طلاب 90 درصد وقت خود را به آموزش، پژوهش و تالیف اختصاص دهند
کد خبر: 3654145
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
آیت‌الله العظمی سبحانی:

طلاب 90 درصد وقت خود را به آموزش، پژوهش و تالیف اختصاص دهند

گروه حوزه‌های علمیه: استاد برجسته حوزه و مرجع تقلید شیعیان جهان در توصیه‌ای به طلاب حوزه تاکید کرد: 90 درصد وقت خود را صرف آموزش و نگارش کنید و ده درصد اوقات خود را به کارهای دیگر بپردازید و هر چه می‌توانید بیاموزید و مطالعه کنید و بنویسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، امروز 26 مهرماه در درس خارج فقه و اصول خود گفت: دو محرک یکی نفسانی و دیگری الهی در نهاد انسان وجود دارد که انسان را به سمت کارهای نیک و یاد بد می‌کشاند.

وی با بیان اینکه حجیت عقل مقوله مهمی است عنوان کرد: فصل مستقلی برای حدود و حجیت عقل به صورت مستقل بیان نشده ولی در کتب علما وجود دارد.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) گفت: امام به نقل از پیامبر(ص) فرمودند اگر کسی در جوانی چیزی را یاد بگیرد مانند نقش در سنگ است.

وی تاکید کرد: الان سنگ‌نوشته‌هایی از صدها سال پیش در دست داریم و باقی مانده است  بنابراین در دوره جوانی درس خواندن مانند رسم بر سنگ است اما اگر کسی بخواهد در دوره پیری درس بخواند که قوا ضعیف است، مانند نقاشی روی آب است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: از نظر روان‌شناسی هم این طور است که قوای ادراکی در دوره جوانی، جوان است و حافظه انسان قوی است البته این قانون امام و پیامبر جنبه غالبی دارد و ممکن است کسانی پیدا شوند که در دوره پیری نیز به جایی برسند.

این مرجع تقلید خطاب به طلاب بیان کرد: 90 درصد وقت خود را صرف آموزش و نگارش کنید و ده درصد اوقات خود را به کارهای دیگر بپردازید و هر چه می‌توانید بیاموزید و مطالعه کنید و بنویسید، زیرا در پیری انسان از همه چیز از جمله مطالعه باز می ماند.

وی تاکید کرد: یک دوره اصول کافی است البته به شرط اینکه کفایه را به‌درستی مطالعه و بعد المبسوط را مطالعه و در حلقه‌های مختلف مذاکره و بحث کنید در این صورت یک دفعه برای شما کافی است و بعد بروید یک دوره فقه را بیاموزید.

captcha