«ارزیابی»؛ رویکرد سال پنجم حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش
کد خبر: 3672455
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
مسیب‌زاده عنوان کرد:

«ارزیابی»؛ رویکرد سال پنجم حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال سال ارزیابی طرح‌ها و برنامه‌ها است به گونه‌ای که نوک پیکان و جهت فعالیت‌های این حوزه به طور کامل ارزیابی می‌شود.

«ارزیابی»؛ رویکرد سال پنجم حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری هفته قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش امروز، 22 آذر با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه همراه با ویژه برنامه نمادین هفته قرآن و عترت شهر تهران در دبیرستان فرهنگ 2 برگزار شد.
وی ضمن تبریک این هفته اظهار کرد: همه روزها و ماه‌ها و هفته‌ها هفته‌های قرآن، عترت و نماز است، اما به صورت نمادین هفته ویژه با عنوان این نام قرار داده شده که طی آن فعالیت‌های این حوزه به صورت ویژه دنبال شود.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه طی پنج سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش، روند برنامه‌ریزی شده‌ای، دنبال کرده‌ایم که این به همت اندیش‌ورزی همکاران در این اداره کل و سایر کارشناسان رقم خورده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: از سال اول که حدود سال 90 بود این فعالیت را آغاز کردیم که مهمترین بحث را براساس بررسی طرح‌ها و برنامه‌های در حال اجرا در وزارت آموزش و پرورش قرار دادیم. سه اصل همواره محور فعالیت‌های این اداره کل بوده است؛ اصل محوریت مدرسه، فراگیری در عین اثربخشی و توسعه در عین مشارکت. در سال نخست، طرح‌ها و برنامه‌ها را با عرضه در این سه اصل در استان‌ها و مناطق دنبال کردیم که ماحصل آن بررسی طرح‌های مختلف کتاب «ندای رحمت» بود که شیوه‌نامه فعالیت‌ها و دستور‌العمل‌ها، و فرم‌های این اداره کل است، به عبارتی این کتاب، الگوی فعالیت‌های ما است.
مسیب‌زاده ادامه داد: طی سال دوم به دنبال مستندسازی فعالیت‌ها بودیم، مسئولان پیشین تلاش‌های زیادی در این حوزه کرده بودند که شاید به دلیل مستندسازی نکردن کمتر دیده شد. سال سوم، سال تولیدات برای این اداره بود، براساس مستندات نقاط ضعف و قوت فعالیت‌ها مشخص شد و برخی از فعالیت‌ها به طور کل محتوای لازم را نداشتند که با همکاری ویژه گروه‌ها از حوزه و دانشگاه و کارشناسان این مجموعه تولیداتی را انجام دادیم.
وی ادامه داد: نزدیک به 80 عنوان کتاب تهیه شده و یا برخی از این تعداد در دست تهیه است. تا سال گذشته در حدود 65 عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم و در حال حاضر نیز 10 عنوان کتاب در دست چاپ است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سال چهارم این برنامه، عنوان کرد: سال چهارم رساندن محتوا به مدرسه است. نمونه این اتفاق در جای جای کشور در حال اجراست. هر برنامه‌ای در آموزش و پرورش انجام می‌شود به نوعی همه از آن مطلع می‌شوند به دلیل اینکه یا خود جزء یک میلیون فرهنگی و یا جزو 13 میلیون دانش‌آموز هستند و یا اینکه جزو حدود 26 میلیون اولیای دانش‌آموزان هستند.
وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 10 تا 15 درصد مدارس از تولیدات برخوردار شدند و این روند امسال به 40 درصد افزایش یافته است، اما برای رساندن این محتواها به تمام مدارس راه زیاد است.
مسیب‌زاده بیان کرد: سال پنجم که امسال است، سال ارزیابی طرح‌ها و برنامه‌ها است. امسال نوک پیکان فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز این اداره به ارزیابی فعالیت‌ها است که این ارزیابی با هدف بررسی روایی خود طرح‌ها است و دیگر اینکه بازخوردگیری از افراد است.
وی با اشاره به اینکه طی سالی که پیش رو داریم و از مهرماه امسال آغاز شده است در کنار این مطالب، فعالیت‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: اجلاس سراسری اقامه نماز را 30 آذرماه دراستان هرمزگان به میزبانی شهر بندرعباس داریم که از فعالیت‌های جدی است. در حدود 70 هزار مدارس کشور نماز جماعت اقامه می‌شود، این تعداد از مدارسی هستند که در سامانه «کلید رضوان» ثبت نام کرده‌اند که به صورت آن‌لاین از آن مطلع هستیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارت اضافه کرد: البته تمامی مدارس کشور که ظرفیت اجرای نماز جماعت را دارند و در آنها نماز برقرار می‌شود. آنچه که در این عرصه مهم است، کیفیت‌بخشی برای اقامه نماز است که به واسطه تبلیغ و ترویج و پژوهش می‌توان دانش‌آموزان را به این واجب پراهمیت رهنمون کرد.
