داستان‌نویسی درباره سیره امام سجاد(ع) در کربلا
کد خبر: 3654148
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

داستان‌نویسی درباره سیره امام سجاد(ع) در کربلا

گروه بین‌الملل: 50 پژوهشگر از داخل و خارج عراق در نخستین دوره مسابقه «نوشتن داستان کوتاه درباره سیره امام سجاد(ع)» به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های چهارمین جشنواره بین‌المللی «تراتیل سجادیه» در کربلای معلی شرکت کردند.

برگزاری چهارمین مسابقات بین المللی تراتیل سجادیه در عراقبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از وب‌سایت شبکه جهانی کفیل؛ کمیته ناظر بر این مسابقه اعلام کرد: این مسابقه، نخستین ابتکار فرهنگی در نوع خود در سطح جشنواره‌های بین‌المللی عربی در ارتباط با سیره اهل بیت(ع) بود.

«جمال الدین شهرستانی»، رئیس کمیته برگزارکننده چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی «تراتیل سجادیه» در این باره گفت: فراخوان این مسابقه از بهمن‌ماه سال گذشته و پس از تشکیل کمیته‌ای از اساتید و کارشناسان متخصص در حوزه داستا‌ن‌نویسی منتشر شد که مأموریت آن‌ها بررسی آثار ارائه‌شده به این مسابقه بود. 

وی هدف از برگزاری مسابقه را تبیین سیره امام سجاد(ع) و مفاد حقوقی رساله حقوق این امام همام در قالب نگارش داستان کوتاه عنوان کرد و تشویق ادیبان جوان به نگارش داستان‌های کوتاه و ارائه تولیدات ادبی مرتبط با رساله حقوق امام سجاد(ع) را از دیگر اهداف برگزاری این مسابقه اعلام کرد.

شهرستانی افزود: پژوهشگرانی از کشورهای مصر، سوریه، بحرین و عربستان در کنار شرکت‌کنندگان عراقی در این مسابقه شرکت کردند.

وی تصریح کرد: توازن میان محتوا و ظاهر آثار ارائه شده، رعایت ادب و احترام، پایبندی به شاخصه‌های ادبیات متعهد از جمله شروطی بود که برای این آثار ارسالی به این مسابقه در نظر گرفته بود. 

همچنین، کمیته ارزیابی از اتمام بررسی آثار ارائه شده و ارائه نتایج نهایی به مدیریت چهارمین جشنواره بین‌المللی «تراتیل سجادیه» خبر داد.

این کمیته همچنین اعلام کرد که آثار برگزیده در قالب یک نشریه ویژه در حاشیه جشنواره منتشر خواهد شد که آثاری از پژوهشگران مصری، بحرینی و عربستانی در میان آثار برگزیده به چشم می‌خورد.

یادآور می‌شود، جشنواره بین‌المللی دینی ـ فرهنگی «تراتیل سجادیه» از روز پنجشنبه(20 مهرماه) و برای چهارمین سال متوالی با هدف بررسی شخصیت امام زین العابدین(ع) به‌ویژه رساله حقوق این امام همام آغاز شد و به مدت ۱۰ روز ادامه دارد.

این جشنواره به همت آستان مقدس امام حسین(ع) در بین‌الحرمین در حال برگزاری است و برپایی نمایشگاه کتاب، محافل ادبی و جلسات علمی و پژوهشی درباره شخصیت و آثار امام سجاد(ع) از جمله فعالیت‌های آن است.

همچنین، ۵۰ ناشر از عراق و کشورهای مختلف عربی و خارجی با عرضه ۸۰۰ عنوان کتاب، در چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب «امام سجاد(ع)» در کربلای معلی حضور یافته‌اند که بخشی از این آثار به سیره مطهر امام زین‌العابدین(ع) اختصاص دارد/.
captcha