مصون‌سازی دستگاه قضا با تمسک به قرآن/ 251 نفر در مسابقات کشوری قوه قضائیه
کد خبر: 3694003
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
حجت الاسلام معصومی لاری بیان کرد:

مصون‌سازی دستگاه قضا با تمسک به قرآن/ 251 نفر در مسابقات کشوری قوه قضائیه

گروه مسابقات ــ معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در نشست خبری مسابقات کشوری قرآن این قوه با اشاره به اینکه برای پشتیبانی کردن از سلامت دستگاه قضا در بعد فرهنگی، اقدامات فراوانی انجام شده است، از حضور 251 نفر در این رقابت‌ها خبر داد.

قوه قضائیه معصومی لاری

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه ویژه کارکنان و خانواده قوه قضائیه از ساعت 10 صبح امروز شنبه، پنجم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمسعود معصومی‌لاری، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در محل ساختمان مرکزی قوه واقع در بلوار کشاورز تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه طی سخنانی به تشریح جزئیات برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه پرداخت و گفت: قوه قضائیه براساس تکالیفی که برعهده دارد، موظف است تا آسیب‌ها را در سطح جامعه آنگاه که به صورت جرم نمایان می‌شود، بزداید و به بررسی فعالیت‌های انسان‌هایی که در جامعه ما بیش از هرکس دیگری مشکل رفتاری پیدا کرده‌اند، بپردازد در نتیجه برنامه‌ها و اقدامات قوه قضائیه تأثیر فراوانی بر آسیب‌زدایی اجتماعی دارد.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه ادامه داد: همانطور که یک پزشک در جامعه موظف است تا بیماری‌ها را شناسایی و درمان و جامعه را از لحاظ سلامت جسمی و روحی سالم‌سازی کند، درعین حال پزشکان خود بیش از دیگران در معرض این آسیب‌ها و ویروس‌ها قرار می‌گیرند. به هر حال مراجعه و ارتباط وسیع و محکم با افرادی که در جامعه نیازمند هدایت و حمایت هستند، از وظایف نهادهایی مانند قوه قضائیه است، بنابر این مصون‌سازی دستگاه قضائی از آسیب‌ها و ویروس‌ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی در ادامه افزود: معاونت فرهنگی دستگاه قضائی برای پشتیبانی کردن از صحت و سلامت دستگاه قضا در بعد فرهنگی اقدامات فراوانی را انجام داده که یکی از بهترین و مهمترین فعالیت‌های این معاونت، فعالیت‌های قرآنی در این بخش است. خوشبختانه بخش فعالیت‌های قرآنی بخشی نیست که به تازگی شروع به فعالیت کرده باشد، بلکه از همان زمانی که معاونت فرهنگی قوه قضائیه به صورت اداره‌کل اداره می‌شد، فعالیت‌های قرآنی در دستگاه قضائی انجام می‌شد و سپس، در ادامه نیز با ایجاد معاونت فرهنگی قوه قضائیه، این فعالیت‌ها با جدیت بیشتری ادامه یافت.
معصومی لاری با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی قوه قضائیه مدت سه سال است که با اجرای طرح جامع در حال اجراست، تصریح کرد: این فعالیت‌ها اعم از فعالیت‌های آموزشی قرآنی، فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و نیز مسابقات قرآن، مجموعه‌ای از برنامه‌های قرآنی در دستگاه قضائی را رقم می‌زند.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه گفت: ‌در عرصه فعالیت‌های قرآنی و تبلیغی و ترویجی طرح قرآن در خانه را اجرا می‌کنیم که یکی از طرح‌های بزرگ قرآنی قوه قضائیه است که امسال برای دومین سال اجرا شد و چیزی در حدود پانزده هزار مخاطب در دستگاه قضایی نیز در این طرح شرکت داشتند که طی اجرای آن هر خانواده بخشی از قرآن کریم را با هم تلاوت می‌کنند و در پایان هر ماه نیز سؤالاتی کاملاً باز در اختیار ایشان گذاشته شده که با مراجعه به قرآن و این سؤالات آن‌ها را به صورت خانوادگی پاسخ می‌دهند و در ادامه نیز در این زمینه جوایزی را در مقاطع مختلف دریافت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه حضور پانزده هزار نفر از همکاران نشانه استقبال خوب عزیزان ما از این طرح دارد، افزود: برگزاری جلسات و محافل انس با قرآن در استان‌های مختلف کشور از دیگر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی دستگاه قضائی توسط معاونان فرهنگی به شمار می‌آید. در کنار این مسئله بحث آموزش‌های قرآنی نیز با همه طرق ممکن چه به صورت مستقیم و حضوری، مجازی، آنلاین، آفلاین و نیز تلفنی در اغلب رشته‌ها در سراسر کشور پیگیری می‌شود و خوشبختانه تعداد زیادی از همکاران ما و خانواده‌های محترم ایشان در رده‌های مختلف سنی خردسال و بزرگسال اعم از آقایان و بانوان در رشته‌های مختلف حفظ، ترتیل، قرائت، مفاهیم، حفظ موضوعی و ... تحت پوشش آموزش‌های قرآنی قرار گرفته‌اند.

