دشمنان به دنبال تهی‌کردن اربعین از هویت اصلی آن هستند
کد خبر: 3660269
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
مدیرکل پژوهش‎های اسلامی رسانه:

دشمنان به دنبال تهی‌کردن اربعین از هویت اصلی آن هستند

گروه اجتماعی: مدیرکل پژوهش‎های اسلامی رسانه بر لزوم فعالیت‎های جدی در عرصه‎های هویتی اربعین از جمله فعالیت‎های علمی و محوریت زیارت و اخلاص تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، دکتر محمدحسین ظریفیان مدیرکل پژوهش‎های اسلامی رسانه پیش از ظهر امروز در نشست علمی «توسعه فرهنگ اربعین؛ ضرورت جهان امروز» در مرکز پژوهش اسلامی رسانه گفت: اربعین امروزه به عنوان یک حرکت بزرگ در دنیا، در حال تجلی و بروز است.
وی افزود: زیارت اربعین به عنوان یکی از علائم مومن ذکر شده است و امروز به یک پدیده مواج انسانی مبدل شده است؛ باید اربعین را در نگاه آخرالزمانی فهم کرد.
مدیرکل پژوهش‎های اسلامی رسانه بیان کرد: روایاتی که در خصوص آخرالزمان نقل شده است تا زمانی که اربعین با این شکل برگزار نمی‎شد، تقریبا آرمانی به نظر می‏‎رسید ولی با این حرکت عظیم، این پیام ها به بهترین حال حس می‎شد.
وی عنوان کرد: در دوره ظهور بیان شده است که زن و کودکی مسافت زیادی را با امنیت کامل طی می‎کند و در مسیر کسی دغدغه معاش ندارد؛ این مسایل در مناسبات اربعینی به خوبی حس می‏ شود.
ظریفیان تصریح کرد: فاصله مادی در مسیر اربعین از بین رفته است و به قدر نیاز خود از مال هم استفاده می‎کنند؛ پیاده روی اربعین به یک مقدمه زیارت اربعین مبدل شده است و یک صحنه عظیم بروز و ظهور شرایط مهیا شدن برای ظهور است.
مدیرکل پژوهش‎های اسلامی رسانه بیان کرد: فعالان رسانه امروزه وظیفه سنگینی برای انتقال چنین معانی به جامعه دارند؛ یکی از مصادیقی که در خصوص مناسک زیارت اربعین بروز و ظهور پیدا کرده است، تجلی گاه مفهوم والای توکل است.
وی عنوان کرد: در این مسیر دیده می‎شود که افرادی که امکانات مالی چندانی ندارد با توکل به خدا با توشه بسیار کم و یا حتی بدون توشه به راه می‎زند و به کربلا می رسد و باز می‎گردد؛ در این مسیر شاهد یک سری مفاهیم بلندی هستیم که جز اینجا عرصه بروز نداشت.
ظریفیان تصریح کرد: نکته آخرالزمانی دیگر آن است که زمانی که به روایات حدیثی مراجعه می‏ کنیم، 5 جمله در خصوص ظهور و نداهایی که امام عصر(عج) در هنگام ظهور بیان میکند ذکر شده است که 3 جمله به شکل مستقیم به وجود مبارک سیدالشهدا(ع) اشاره دارد؛ یعنی امام عصر(عج) در زمان ظهور خود را به فرزندی سیدالشهدا(ع) معرفی می‎کنند و همین مفهوم نشان می دهد که تا زمان ظهور باید آنچنان نام ایشان عالم گیر شده باشد که زمانی که خود را به فرزندی سیدالشهدا(ع) معرفی می‏‎کنند، شناخته شوند.
مدیرکل پژوهش‎های اسلامی رسانه بیان کرد: اگر قرار باشد بر اساس یک مفهوم علمی، فرارسانه را تعریف کنیم، قطعا یکی از مفاهیم اساسی فرارسانه، زیارت اربعین است؛ امروزه، اربعین به یک ابررسانه‎ای مبدل شده است که مفهوم ابر رسانه نیز نمی‎تواند حق مطلبش راادا کند.
وی عنوان کرد: اربعین امروزه محل بروز و ظهور یک سری ارزش ها شده است که تنها در قالب رسانه نیز نمی‎گنجد؛ به همین خاطر است که در این فضا، زائران غیر مسلمانان بسیاری را می بینیم در واقع به یک پارادایم فراشیعی و فرادینی مبدل شده است.
ظریفیان تصریح کرد: در مقابل تاسیس یک پارادایم که توسط اهل بیت(ع) ایجاد شده است و امروز جهانی و عالم‎گیر شده است، بعیدنیست که این پارادایم به یک تغییر مبنایی دچار شود؛ امروزه حج نیز دچار انحرافات و رویکردهای اشتباه در برخی بخش ها شده است که در برخی از حوزه‎ها به ضد ارزش مبدل شده است.
مدیرکل پژوهش‎های اسلامی رسانه بیان کرد: اگر یک مناسک دینی از دال مرکزی خود تهی شود و یا به حاشیه مبتلا شود، بلاتردید این مناسک به سمت انحراف خواهد رفت؛ دال اربعین، مفهوم زیارت است و اگر زیارت را از اربعین بگیریم این مناسک از هویت خود خالی می‎شود؛ به قول امام صادق(ع) در زیارت اربعین فلسفه قیام عاشورا خروج از حیرت و ضلالت و جهالت است.
وی عنوان کرد: در این بین نباید اربعین از محتوا و کار علمی تهی شود؛ در کنار این مناسک اندیشکده‎های صهیونیستی و آمریکایی و حتی کشورهای معاند عربی به دنبال از بین بردن این مظهر شکوه فرهنگ اهل بیت(ع) هستند؛ فعالیت‎های علمی در سالیان اخیر امیدبخش است ولی هنوز کامل نیست.
ظریفیان تصریح کرد: در اثر اربعینی در دفتر پژوهش های کاربردی دین و رسانه و گروه انقلاب اسلامی تاریخ و مناسبت‎ها به مناسبت اربعین منتشر شده است؛ در اولین اثر که مرتبط به فصلنامه اشارات است، ویژه نامه‎ای در خصوص اربعین منتشر شده است و برخی محتواها در اختیار برنامه سازان و پژوهشگران سازمان نیز قرار گرفته است.
وی گفت: کتاب درآمدی بر چیستی و چرایی اربعین حسینی است با مشارکت اداره کل روابط عموم سازمان صداوسیما منتشر شده است و در سطح سازمان نیز توزیع خواهد شد؛ اگر کار علمی در خصوص اربعین انجام ندهیم قطعا دشمنان کارهای ضد اربعینی انجام خواهند داد.
وی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که مناسکی چون اربعین و نیمه شعبان از روح مردمی تهی شود؛ در گذشته مردم فعالیت‎های این چنینی را مدیریت می‎کردند ولی هرچقدر که مردم حس کنند که فعالیت دولتی شده است حضور کمرنگ تری خواهند داشت.
captcha