اجرای مراسم میراث معنوی جوش‌زنی هرمزآباد رفسنجان در برج میلاد تهران
کد خبر: 3660855
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸

اجرای مراسم میراث معنوی جوش‌زنی هرمزآباد رفسنجان در برج میلاد تهران

گروه فرهنگی: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان از اجرای آیین عاشورایی و میراث معنوی «جوش‌زنی» هرمزآباد به‌عنوان نماینده استان کرمان در ویژه‌برنامه «سوگ چامه‌ها» در برج میلاد تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمان، حسن حسینی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان دیروز دوشنبه، 15 آبان گفت: به مناسبت اربعین حسینی برج میلاد تهران در هفتمین سوگواره خیمه‌ها و نجواها ویژه برنامه «سوگ چامه‌ها» را که مروری بر آیین عزاداری و عاشورایی استان‌ها است برای بازدید علاقمندان برگزار کرده است.
وی بیان کرد: در ادامه اجراهای این ویژه برنامه، روز شنبه 13 آبان به استان کرمان اختصاص داشت که در این روز برنامه‌هایی از جمله جوش‌زنی و چاووشی‌خوانی هرمزآباد رفسنجان، تجلیل از پیرغلامان اباعبدالله روستای هرمزآباد و شعرخوانی آیینی یکی از شعرای استان کرمان از ساعت 15 تا 22 در محل برج میلاد برگزار شد.
وی تصریح کرد: این برنامه به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، اداره میراث فرهنگی رفسنجان، دهیاری و شورای اسلامی هرمزآباد و همکاری برج میلاد اجرا شد.
حسینی بیان کرد: جوش‌زنی یکی از آیین‌های عزاداری امام حسین(ع) است که برآمده از قرنها ارادت مردم به اباعبدالله الحسین(ع) است و با توجه به اینکه هرمزآباد یکی از روستاهایی است که این آیین را طی سالیان متمادی زنده نگه داشته است، اجرای «جوش‌زنی» هرمزآباد در برج میلاد تهران بی‌شک رویداد مهمی جهت شناساندن آئین سنتی مردم این روستا در کشور به شمار می‌رود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفسنجان ادامه داد: روال ثبت ملی مسجد انقلاب هرمزآباد نیز در حال انجام می‌باشد که بزودی این مهم انجام خواهد شد.
حسینی اضافه کرد: از 300 اثر تاریخی شناسایی شده در شهرستان رفسنجان 70 اثر به ثبت ملی رسیده است که امیدواریم حرکت برج میلاد فتح بابی برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری شهرستان رفسنجان در سطح ملی باشد.
منبع: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رفسنجان
captcha