قوه قضائیه معصومی لاری

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در ادامه اظهار کرد: در عین حال در میان رشته‌های مختلف، رشته حفظ موضوعی و مفاهیم در میان خانواده‌های کارکنان قوه قضائیه دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ چرا که بیشترین شرکت‌کنندگان ما در این رشته هستند که این امر برای ما بسیار خوشحال‌کننده است.
معصومی لاری ادامه داد: مسابقات قرآن کارکنان قوه قضائیه و خانواده‌های ایشان نیز که امسال پنجمین دوره آن برگزار می‌شود، از مراحل مختلفی شکل می‌گیرد. اولین مرحله آن در بهار هر سال در شهرستان‌ها و در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود که امسال نیز مسابقات شهرستانی در ۱۲ رشته(هفت رشته حفظ، مفاهیم قرآن، حفظ موضوعی، اذان، قرائت و ترتیل) و با حضور حدود هشت هزار نفر از شرکت‌کنندگان برگزار ‌شد.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه برگزیدگان در مسابقات شهرستانی به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند، اظهار کرد: در فصل تابستان سال جاری نیز مرحله استانی مسابقات قوه قضائیه در کشور برگزار ‌شد که امسال نیز از این مرحله، قریب 900 نفر به مرحله منطقه‌ای (شامل پنج منطقه در سطح کشور)‌ راه پیدا کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: همچنین، برای اینکه طی برگزاری این مسابقات، برنامه ارتقای سطح نیز برای متسابقان و مخاطبان داشته باشیم، اقدام به برگزاری دوره‌های تکمیلی آموزشی برای نفراتی که در مرحله استانی برگزیده شده‌اند و به مرحله منطقه‌ای راه پیدا کرده‌اند، کردیم که این دوره‌ها نیز با حضور نزدیک به 900 نفر از راه‌یافتگان به این مرحله در مشهد مقدس و زیر نظر مربیان مجرب برگزار شد که البته، تعداد یک یا دو نفر از اعضای خانواده این عزیزان نیز به همراه ایشان در این اردوها حضور داشتند که جمعا در حدود دو هزار و پانصد نفر در اردوی مشهد مقدس حضور داشتند.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: همچنین، نزدیک به پنجاه درصد از مجموع هشت هزار نفر شرکت‌کنندگان در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن امسال قوه قضائیه، کسانی بودند که در رشته حفظ موضوعی شرکت کردند که این موضوع برای همه ما امر مبارکی است و از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است.
وی با بیان اینکه مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه نیز که امسال پنجمین دوره آن در سطح کشور برگزار می‌شود، طی فصل پاییز و در پنج منطقه مختلف شامل چندین استان در هر منطقه برگزار ‌شد، گفت: پس از برگزاری مرحله منطقه‌ای مسابقات نیز تعداد 251 نفر به مرحله کشوری مسابقات قوه قضائیه راه پیدا کردند که طی این مرحله و در رشته‌های مختلف با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه مسابقات کشوری امسال در تهران و توسط دادگستری استان تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: مدتی است که معاونت فرهنگی قوه قضائیه تصمیم گرفته که مسابقات سراسری را در استان‌های مختلف برگزار کند که در همین راستا مرحله کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه طی سال گذشته در تبریز و دو سال گذشته نیز در یزد برگزار شد.
معصومی لاری با اشاره به اینکه امسال نیز عزیزان ما در استان تهران طی روزهای هفتم و هشتم اسفندماه در محل هتل المپیک تهران میزبان مرحله کشوری مسابقات هستند، گفت: برگزاری این مسابقات قرآنی، عاملی برای همگرایی بیشتر و از میان برداشتن آسیب‌ها در دستگاه قضائی خواهد بود و اهتمام به قرآن و فعالیت‌های قرآنی یکی از اصول معاونت فرهنگی قوه قضائیه به شمار می‌رود.
معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه تعداد بیست داور بین‌المللی در مرحله کشوری مسابقات امسال به کار ارزیابی متسابقان می‌پردازند، افزود: سطح این مرحله از مسابقات بسیار بالا است و نفرات برتر(اول و دوم) مسابقات نیز به مسابقات سراسری سازمان اوقاف و امور خیریه راه پیدا می‌کنند.
معصومی لاری اظهار کرد: تقریباً نیمی از متسابقان حاضر در مرحله کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه از میان همکاران قوه و نیمی دیگر نیز از میان افراد خانواده‌های کارکنان قوه هستند که این تعداد، درصد پنجاه پنجاه حضور در میان کارکنان و خانواده‌های ایشان را نشان می‌دهد. همچنین، حدود نیمی از این افراد را بانوان و نیمی دیگر را نیز آقایان تشکیل می‌دهند.