وی ادامه داد: از این 70 هزار نفر، 20 هزار نفر از روحانیون مدارس و بیش از 40 هزار نفر نیز از فرهنگیانی هستند که نماز اقامه می‌کنند و برخی از روحانیون و فرهنگیان یا در دو مکان مختلف و یا دو نوبت نماز اقامه می‌کنند.
مسیب‌زاده اضافه کرد: در اجلاس سراسری اقامه نماز کار خوبی که انجام شد، این است که با شعار «فضای مجازی» انجام می‌شود. همچنین برای نخستین بار کتاب «در مسیر رضوان» که گزارشی از عملکرد حوزه‌های این اداره‌ کل است به چاپ رسیده است که در آن گزارش پنج‌ساله حوزه قرآن، عترت ونماز با ظرفیت قابل افزوده برنامه‌ریزی شده است.
وی ادامه داد: در کتاب «ندای رحمت» مجموعه دستورالعمل‌ها، فرم‌ها و آیین‌نامه‌های این اداره‌کل قرآن، عترت و نماز و کتاب «در مسیر رضوان» گزارشی از عملکرد ندای رحمت ارائه می‌شود.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز این وزارت اظهار کرد: هفته گذشته نیز مراسم تجلیل از خادمان نماز حوزه‌های ستادی را با سه هدف تجلیل از خوبان در میان خادمان نماز، الگو برای بقیه استان‌ها و توسعه فعالیت‌های این حوزه انجام شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه عترت، اضافه کرد: طرح امام شناسی و مصباح‌الهدی که از سه سال گذشته آغاز شد و از مجموعه 70 عنوان کتاب در دست چاپ و یا چاپ شده، طی ماه گذشته در قالب 48 کامیون 10 تن و دومیلیون نسخه کتاب در میان دانش‌آموزان سراسر کشور توزیع شد.
مسیب‌زاده ادامه داد: طرح امام شناسی با 17 عنوان کتاب، شامل برشی از مقاطع زندگی ائمه(ع) به عنوان بهترین الگوهای سبک زندگی اسلامی است. همچنین در این حوزه اوج این فعالیت‌ها طی ششمین روز محروم امسال بود که طرح «احلی من العسل» برگزار شد.
وی با اشاره به فعالیت‌های حوزه قرآن نیز اظهار کرد: حفظ موضوعی و ترتیبی آیات الهی را داشتیم که سامانه حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی با عنوان طرح «نورباران» که طی آن میان 20 تا 40 آیه قرآن متناسب با سنین دانش‌آموزان که جنبه کاربردی دارند، انتخاب شده است.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز این وزارت بیان کرد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به حضور در برنامه تلویزیونی اسراء طی سال گذشته با هماهنگی صدا و سیما اشاره کرد که نزدیک به 70 عنوان برنامه اجرا شد.
وی ادامه داد: همچنین دومین گردهمایی کارشناسان قرآن، عترت و نماز در رامسر مازندران طی مهرماه با حضور هزار و 200 کارشناس این عرصه از مناطق و استان‌ها برگزار شد. برپایی محافل انس با قرآن در مدارس براساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر برپایی محافل قرآنی از دیگر برنامه‌های قابل اشاره است.
مسیب‌زاده با اشاره به فرمایش اخیر مقام معظم رهبری در میان دانش‌آموزان طی این روز، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که ایشان در حال حاضر ابراز رضایت کردند و امیدواریم بتوانیم به کارهای بهتری با توکل به خداوند و با همکاری دیگر بخش‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کشور دست پیدا کنیم.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست، جلسه پرسش و پاسخ خبرنگاران برگزار شد.
مسیب‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص نوآوری سی و ششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی اظهار کرد: این مسابقات از امروز، 22 آذرماه کلید خورد و باید بگوییم در دو سه بخش تغییر اساسی داشتیم.
وی ادامه داد: بحث حفظ با توجه به اینکه در سال گذشته جنبه آزمایشی داشت امسال رشته‌های حفظ ویژه 5، 10، 20 جزء و کل به این مسابقات افزوده شده و در واقع حفظ ویژه و به صورت فراخوان است. حفظی که درمسابقات دانش‌آموزی دنبال می‌شود به دلیل بحث عمومیت پنج جزء است.
مسیب‌زاده بیان کرد: خوشحالیم که برنامه‌ریزی 10 ساله در حوزه مسابقات داشتیم وامسال نیز سال نهم این برنامه است که میزبان مسابقه کشوری شهر تهران و در کنار آن خراسان رضوی و سال دهم نیز میزبان شهر زنجان و در کنار آن خراسان رضوی است. امسال سعی می‌کنیم در حاشیه مسابقات کشوری حتما میزبانان پنج سال آینده نیز معرفی شوند.
وی در خصوص دیگر سؤال خبرنگار ایکنا در زمینه سومین مسابقات فرهنگیان نیز گفت: امسال کتابچه‌ای در زمینه روش تدریس احکام برای فرهنگیان تألیف شده است که برای شرکت‌کنندگان این رشته توزیع می‌شود.
