بررسی برخی از علل گرایش به جریان‌های منحرف در مباحث مهدوی
کد خبر: 3710588
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
حسین‌زاده مطرح کرد:

بررسی برخی از علل گرایش به جریان‌های منحرف در مباحث مهدوی

گروه معارف- مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان گفت: برخی از عوامل زمینه گرایش افراد به جریان‌های منحرف در مباحث مهدوی است که بی‌توجهی به این عوامل زمینه فعالیت سودجویان را فراهم می‌کند.

به گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مرتضی حسین‌زاده، مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه در جمع مبلغات و طلاب موسسه آموزش عالی نورالزهرای زنجان که با عنوان « جریان‌های انحرافی در مباحث مهدوی و راهکارهای مبارزه با آسیب‌های موجود» در محل این موسسه برگزار شده بود، اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف اسلامی جریان‌های انحرافی مختلفی وجود دارد که نمونه آن را در بحث مهدویت می‌توان دید.
حجت‌الاسلام حسین‌زاده تصریح کرد: با توجه به آموزه شیعی در خصوص اینکه بعد از پر شدن زمین از جور و فساد، امامی ظهور و عدالت را در زمین اجرا خواهد کرد همین مساله مهدویت را با آسیب مواجه کرده است.
وی افزود: باید مواظب باشیم مردمی که در مشکلات مختلف هستند وقتی ادعای نجات را می‌شنوند ممکن است به راحتی باور و در دام شیادان گرفتار شوند زیرا با توجه به باور ظهور منجی، بسترهای انحراف در مهدویت فراهم است.
حجت‌الاسلام حسین‌زاده با تاکید بر اینکه جهل و نادانی، علت پیروی از فرقه‌های ضاله در مباحث مهدویت است، گفت: علی‌رغم اینکه شاید خنده‌دار باشد، ولی در جامعه کنونی حتی عده‌ای از فرد یا افرادی که با استفاده از جهل، خود را امام‌زمان معرفی می‌کنند و انحراف و بدعت در دین ایجاد می‌کنند، پیروانی هم برای خود پیدا می‌کنند.
وی با اشاره به برخی از مسائل و مشکلاتی که زمینه گرایش برخی افراد به ادعاهای کذب در فرقه‌های انحرافی که با عنوان مهدویت ظهور می‌کنند، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی در کنار جهل، از دیگر مشکلات مهم در گرایش به فرقه‌های ضاله است که نمونه آن را در فرقه بابیه و در زمان قاجار شاهد هستیم.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیب دیگر در زمینه بروز و ظهور فرقه‌های ضاله در زمینه مهدویت، تاکید کرد: با توجه به بسترهای اجتماعی و فرهنگی که در جامعه وجود دارد و عموما با هدف کسب ثروت، افراد سودجو خلاهای موجود را شناسایی و جریان انحرافی بروز می‌کند.
حجت‌الاسلام حسین‌زاده زیاده‌خواهی اقتصادی مدعیان جریان‌های انحرافی را یکی دیگر از دلایل بروز این فرقه‌ها نام برد و افزود: فرقه واقفیه در زمان امام کاظم ‌(ع) به وجود آمد که نواب امام که قرار بود وجوهات شرعی را به دست امام برسانند به خاطر مال دنیا، اموال را به امام باز نگرداند و برای توجیه نگهداری اموال در نزد خود این فرقه را شکل داند.
وی با تاکید بر دقت در تطبیق‌گرایی نشانه‌های ظهور، گفت: نشانه‌های ظهور دو دسته است حتمی و غیرحتمی که غیرحتمی‌ها ممکن است رخ دهد یا نه هرچند زمان ظهور را دقیقا به لحاظ سال و زمان مشخص نمی‌کند و باید با دقت بیشتر به این اتفافات پرداخته و به سادگی قبول نکنیم تا دچار سردرگمی نشویم.
حجت‌الاسلام حسین‌زاده تصریح کرد: مورد بعدی حمایت اسکتبار در ظهور و بروز فرقه‌های گمراه مهدویت است نمونه آن فرقه یمانی که خود را نایب امان زمان معرفی کرده بعدها معلوم شد مورد حمایت سازمان منافیق است. حتی بابیت و بهایت مورد حمایت استعمار بودند تا پایگاهی در برابر علمای واقعی برای خود داشته باشند.
وی افزود: جهل در برابر مسایل دینی و مخصوصا در حوزه مهدویت آسیبی است که باید مورد بررسی و توجه جدی قرار گیرد. در زمان‌های گذشته که امکان انتشار علم و آگاهی نبود به راحتی ادعاهای کذب مطرح می‌شد که در جامعه امروز و با توجه به ابزارهای ارتباطی و انتشار علم وظایف حوزویان و دست‌اندکاران امر در اطلاع‌رسانی باید پررنگ‌تر باشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: باید مبانی مطرح شده در این فرقه‌ها را بشناسیم و قبل‌تر از آن مبانی عقلی تشیع در باب مهدویت را بشناسیم که بتوانیم با این جریان‌های گمراه برخورد جدی و صحیح داشته باشیم مخصوصا حوزویان مطالعه کافی در برابر این جریان‌ها داشته باشند، زیرا پیروان این جریان‌ها با شگردهای خاص خود پیروان را جذب می‌کنند و چه بسا در اثر غفلت و سهل‌انگاری، حتی طلاب مستعد و باسواد نیز در این ورطه گرفتار شوند.
حجت‌الاسلام حسین‌زاده با تاکید بر اینکه طلاب در برابر اتفاقات بی‌تفاوت نباشند، گفت: فرقه‌های انحرافی از ابتدا تاکنون بوده و بعد از شهادت حضرت علی (ع) شروع شد که فرقه سبعیه قایل به این شد که حضرت علی غایب شده و ظهور خواهد کرد و از همان قرن اول شاهد ظهور انحراف هستم و تا به امروز نیز این مسائل ادامه دارد و راه مقابله با آن افزایش آگاهی و مطالعه منابع موثق دینی است.
انتهای پیام
captcha