تفاوت مسابقات مناظره در ایران با مدل‌های بین‌المللی؛ تاکید بر اخلاق و توانمندسازی گفتمان دانشجویی
کد خبر: 3711810
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
عیسی علیزاده گفت:

تفاوت مسابقات مناظره در ایران با مدل‌های بین‌المللی؛ تاکید بر اخلاق و توانمندسازی گفتمان دانشجویی

گروه دانشگاه ــ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری مسابقات مناظره به زبان انگلیسی با اشاره با تفاوت‌های مسابقات مناظره دانشجویان ایران با مدل‌های بین‌المللی، عنوان کرد: از جمله تفاوت‌های مسابقات مناظره دانشجویان در ایران با مدل‌های بین‌المللی تاکید بر اخلاق و توانمندسازی گفتمان دانشجویی است.

تفاوت مسابقات مناظره در ایران با مدل‌های بین‌المللی؛ تاکید بر اخلاق و توانمندسازی گفتمان دانشجویی
 
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری نخستین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی، پیش از ظهر امروز یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت‌ماه جاری و با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران و مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد که از جمله مباحث مطرح شده در این نشست خبری برگزاری مسابقات مناظره به زبان انگلیسی با حضور هفت تیم دانشجویی از دانشگاه‌های استان تهران و یک تیم از استان اردبیل در روز‌های ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت‌ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران و همچنین آموزش تیم‌های برگزیده برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی مسابقات مناظره بود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این نشست ضمن تقدیر از اصحاب رسانه برای پوشش مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد و دوازدهمین همایش ملی خلیج فارس، با اشاره به پیش‌رو بودن جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف گردشگری، هویت ایرانی - اسلامی، نشر و ...، اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که از شش سال پیش تاکنون توسط جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان آن به طور جدی پیگیری می‌شود، مسابقات مناظره دانشجویان است، در هر دوره نیز مطالعات پیشین و نیازسنجی‌هایی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال مقدمات هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان انجام شده، با اشاره به برگزاری این مسابقات به زبان انگلیسی برای نخستین بار، گفت: مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی از ابعاد مختلفی می‌تواند تاثیرگذار باشد، ما نتوانسته‌ایم بسیاری از مسائل را از طریق گفت‌وگو حل کنیم، اگر فرهنگ را به مثابه یک کامپیوتر در نظر بگیریم، گفت‌وگو سیستم عامل آن است، این مسئله هم از طریق دانشگاه و دانشجویان می‌تواند نهادینه شود.

علیزاده با بیان اینکه نباید به طور کامل از مدل‌های بین‌الملل در برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان الگوگیری کرد، افزود: برای آنکه این مسابقات کاملا مشابه آن مدل‌ها نباشد در بخش‌هایی از مدل‌های بین‌المللی الگو گرفته‌ایم و در عین حال تغییراتی لحاظ شده است. مهمترین تفاوت این مسابقات با مدل‌های بین‌الملل، تاکید بر اخلاق مناظره و توانمندسازی گفتمان دانشجویی است.

وی ادامه داد: دانشجویان در این مسابقات کار تیمی را فرامی‌گیرند و برای این موضوع آموزش می‌بینند. تفاوت دیگر این مسابقات با مدل‌های بین‌المللی در این است که علاوه بر آنکه گزاره‌ها از مباحث روز و مسائلی است که دانشجویان و مردم با آن‌ها مواجه‌اند، این گزاره‌ها از سوی خود دانشجویان انتخاب می‌شود، در مدل‌های بین‌المللی گزاره‌ها بر حسب قرعه کشی برای تیم‌ها انتخاب می‌شوند، چرا که برگزاری مناظره دانشجویی در ایران صرفا آمدن روی سن و صحبت کردن نیست، مناظره یک پشتوانه علمی می‌خواهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: در این دوره تعداد هفت تیم متشکل از شش تیم از استان تهران و یک تیم از استان اردبیل شرکت می‌کنند که البته این تعداد کم است و امیدواریم در دوره‌های بعد تعداد تیم‌های شرکت‌کننده بیشتر شود.

وی افزود: با توجه به فعالیت‌هایی که به منظور تخریب جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف در سطح بین‌الملل انجام می‌شود، این مسابقات و توانمندسازی دانشجویان در حوزه‌های مختلف و به زبان‌های متعدد، موجب رشد دانشجویان و فرهیختگان در حوزه‌های مختلف خواهد شد و اگر این افراد برای تحصیل به خارج از کشور هم بروند، می‌توانند به مقابله با این هجمه‌ها بپردازند.

عیسی علیزاده ادامه داد: قصد داریم پس از برگزاری این مسابقات برای تیم‌های برگزیده اردو‌های آمادگی بگذاریم و آن‌ها را به مسابقات جهانی اعزام کنیم و قطعا این افراد با حضور در مسابقات در این سطح می‌توانند مانند دیگر فعالیت‌ها شاخص باشند.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات مناظره به زبان انگلیسی در سطح بین‌الملل و در کشور ایران خبر داد و گفت: قصد داریم یک دوره مسابقات مناظره بین‌المللی در تهران داشته باشیم، اگر بتوانیم رایزنی کنیم و این موفقیت حاصل شود یک دوره از این مسابقات در تهران برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش ایکنا که شرایط حضور تیم‌های خارجی در تهران برای شرکت در مسابقات مناظره بین‌المللی به زبان انگلیسی چگونه خواهد بود و آیا پروتکل خاصی در این زمینه خواهید داشت؟ گفت: مسابقات مناظره دانشجویان در سطح بین‌الملل در نوع خود شرایط و شاخص‌هایی دارند که گام نخست آن مکاتبه با مراکز و سازمان‌های بین‌المللی در این حوزه است و اعلام آمادگی به این مراکز مبنی بر آنکه می‌خواهیم این مسابقات به میزبانی ایران برگزار شود.

علیزاده ادامه داد: در گام دوم می‌بایست نتایج حاصل از این مسابقات را آسیب‌شناسی کنیم و پس از آن شورای سیاست‌گذاری تشکیل خواهد شد و روند برگزاری و دعوت از کشور‌ها برای حضور در مسابقات مناظره ایران اجرا می‌شود، فعلا کار‌های مقدماتی در این زمینه انجام شده است.
 
یادآور می‌شود، نخستین مسابقات مناظره دانشجویان به زبان انگلیسی با حضور هفت تیم دانشجویی از دانشگاه‌های استان تهران و یک تیم از استان اردبیل، 18 و 19 اردیبهشت‌ماه جاری در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha