عملکرد ضعیف نهادهای مختلف در حوزه پژوهش فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3691516
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
قره‌شیخلو در رونمایی از پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی تهران تأکید کرد:

عملکرد ضعیف نهادهای مختلف در حوزه پژوهش فعالیت‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در مراسم رونمایی از «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با بیان اینکه در حوزه پژوهشی فعالیت‌های قرآنی ضعیف عمل کرده‌ایم، بر ضرورت اجرای این‌ پژوهش‌ها در سطح ملی تأکید کرد.

عملکرد ضعیف نهادهای مختلف در حوزه پژوهش فعالیت‌های قرآنی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با عنوان پایبندی به قرآن کریم؛ یافته‌ها و پیمایش حیات قرآنی در شهر تهران صبح امروز چهارشنبه، ۲۵ بهمن‌ماه از ساعت ۱۰:۳۰ در محل سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم واقع در خیابان رشت تهران برگزار شد.

در آغاز این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت چهلمین بهار انقلاب اسلامی و گرامیداشت حماسه ملت غیور ایران در روز 22 بهمن که با حضور خود نشان دادند که هر جا لازم باشد پای امام(ره)، رهبری و انقلاب اسلامی هستند، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی و در طول این 39 سال، فعالیت‌های قرآنی کشور پیشرفت بسیار خوبی داشته و قابل قیاس با وضعیت قبل از انقلاب در حوزه‌های مختلف نیست.
قره‌شیخلو ادامه داد: وجود تعداد بسیار زیادی قاری و حافظ قرآن کریم، مؤسسات، تشکل‌ها و دستگاه‌های قرآنی، تولیدات مختلف و فضاهای مختلف قرآنی حاکی از یک روند جهشی و رو به رشدی است که در مجموعه فعالیت‌های قرآنی کشور اعم از حوزه آموزش، حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، حوزه‌های حمایتی و نظارتی و بخش‌های عمده دیگر با آن مواجه هستیم.
وی در ادامه تصریح کرد: با احتساب تمامی این موارد باید گفت که شاید یک مقدار در حوزه‌های پژوهشی دچار کم‌کاری و غفلت بوده‌ایم و خیلی از برنامه‌هایی که با موضوعات مختلف قرآنی در کشور اجرا می‌شود بیشتر پایبند به تجربه‌های شخصی و فهم شخصی ما بوده است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: یقینا جایگاه پژوهش در فعالیت‌های قرآنی باید ارتقاء پیدا کند و بسیاری از برنامه‌ها اگر منوط به یک کار پژوهشی و پیوست با یک کار پژوهشی باشد، یقینا از لحاظ تأثیرگذاری و کمیت و کیفیت ارتقاء پیدا خواهد کرد و همه بخش‌های قرآنی کشور باید روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنند.
قره‌شیخلو افزود: به هر حال نیازی که مردم در دهه نود نسبت به مسائل قرآنی و دینی خود احساس می‌کنند، قطعا شرایط آن با دهه‌های 60 و 70 متفاوت شده و اگر ما بخواهیم کارهای قرآنی‌مان به‌روز و متناسب با نیاز مردم به نحوی باشد که به ویژه قشرهای نوجوان و جوان را تحت پوشش قرار دهد، این امر نیاز به کارهای پژوهشی، مطالعاتی و تحقیقاتی دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما در حوزه قرآن یک مقدار در این بخش ضعیف هستیم و کارهایمان مبتنی بر کارهای پژوهشی نیست، افزود: «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با عنوان پایبندی به قرآن کریم، کاری است که سال گذشته آغاز شد و چون بنا بود تا کار دقیقی نیز انجام شود، مقداری طولانی شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ارتباط با این پژوهش میدانی اظهار کرد: اولا این کار با همکاری معاونت محترم آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته که تخصص این عزیزان در این حوزه است و بنده به زعم خود از همه همکاران عزیز در سازمان تبلیغات اسلامی کمال تشکر را دارم. بنده فکر می‌کنم که ضرورت دارد که این پژوهشی که در سطح شهر تهران انجام شده حتما در سال آینده با کمک معاونت‌های پژوهشی و پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی در سطح ملی نیز انجام شود.
وی ادامه داد: ما در بحث‌های قرآنی نیاز به پیوست‌های پژوهشی و کارهای مطالعاتی داریم و قطعا این کاری که در این سطح و برای اولین بار انجام شده ممکن است نظرات و انتقادات و پیشنهاداتی در مورد آن وجود داشته باشد که برای تکمیل کار از تمامی نظرات قرآنیان و جامعه قرآنی استفاده خواهیم کرد.
قره‌شیخلو بیان کرد: به هر حال امیدواریم که ارائه این پژوهش فتح بابی در کشور باشد که همه حوزه‌های قرآنی به موضوع پژوهش و ابتناع کارهای قرآنی در حوزه‌های پژوهشی دقت بیشتری داشته باشند و سرمایه‌گذاری بیشتری کنند. امیدواریم این کاری که انجام شده برای همه همکاران قرآنی ما در حوزه‌های مختلف قابل استفاده باشد و از همه دوستان تقاضا داریم که کمک کنند تا این‌گونه طرح‌ها در موضوعات مختلف قرآنی و در سطح ملی انجام شود.
همچنین، در ادامه این مراسم، مهدی شکری، معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن الکریم نیز طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: ما به شدت به کارهای پژوهشی از جنس میدانی نیاز داریم تا با کاستی‌ها و بعضا موانعی که در مسیر انجام هر چه بیشتر فعالیت‌های قرآنی وجود دارد، آشنا شویم؛ چرا که برخی مواقع در زمینه بعضی از حوزه‌ها فعالیت صورت می‌گیرد که شاید واقعا ضرورت نداشته باشد.
