برنامه‌های قرآنی را کاربردی کنیم/ سرمایه‌گذاری در زمینه قرآن در کشور مناسب نیست
کد خبر: 3705092
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
قره‌شیخلو:

برنامه‌های قرآنی را کاربردی کنیم/ سرمایه‌گذاری در زمینه قرآن در کشور مناسب نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: برنامه‌های قرآنی را در کشور توسعه دهیم و بدانیم برنامه‌های قرآنی فقط روخوانی و روان خوانی و مسابقه نیست بلکه آموزش‌های کاربردی قرآن است که بتواند در زندگی مردم تاثیرگذار بوده و جهت زندگی و فکر مردم را قرآنی کند.

برنامه‌های قرآنی را کاربردی کنیم/ سرمایه‌گذاری در زمینه قرآن در کشور مناسب نیست
به گزارش ایکنا از زنجان، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن کشور ظهر امروز چهارشنبه 22 فروردین ماه در حاشیه سفر دو روزه خود به زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه ساله برنامه‌هایی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و استان زنجان نیز این برنامه‌ها را دریافت می‌کند که در مجموع وضعیت استان زنجان در اجرای این برنامه‌ها قابل قبول است.
وی افزود: البته ظرفیت‌های قرآنی استان زنجان خیلی بالاست از جمله تشکل‌های مردمی خوب و چهره‌های قرآنی در سطح ملی داریم و شاید با نقطه و انتظار مطلوب فاصله داشته باشیم ولی در مجموع کارنامه عملکرد این استان قابل قبول است.
قرآن مختص یک سازمان نیست
قره‌شیخلو با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم کارهایمان از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء پیدا کند و ظرفیت‌های موجود استان را فعال کنیم، گفت: هم مسئولان استان برای رسیدن به این هدف باید کمک کنند و هم کسانی که در استان مسئولیت دارند زیرا موضوع قرآن برای همه است و مختص سازمان تبلیغات نیست و قطعا همه علاقه دارند به موضوع قرآن کمک کنند.
هزینه در حوزه قرآن نوعی از سرمایه‌گذاری است
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تاکید کرد: حوزه قرآن حوزه‌ای است که هر چه هزینه کنیم در واقع سرمایه‌گذاری کرده‌ایم هرچند به نظر می‌رسد مقداری در حق قرآن کم‌لطفی می‌کنیم لذا از مسئولان استانی خواهش داریم کمک‌های بیشتری داشته باشند و ما هم از مرکز حمایت‌های بیشتری انجام دهیم تا وضعیت قرآنی استان روزبه‌روز رشد داشته باشد.
سرمایه‌گذاری در زمینه قرآن در کشور مناسب نیست
قره‌شیخلو با بیان اینکه در مجموع سرمایه‌گذاری در زمینه قرآن در کشور سرمایه‌گذاری مناسبی نیست، تصریح کرد: در کل لایحه بودجه در کشور مجموع همه اعتبارات قرآنی شاید با یک قرارداد در برخی از وزارتخانه‌ها مساوی باشد ما سرمایه‌گذاری کمی در زمینه قرآن داریم البته همه سرمایه‌گذاری پول نیست ولی دولت، نظام و مسئولان وظیفه دارند به عنوان اینکه حکومت و نظام ما اسلامی است از فعالیت‌های قرآنی حمایتی کنند که قابل پذیرش باشد.
کار قرآنی مختص دولت نیست، مردم پای کار بیایند
وی افزود: چیزی که الان اتفاق می‌افتد با نقطه مطلوب فاصله دارد و نظام می‌تواند بیشتر کمک کند البته کار قرآنی فقط کار دولت نیست و مردم هم باید کمک کنند به عنوان نمونه در استان زنجان در ایام محرم مردم چقدر از مراسم عزاداری امام حسین (ع) حمایت می‌کنند و حسینیه اعظم زنجان چقدر نذورات و کمک‌های مالی در ایام محرم دارد اگر قدری از این روحیه در حوزه قرآن رخ دهد دیگر از دولت انتظار کمک نداریم.
حضور بیشتر خیّرین قرآنی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد
این مقام مسئول با مهم برشمردن حضور خیّرین در زمینه فعالیت‌های قرآنی تاکید کرد: شاهد حضور خیّرین در برنامه‌های قرآنی هستیم ولی این حضور کم است که نیاز به زمان، فرهنگ‌سازی، تبلیغ و دعوت دارد.
با همت همگانی فضای قابل قبولی برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کنیم
قره‌شیخلو گفت: حوزه عترت در کشور سابقه هزار ساله دارد ولی قرآن در کشور شاید در سال‌های بعد از انقلاب جدی گرفته شده است و در موضوع خیرین قرآنی در چند سال اخیر به صورت جدی ورود پیدا کردیم، در حال حاضر در برخی از امور خیرین مشارکت دارند ولی وقتی با فضای محرم و حضور خودجوش مردم در این ایام قیاس می‌شود فاصله زیادی است در صورتی که ما اعتقاد داریم امام حسین (ع) و قرآن یکی هستند لذا اگر انتظار از دولت و نظام داریم از مردم هم انتظار داریم که به اندازه‌ای که قرآن را قبول دارند آستین بالا زده و کمک کرده و فضای قابل قبولی برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد شود.
