چگونگی پذیرش استحاله در فرآیند تولید فرآورده‌های حلال/ زمینه حدف مارشمالو
کد خبر: 3672643
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

چگونگی پذیرش استحاله در فرآیند تولید فرآورده‌های حلال/ زمینه حدف مارشمالو

گروه سلامت: در دومین روز از همایش فرآورده‌های حلال، تعیین معیار استحاله در فرایند تولید فرآورده‌های حلال و زمینه جایگزینی صمغ‌های بومی به جای مارشمالو(ژلاتین خوکی) بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباس عمادی، پژوهشگر و دبیر گروه پزشکی و تغذیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی قم در دومین روز از همایش فرآورده‌های حلال که صبح امروز 23 آذرماه در مشهد برگزار شد به بررسی تعیین معیار استحاله در فرایند تولید فرآورده‌های حلال پرداخت.
وی با بیان اینکه امروزه در تولید برخی از محصولات غذایی و دارویی از مواد اولیه حرام یا نجس استفاده می‌شود اظهار کرد: گاه برای توجیه شرعی استفاده از این فرآورده بر وقوع استحاله در آنها استناد می‌شود.
عمادی افزود: استحاله در فقه امامیه به معنای تبدل حقیقت و ماهیت اشیاء است و مرجع تشخیص آن نیز عرف آگاه و خبره است؛ اما به دلیل فقدان ضابطه و معیار شخصی برای تمایز استحاله از سایر تغییرات عارضه بر مواد اختلافات نظری گسترده‌ای در تعیین مصادیق استحاله به چشم می‌خورد.
این پژوهشگر حوزه حلال با طرح این پرسش که معیار عرفی برای تحقق استحاله در موارد نجس و حرام چیست و کدام تغییرات را می‌توان مصداق حلیت در نظرگفت، عنوان کرد: فقط تغییرات شیمیایی مشروط بر اینکه موجب انهدام کامل اجزاء نجس و حرام شود و در محصول نهایی هیچ‌یک از مواد وجود نداشته باشد می‌تواند ملاک و معیار استحاله و تبدل حقیقت اشیاء قرار گیرد.
سمیرا یگانه آزاد عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی  نیز در ادامه این همایش به بررسی امکان حذف ژلاتین مارشمالو و جایگزینی آن با برخی صمغ‌های بومی بر اساس برخی ویژگی‌های فیزیکی، حرارتی و بافتی پرداخت.
وی تصریح کرد: افزایش آگاهی مصرف کنندگان و عدم تمایل به مصرف فرآورده‌های مشکوک به مواد غیر حلال تولید کنندگان را به استفاده از جایگزین‌های حلال واداشته است. در این راستا پژوهشی برای امکان استفاده از صمغ‌ها و هیدروکلوئیدهای بومی برای جایگزینی مارشمالو(ژلاتین) حرام انجام شد.
یگانه آزاد بیان کرد: استفاده از صمغ‌ خرنوب و کتیرا در تولید فرآورده مارشمالو بدون ژلاتین با دارا بودن نزدیکترین حالت به نمونه شاهد از لحاظ کشش سطحی، خصوصیت گرمایی و بافتی ، زمینه تولید محصولی قابل قبول را میسر می‌کند.
captcha