مسیب‌زاده عنوان کرد: چیزی که در مسابقات دارای اهمیت است بحث کیفیت‌بخشی به مسابقات است که در ابتدا این مسابقات در سطح آموزشگاه‌ها انجام می‌شود.
وی در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا مزایایی نیز برای منتخبین در بخش دانش‌آموزی و فرهنگیان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: ما حقیقتا به دنبال ایجاد تسهیل ویژه برای آنها نیستیم همین که دانش‌آموزان در فضای قرآن، عترت و نماز قرار می‌گیرند بالاترین تسهیل است اما اینکه انتظار داشته باشیم در هر رشته سهمیه‌ای لحاظ شود چیزی مطرح نشده است اما بالاترین تشویق حضور دانش‌آموزان در این عرصه است که همراه با خیرات و مبرات است.
مسیب‌زاده در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بودجه‌ای که برای برگزاری هفته قرآن و عترت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بطور کلی امسال برای نخستین بار در حوزه پرورشی، ردیف بودجه مستقل پیش‌بینی شده است که این رقم 48 میلیارد تومان است که براساس فعالیت‌های مختلف در سبد بودجه قرآن، عترت و نماز استان‌های کشور قرار می‌‌گیرد که طی آن برای فعالیت‌های مختلف در این حوزه برنامه‌ریزی می‌شود و خاص یک برنامه بودجه جداگانه ارسال نمی‌کنیم بلکه بودجه‌هایمان کلی است وبر اساس جمعیت دانش‌آموزی و تعداد مناطق آموزش و پرورش بودجه‌ها تفکیک می‌شود.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه سواد قرآنی دانش‌آموزان طی پنج سال اخیر برنامه قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه چه میزان افزایش یافته است، بیان کرد: هدف اصلیمان ایجاد انس با قرآن و ایجاد فضای عمومی برای حضور در عرصه فعالیت‌های قرآنی بلکه به دنبال نخبه‌پروری نبودیم. خوشحالیم که فعالیت‌های این حوزه به عنوان مطالبه و توقع از سوی دانش‌آموزان واولیا دنبال می‌شود و فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در آموزش و پرورش اصل اساسی و دغدغه همگانی است. نمی‌گویم به همه اهداف رسیدیم چون قطعا راه زیاد داریم و کشورمان کشور قرآن است اما فکر می‌کنم خیلی از اهدافی را که پیش‌بینی کردیم به آن رسیدیم وایجاد دغدغه به وجود آمده است. فضای آموزش عمومی که مد نظر بوده تا حدودی انجام شده است. برای ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان مجبوریم مسابقات را برگزار کنیم، برای مسابقات بدیهیست که الگوها باید معرفی شوند و اگر در زمینه معرفی الگوها بیشتر کار کنیم بیشتر دانش‌آموزان را می‌توان به این عرصه سوق داد.
وی در پاسخ به دیگر خبرنگار در خصوص کاهش 40 درصدی بودجه، اظهار کرد: آنچه که مهم است تخصیص اعتبار است. سال گذشته نیز اعتبارمان بیش از این بود و عزیزان در شورای توسعه فرهنگ قرآنی و هم مجلس وهم دولت باید پاسخگو باشد اما باید این بودجه را بسنجیم با مقدار تخصیص بودجه سال گذشته و اگر آن تخصیص را ملاحظه کنیم کاهش 40 درصدی نیست چون اعتبار سال گذشته نیز طبق آن چه که مصوب شده بود تخصیص نیافت و آنچه که در آموزش و پرورش اینست که اعتبار ما با اعتبارات شورای توسعه اداره نمی‌شود. امسال برای نخستین بارست که ردیف داریم و 48 میلیارد تومان است اما مهم تخصیص اعتبار است و ردیف مشخص و پیش‌بینی شده اگر اختصاص پیدا کند قطعا خیلی از مشکلات را برطرف می‌کند که بخشی از آن تخصیص یافته وبخش زیادی از آن نیز اختصاص پیدا می‌کند.
مدیر کل قرآن، عترت و نماز این وزارت در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار در خصوص جزئیات بیشتر اجلاس سراسری اقامه نماز، بیان کرد: هر ساله این اجلاس با پیام مقام معظم رهبری در یاکی از استان‌های کشور برگزار می‌شود که امسال نیز میزبانی این اجلاسیه در استان هرمزگان و شهر بندرعباس و ستاد مرکزی اقامه نماز است.
وی ادامه داد: در این همایش یک روزه هم دستاوردهای یکساله حوزه فعالیت‌های نماز به اطلاع همگان می‌رسد و بحث اصلی نماز و فضای مجازی است که آموزش و پرورش نیز با جدیت در این اجلاس حضور پیدا می‌کند. در آموزش و پرورش به صورت ویژه مدیران کل قرآن، عترت و نماز استان‌ها و دبیران و معاونین پرورشی استان‌هادعوت شده‌اند. آموزش و پرورش در سال گذشته جزو دستگاه‌ها برتر بود و امسال نیز امیدواریم این امر تحقق پیدا کند.

captcha