آیا مخمر نان حلال است؟/ واژه شناسی « طیب»
کد خبر: 3672676
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲

آیا مخمر نان حلال است؟/ واژه شناسی « طیب»

گروه سلامت: در دومین روز از همایش فرآوردهای حلال فرآیند حلیت مخمر نان و واژه شناسی « طیب» بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیدرضا محمودزاده، مسئول کارخانه خمیرمایه نان رضوی در همایش آورد‌های حلال به ارائه تحقیقی در رابطه با بررسی فرآیند حلیت قوت غالب در ایران پرداخت.
وی اظهار کرد: خوشبختانه نان و فرآورده‌های آردی در ایران جایی است که ما مشکلی در زمینه حلیت نداریم، آنچه دغدغه ما در این تحقیق بود حلیت فرآیند تخمیر نان بود. تخمیر فرآیندی است که امکان استحاله به مواد حرام وجود دارد، لذا در این تحقیق سعی کردیم این موضوع را مورد مطالعه قرار دهیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم که تمامی فرآیند‌های تخمیر در نانوایی‌ها حلیت در آن‌ها رعایت شده، از سوی دیگر این تحقیق و آزمایش به ما کمک کرد تا مبانی کربنی در تخمیر را کاهش داده و گامی به سود نانوایان برداریم.
در این همایش همچنین ایمان کاظمی مقدم، عضو گروه پژوهشی فقه تکافل اجتماعی مؤسسه مطالعات اجتماعی علوم معارف اسلام نیز به معنا شناسی واژه «طیب» پرداخت و عنوان کرد: این واژه در منظومه گزاره‌های دین به عنوان یک وصف حداکثری، فرهنگی و تعالی دهنده بعد از وصف حلال به عنوان یک وصف حداقلی و قانونی به کار رفته است.
وی ادامه داد: این وصف نقطه مقابل واژه خبیث است و در منظومه آیات و روایات دارای موصوف‌های متعددی از قبیل: بلد، غنیمت و ... البته این وصف با ملاک واحد و یکسان، قابلیت توسعه و گسترش معنایی به گفتارها، رفتارها، افکار، آداب و سنن و.. را دارد.
کاظمی یادآور شد: از آنجایی که یکی از قرائن موجه در معنایابی از گزار‌ه های دین، رجوع به سایر آیات و روایات مرتبط با موضوع، به عنوان قرینه منفصل است لذا می‌توان به شبکه آیات و روایات مرتبط با واژه طیب، مقصود از این واژه و وصف دینی را در موارد استعمال در آیات و روایات به دست آورد.
captcha