قوه قضائیه معصومی لاری
همچنین، در ادامه برگزاری این نشست خبری، حجت‌الاسلام والمسلمین فؤادیان، معاون فرهنگی رئیس‌کل دادگستری استان تهران نیز طی سخنانی به نحوه اجرای مرحله کشوری مسابقات قرآن قوه قضائیه که به میزبانی تهران برگزار می‌شود، پرداخت و اظهار کرد: جهت برگزاری هرچه بهتر مسابقات،‌ کمیته‌های مختلف هفت‌گانه ایجاد شد که هر کدام از این کمیته‌ها برنامه‌های مختلف و سازماندهی اجرای مسابقات را بر عهده خواهند داشت.
معاون فرهنگی رئیس‌کل دادگستری استان تهران ادامه داد: تاکنون شش جلسه مربوط به شورای برنامه‌ریزی در استان تهران برگزار شده است که در این جلسات جزئیات مختلف برگزاری مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه مطرح و درباره هرچه بهتر اجرا شدن آن تصمیم‌گیری شده است.
فؤادیان با بیان اینکه امروز نیز آخرین نشست برنامه‌ریزی استان را با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضائیه برگزار می‌کنیم، افزود: در این جلسه نیز آخرین برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم جهت اجرای مسابقات انجام خواهد شد و کلیه برنامه‌ها و جزئیات اجرای مراسم اعم از مسابقات، مراسم افتتاحیه و اختتامیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معاون فرهنگی رئیس‌کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: تمامی استانداردهای لازم در همه زمینه‌ها جهت برگزاری باشکوه مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه در نظر گرفته شده است و دادگستری استان تهران نیز با آمادگی تام و کامل، آماده برگزاری این مرحله از مسابقات است.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha