عملی که بهشت را ضمانت می‌کند
کد خبر: 3671901
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

عملی که بهشت را ضمانت می‌کند

امام صادق(ع) در روایتی به عملی اشاره می‌کنند که تضمین کننده بهشت بر انسان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تسنیم نوشت: یکی از مسائلی که در فرهنگ قرآن و عترت بسیار بر آن تأکید شده، اهمیت خدمت، نیکی و تواضع در قبال پدر و مادر است. این موضوع منحصر به دوران توانمندی آنان نیست، بلکه حتی به خدمت و نیکی به آنان در دوران پیری و ناتوانی نیز توصیه شده‌ایم.

در همین راستا، امام صادق(ع) در حدیثی در اهمیت جایگاه این موضوع می‌فرماید:

عَن إبراهیم بنِ شُعیبٍ قَالَ قُلتُ لِأبِی عَبدِ اللَّه(ع):

«إنّ أبی قَد كَبُرَ جِدًا وَ ضَعُفَ فَنَحنُ نَحمِلُه إذا أَرَادَ الحَاجةَ فَقَال إنِ استَطَعتَ أن تَلِیَ ذَلكَ مِنهُ فَافعَل وَ لَقِّمهُ بِیَدِكَ فإنَّه جَنَّةٌ لَكَ غَدًا»؛

ابراهیم بن شعیب گفت: به امام صادق(ع) عرض کردم پدرم بسیار پیر و ناتوان شده تا جایی که ما برای قضای حاجت به او کمک می‌کنیم.

حضرت فرمود: اگر می‌توانی این کار را برای او انجام بده و با دستانت به دهان او لقمه بگذار که این کار، بهشت فردای تو است.

* منبع: وافی، فیض کاشانی، ج 5، ص 498

این موضوع نه تنها در احادیث، بلکه از سوی خداوند نیز در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است و در آیات زیادی با تعابیر مختلف تأکید بر نیکی و تواضع در برابر پدر و مادر شده است که در ادامه به برخی از آن آیات اشاره می‌کنیم:

«وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ» (اسراء 24)، وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» (نساء 36)، «وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَیْهِ حُسْناً» (عنکبوت 8)، «أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» (انعام 151).

captcha