان را برای ما نقل كرده تا از آنها پند و عبرت بگيريم.
وی با اشاره به فرموده مولی الموحدین علی(ع)
افزود: مولای متقیان علی(ع) می فرمایند: من خدا را به وسيله فسخ شدن تصميمها و باز شدن گرهها و شكستن
همتهای گرفته شده شناختم.
حجتالاسلام رضوی از هدف خداوند برای تقویت گرایش الهی گفت و تاکید کرد: خدای متعال برای اين كه بينش و گرايش الهی و توحيدی ما را تقويت
كند، افعال، كنشها و واكنشهای طبيعی و پديدههای مادّی را نيز به خود نسبت میدهد،
به همين ترتيب پديدههای انسانی، اعم از فردی و اجتماعی را نيز به خود منسوب میكند
و بدين سان ما را با توحيد افعالی آشناتر میسازد.
سنتهای الهی با آزادی انسان،
تضادی ندارند
حجتالاسلام محمد منیبراد، امام جمعه شهر جدیدسهند در گفتو گو با ایکنا، اظهار کرد: سنتهای الهی با
آزادی انسان، منافات و تضادی ندارند، به همين سبب در آيات قرآن هرگونه تغيير و تحولی
بر اراده و عزم انسانها و جامعه بنا شده است؛ هم چنان كه فعاليتهای فردی و
اجتماعی نيز بر پايه اراده و اختيار افراد صورت میگيرد.
وی افزود: سنت و قانون، چیزی نیست که آفرینش خاص و خلقت جداگانهای، به آن تعلق
بگیرد، قانون یک مفهوم کلی و انتزاع ذهنی است و در خارج به شکل کلیت و قانون بودن
وجود ندارد. آن چه در خارج وجود دارد همان نظام علت و معلول و درجات و مراتب وجود
است که در ذهن ما تجرید می یابد و انتزاع می شود و به صورت "قانون"
منعکس میشود.
وی با استناد
به آیه 62 سوره احزاب خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: این سنت خداوند در اقوام پیشین است و براى سنت الهى هیچگونه تغییر
نخواهى یافت!
حجتالاسلام منیبراد ادامه داد: خداوند در عالم تکوین و تشریع اصول و قوانینى دارد که مانند قوانین
اساسى مرسوم در میان مردم جهان، دستخوش دگرگونى و تغییر نمیشود، این قوانین هم بر
اقوام گذشته حاکم بوده و هم بر اقوام امروز و آینده حکومت خواهد کرد.
وی با اشاره به فرموده مولاعلی(ع) افزود:
امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: كسي كه خداوند به مواهب و امكاناتش وسعت بخشد و آن را مجازات
استدراجي نداند، از نشانه خطر غافل مانده است.
امام جمعه شهر جدیدسهند یادآور شد: سنت الهی عبارت است از: مجموعه قوانین ثابتی که در نظام هستی جاری
است، اعم از قوانین مادی یا معنوی.
حجتالاسلام منیبراد، با اشاره به مراد از سنتهای الهی تاکید کرد: مراد از سنتهای الهی، قوانین محکم و استواری است که پایه و اساس
نظام موجود در این جهان و جهان دیگر است. از آنجایی که خالق متعال، حکیم و عالم و
عادل است، نظامی را آفریده است که نظام اکمل و اصلح است، در این نظام هر چیزی در
جای خود قرار گرفته است و طبق قوانین محکم و متقن و تغییر ناپذیر حرکت میکند و
اداره می شود که اگر این قوانین و سنتها نباشند تمام اوضاع جهان به هم میریزد.