وی بیان کرد: در برخی از ابعاد وضعیت بدی نداریم و شاید در بعضی از حوزه‌های دینی نیاز به نگاه اثبات‌گرایانه نداشته باشیم، ولی در برخی حوزه‌ها به ویژه حوزه‌های مهارتی که معطوف به فعالیت‌ها است نقاط ضعفی وجود دارد که به نظر می‌آید که کسانی که در حوزه برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی قرار دارند می‌توانند از این نوع پژوهش‌ها با یک نگاه دقیق بهره بگیرند و در ارتباط با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی به این نوع پژوهش‌ها توجه لازم را داشته باشند.
همچنین، در ادامه این مراسم، سیدعلیرضا فروغی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی و مدیر اجرایی طرح «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با عنوان پایبندی به قرآن کریم طی سخنانی به تشریح سرفصل‌های این کتاب تحقیقاتی پرداخت و با بیان اینکه از سال 1383 در دفتر پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی موضوع د‌ین‌داری را در حوزه اجتماعی در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: همچنین، در این زمینه ریز موضوعاتی را نیز تعریف کردیم که مهمترین آن‌‌ها ممکن بودن یا نبودن سنجش دین‌داری در سطح جامعه بود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه موضوع دین‌داری و اینکه این امر در سطح جامعه چگونه نمود پیدا می‌کند، در چند بخش تعریف می‌شود، گفت: حوزه‌هایی مانند حوزه‌های اعتقادی، عواطف، مناسک رفتاری، پیامدها و آگاهی و دانش در حوزه دین مهمترین محورهای پژوهش است که در پژوهش سنجش دین‌داری که در سال 86 انجام شد نیز نمونه آماری در بین مراکز 5 استان و سال گذشته نیز موج دوم دین‌داری در سطح کشور اجرا شد.
وی در ادامه با اشاره به پژهش‌هایی که در گذشته در زمینه حوزه معارف دین انجام شده نیز تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در پژوهش‌های گذشته بدان پرداخته شد، موضوع پوشش و حجاب بانوان ایرانی بود که در چند مرحله یعنی ابتدا در سطح استان تهران، سپس، در سطح پنج استان دیگر و در ادامه نیز در سطح ملی انجام شد.
مدیر اجرایی طرح «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» با بیان اینکه در مسئله سبک زندگی به دلیل فقر دانشی نتوانستیم پژوهشی مناسب و دقیق داشته باشیم، بیان کرد: در سال 95 به پیشنهاد معاونت پژوهشی سازمان دارالقرآن الکریم مقرر شد تا پژوهشی در حوزه قرآن انجام شود که پس از تصویب این طرح در شورای سیاست‌گذاری، پژوهش آغاز و شورای سیاستگذاری با حضور مسئولانی از سازمان تبلیغات اسلامی و نیز سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: طی اجرای این پژوهش، شهر تهران به 10 منطقه و سه شاخص سرمایه اقتصادی، تحصیلات و مهاجرت تقسیم شده است و در زمینه آمار افراد شرکت کننده در این طرح نیز تعداد 1200 نفر از مردم شهر تهران انتخاب شدند که این تعداد بیش از استانداردهای لازم (600 نفر) در این زمینه بود.
مدیر اجرایی طرح «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران» تصریح کرد: در بحث پیامدهای معطوف به قرآن تعداد 12 سنجه در این پژوهش میدانی پیش‌بینی شده است که سنجه‌های فراغت معطوف به قرآن در سه بخش فراغت معطوف به مطالعات مکتوبات قرآنی، استفاده از رسانه‌های تصویری مدرن و محصولات صوتی و تصویری ارائه شده و همچنین، عواطف معطوف به قرآن نیز مسئله دیگری است که در این پژوهش بدان پرداخته شده که این بعد نیز به 12 سنجه تقسیم می‌شود و هچنین، آگاهی و دانش قرآنی نیز در پژوهش مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه هدف پژوهش انجام شده در زمینه وضعیت قرآنی مردم تهران این است که برنامه‌ریزی بر اساس پژوهش باشد نه بر محور اطلاعات شخصی افراد، اظهار کرد: ما بالاترین سرمایه را از لحاظ قرآن کریم این منبع عظیم نورانی و الهی در اختیار داریم و علاوه بر ارتقای آن باید موانع رشد فعالیت‌هایی که در مسیر قرآن کریم انجام می‌شود، برطرف کنیم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهش‌های کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان بیان کرد: بر اساس پژوهش صورت گرفته، بیشتر افراد در سطح شهر تهران، مقداری از اعمال خود را با قرآن کریم معطوف می‌کنند‌ و در گویه فراغت معطوف به قرآن نیز تعداد کمی از افراد با قرآن انس دارند.
همچنین، در ادامه برگزاری این مراسم نیز مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکارانی که در زمینه اجرای این پژوهش میدانی و قرآنی چه در مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی و چه در مجموعه سازمان دارالقرآن الکریم و دیگر نهادها و افرادی که تلاش کردند، بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک یک نسخه از کتاب «پایبندی به قرآن کریم» جهت استفاده در نهادهای مختلف قرآنی به این سازمان‌ها ارسال خواهد شد.
یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این مراسم قرآنی و معنوی، کتاب «پایبندی به قرآن کریم»، (نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی هوایی، معاون پژوهشی، آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم رونمایی شد.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha