ورود ۴هزار خودرو هیبریدی غیررسمی به کشور
کد خبر: 3701019
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

ورود ۴هزار خودرو هیبریدی غیررسمی به کشور

ورود حدود ۴ هزار دستگاه هیبریدی از طریق نماینده های غیررسمی بدون گارانتی موجب شد تا بازارخودروهای هیبریدی خراب شده و متقاضیان و برخی مسوولان در مورد خودروهای هیبریدی برداشت غلط داشته باشند.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: محمد فلاح، عضو هیات مدیره شرکت پاکرو در نشست خبری مربوط به تشریح آخرین وضعیت ورود خودروهای هیبریدی به کشور با بیان مطلب فوق گفت: در سالهای اخیر گری مارکت ها با ورود خوردوهایی که درسایر کشورها ثبت شده بودند و به بازار ایران آمده بودند شرایطی را ایجاد کردند که متقاضیان خودروهای هیبریدی با مشکل گارانتی مواجه شده و اعتراضاتی را داشته باشند.

وی افزود: این درحالی است که نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش کامل را از طریق شرکت مادر به خودروهای وارداتی شان ارائه می کنند.

او با تاکید براین که خودروهای وارداتی در گری مارکت و واردات غیرقانونی آفت اصلی فعالیت ما به عنوان نماینده خودروهای هیبریدی است، تاکید کرد: مجموعه‌ای ازعوامل همچون واردات غیرقانونی، نوسانات نرخ ارز و تعرفه‌های نامتعارف مشکلاتی را برای خودروهای هیبریدی و شرکت پاکرو ایجاد کرد اما خوشبختانه اخیرا دولت جلوی این واردات را گرفته است.

عضو هیئت مدیره شرکت پاکرو، با اشاره به الزام شرکت مادر کره ای در مورد خدمات پس از فروش افزود : شرکت‌های سازنده تعهد دارند که برای مدت معینی گارانتی محصولات را تامین کند. حال اگر این خودروها از کشورهای دیگر وارد شوند، در این زمینه به مشکل بر می‌خورند.

فلاح ادامه داد: هیچ شرکتی حاضر به گارانتی این خودروها نیست و در این حالت تنها کسی که ضرر می‌کند مشتری است. در همین حال شرکت هیوندای اعلام کرد که اگر خودرویی از محصولات آن شرکت از طریق بازار سیاه وارد کشور شده باشد، نماینده رسمی آن شرکت به ازای هر دستگاه، ۲هزار دلار جریمه خواهد شد. او البته معتقد است که بحث واردات و ثبت سفارش غیرقانونی پیش از این هم مسوبق به سابقه است و چه در دوره قبل، چه حال حاضر و چه در آینده، خودروهای بسیاری از کشورهای دیگر وارد کشور ما شده و می شوند که مناسب آب و هوا و همچنین شرایط کشور نیستند و استاندارد‌های متفاوتی را پاس می کنند.

در این نشست جواد نفری مدیر خدمات پس از فروش پاکرو نیز با اشاره به انواع خودروهای هیبریدی گفت: مصرف سوخت ترکیبی خودروهای هیبرید هیوندای که توسط پاکرو وارد می‌شوند حدود پنجاه درصد کمتر از نمونه بنزینی است. این خودروها دارای استاندارد یورو ۶ است.در حالی که خودروهایی که توسط گری مارکت ها وارد شده بودند دارای استاندارد یورو ۵ هستند و برای ارائه خدمات به آنها مشکل وجود دارد.

او در رابطه با گارانتی محصولات هیوندای گفت: محصولات هیوندای پاکرو به مدت ۵ سال تحت گارانتی شرکت است که تحت نظر هیوندای کره است. به این جهت با توجه به مجوزی که وزارت صنعت برای ارائه خدمات به ما داده است امکان ارائه سرویس به این خودروها را نداریم .

**جعل برچسب یورو۶!

نفری ادامه داد: البته طی مکاتبات با گمرک و وزارت صنعت توانستیم جلوی ترخیص این خودروها را بگیریم. اما باز هم با مشکل جدیدی مواجه شدیم و در گمرک برخی از این خودروها با جعل لیبل یورو ۶ وارد کشور شده بودند، درحالی که یورو ۵ داشتند این هم مشکلی جدید رابرای خریداران ان ایجاد کرد .او تعداد این خودروها را ۱۰۰ دستگاه خواند و افزود: منابع رسمی، می گویند این خوردوها زمانی ثبت سفارش شده اند که سایت ثبت سفارش در یک بازه زمانی حک شد و به همین وسیله این خودروها وارد کشور شد که البته این امر بسیار غیرمحتمل است.

در ادامه این نشست بهنام بهجت، معاونت فروش و بازاریابی هم با اشاره به ورود اتوبوس های برقی و موتورسیکلت های برقی گفت: استراتژی پاکرو استفاده از خودروهای سبز است به همین جهت علاوه بر خودروها و تاکسی‌های هیبرید و همچنین موتورسیکلت‌های سبز، شرکت “پاکرو باس” که به تازگی تاسیس شده است در حال مکاتبه با شرکت‌های اروپایی و چینی است برای وارد کردن اتوبوس‌های برقی است.به گفته او ، از ۵ درصد خودروهای وارداتی تنها ۱۰ درصد هیبریدی ها هستند که حدود ۷ هزار دستگاه می شود.بهجت در رابطه با تعرفه‌های خودروهای هیبریدی گفت: افزایش تعرفه‌های خودروهای هیبرید از ۵ درصد به ۴۵ درصد به این معناست که باید هزینه ۹ دستگاه خودرو را بدهیم تا یک خودرو را وارد بازار کنیم. این امر به دلیل سوء مدیریت است. اگر تعرفه‌ها به حالت قبل برگشت، هزینه اضافی که از خریداران گرفته شده، به آن‌ها برگردانده می‌شود.با توجه به روندی کنونی، برخی خودرو‌ها پلاک شده اند و برخی دیگر در حال پلاک شدن هستند و در سال جدید به دست مشتریان خواهد رسید.

captcha