برنامه‌های قرآنی را کاربردی کنیم
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تصریح کرد: باید با حمایت‌های دولتی و مردمی در کنار هم، برنامه‌های قرآنی را در کشور توسعه دهیم و بدانیم برنامه‌های قرآنی فقظ روخوانی و روانخوانی و مسابقه نیست بلکه آموزش‌های کاربردی قرآن است که بتواند در زندگی مردم تاثیرگذار بوده و جهت زندگی و فکر مردم را قرآنی کند.
جنس کارهایمان در موسسات قرآنی باید تغییر کند
قره‌شیخلو با بیان اینکه جنس کارهایمان در موسسات باید تغییر کند، گفت: مردم اگر احساس کنند آموزش‌ها آورده دارد و کاربردی هستند حتما سرمایه‌گذاری کرده و کمک می‌کنند ولی آموزش‌هایی که ندانند به درد کجا می‌خورد کسی نمی‌آید یا مخاطبین محدودی خواهند آمد.
توسعه فعالیت‌های قرآنی یک بحث چند جانبه است
وی افزود: توسعه فعالیت‌های قرآنی یک بحث چند جانبه است که شامل دولت، مردم و حوزهای تخصصی است که هر یک وظیفه دارند از جمله اینکه ما باید محتوای خوب تولید کنیم که مردم بتوانند به خوبی استفاده کنند اگر این سه حلقه دست به دست هم دهند اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.
فضاسازی قرآنی جدی گرفته شود
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تاکید کرد: فضاسازی در کشور مساله مهمی است و بیشترین نقش را در این زمینه رسانه ملی دارد، البته حوزه‌های دیگر از جمله فضای مجازی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها همه موثر هستند ولی رسانه ملی نقش محوری دارد که آنجا هم انتظارات ما برآورده نشده است به عنوان نمونه در ایام تعطیلات نوروزی برنامه‌های رادیو و تلویزیون در کنار برنامه‌های متنوع و شاد چرا حداقل در این برنامه‌ها بخش‌هایی را هم به قرآن اختصاص نمی‌دهیم چرا وقتی چهره‌هایی را به مردم می‌خواهیم معرفی کنیم همه هنرپیشه و خواننده و امثال آن است چرا یک شخصیت قرآنی نداریم تا معرفی و الگوسازی کنیم.
چهره‌های قرآنی بیشتر معرفی و الگوسازی شوند
قره‌شیخلو با اشاره به اینکه بله شبکه قرآن و رادیو قرآن داریم، گفت: اینها بخشی از رسانه هستند شاید بگویند بیش از صد کانال تلویزیونی و رادیویی داریم آیا با یک شبکه قرآن و رادیو قرآن مساله حل می‌شود؟ شبکه‌های دیگر باید به معرفی چهره‌ها بپردازند و الگوسازی کرده و فضای قرآنی را تشویق و ترغیب کنند که این در یک حجم قابل قبول در صدا و سیمای ما اتفاق نمی‌افتد.
رویدادهای قرآنی را پررنگ‌تر انعکاس دهیم
وی افزود: در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها هم همین است. چقدر ما به اخبار و رویدادهای قرآنی اهمیت می‌دهیم؟ در برخی موارد اخباری را منعکس می‌کنیم که نه به درد دین می خورد نه دنیای کسی.
رئیس سازمان دارالقرآن کشور تصریح کرد: رویدادهای قرآنی و معرفی افراد قرآنی بسیار ضعیف است افرادی که یک عمر زندگی قرآنی و سالم داشتند را معرفی نمی‌کنیم و رسانه‌ها نباید نسبت به این موضوع کم‌کاری کنند زیرا هر جا که رسانه به صورت جدی ورود پیدا کرده، خیلی زود اثر آن را در جامعه دیدیم.
رسانه، مراکز موفق قرآنی را معرفی کند
قره‌شیخلو با بیان اینکه در حال حاضر مجموعه‌های مختلفی داریم که خدمات مختلف قرآنی ارائه می‌دهند، گفت: یکی از کارهای رسانه این باشد که این مراکز و موسسات را به مردم معرفی کند. صدا و سیما و رسانه مراکز موفق و مورد تایید را معرفی کنند و زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم کنند اینها وظایفی است که به نظر می‌رسد در رسانه کمتر مورد توجه قرار دارد و ما به عنوان اشخاصی که در حوزه قرآن کار می‌کنیم انتظارمان از دولت رسانه و مسئولان یک جمله است به اندازه‌ای که به حوزه‌های دیگر توجه دارید به همان اندازه به حوزه قرآن توجه کنید و همان سهم را قائل باشید.
انتهای پیام
captcha