ویژگی‌های منحصر مصحف «مسطور» + فیلم
کد خبر: 3721549
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
دکتر فروتن تشریح کرد:

ویژگی‌های منحصر مصحف «مسطور» + فیلم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دکتر فروتن، متخصص جراحی کلیه، اقدام به انتشار مصحفی کرده است که علاوه بر زیبایی و جذابیت از فرمول ویژه‌ای نیز برای نوشتار آن استفاده شده است.

سیدکاظم فروتن

دکتر سیدکاظم فروتن، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری(اورولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در رابطه با معرفی مصحف منحصر به‌فردی که به تازگی منتشر کرده است، بیان کرد: قرآن، اقیانوسی است از معارف الهی و آموزه‌هایی که برای هدایت بشر آمده و برای رسیدن به کمال انسانی جز عمل به قرآن و تدبر در قرآن راه دیگری وجود ندارد.
فروتن ادامه داد: آن چیزی که مطرح است، این است که برای رسیدن به این معارف، مقدماتی لازم است و شاید بتوان گفت که بهترین و مهمترین مقدمه، خلق جلوه‌های زیبای هنری است که این جلوه‌ها بتواند ما را به قرآن نزدیکتر کند. مانند این جلوه‌های هنری یک باغی می‌ماند که باید سردر زیبایی داشته باشد تا افراد را به طرف باغ جذب کرده و همگی بتوانند از فضا، زیبایی و میوه‌های آن باغ بهره‌مند شوند.
وی افزود: قرآن نیز زیبایی‌های فراوانی دارد و همانطور که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «إِنَّ القُرآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ، وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ؛ به راستي كه ظاهر قرآن زيبا و باطن آن ژرف است». کاری که ما در انتشار این مصحف به آن توجه کرده‌ایم، در ظاهر قرآن است؛ چراکه آن چیزی از ظاهر قرآن که امروزه بدان توجه می‌شود، در جلد، تذهیب و نگارش و خط است.
فروتن تصریح کرد: ما در انتشار این قرآن، یک ویژگی خاص هنری را اجرا کردیم و نام قرآن را نیز طبق همین ویژگی، قرآن مسطور نهادیم. هر صفحه این مصحف از یازده سطر تشکیل شده که سطر اول هر صفحه با هر حرفی شروع می‌شود، سطرآخر نیز با همان حرف آغاز می‌شود. همچنین، سطر دوم نیز با هر حرفی که آغاز می‌شود، سطر دهم نیز با همان حرف شروع می‌شود و به همین ترتیب سطرهای دیگر نیز همین‌گونه آغاز می‌شوند و آغاز سطرها با هم حالت تقارن دارند.
وی اظهار کرد: همچنین، در برخی از سطرها نیز کلمات با هم حالت تقارن پیدا می‌کنند و تمام مصحف به این صورت تنظیم شده است. سطر ششم سطر تنهای هر صفحه است و ما در این زمینه سطر ششم هر صفحه را با سطر ششم طرف مقابل تنظیم کرده‌ایم و در این حالت، سطر ششم هر صفحه از قرآن با هر حرفی آغاز شود، سطر ششم صفحه مقابل آن نیز با همان حرف شروع خواهد شد.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه خطوط در این مصحف به صورت ناخودآگاه از نظر حروف کم و زیاد است و نیز به جهت اینکه مجبور نباشیم حروف را بیش از حد بکشیم، از فرمولی استفاده کرده‌ایم که در نوع خود بی‌نظیر است که طبق آن قرآن از ابتدای سطر شروع نشده و اگر دقت کنیم یک فونت یکنواختی در آن به کار رفته و گاهی اوقات شکل‌های زیبایی نیز در هر صفحه خود را نشان داده است.
فروتن گفت: این مصحف برای عموم و به‌ویژه برای جوانان که ممکن است به ظواهر بیشتر توجه کنند، بسیار عالی است و جاذبه خوبی دارد. ضمن اینکه اگر ما در برخی از قرآن‌ها چند کلمه مشابه داشته باشیم، در خواننده این کنجکاوی را ایجاد می‌کند که در این آیه‌ چه تفاوتی وجود دارد که برخی کلمات مشابه هستند؟ و پیام بعدی آیه متفاوت خواهد بود که به همین جهت در این مصحف تمام سوره‌ها از ابتدای صفحه آغاز شده و به انتهای صفحه ختم می‌شود.
این متخصص جراحی کلیه در ادامه افزود: همچنین، برای این قرآن از ترجمه استاد ابوالفضل بهرام‌پور استفاده شده و سعی بر این شده که ترجمه‌ها به آیه ختم شود. به هر حال این مصحف می‌تواند زمینه‌ای برای جذب افراد باشد که همگان از طریق آن به قرآن عمل کرده و تدبر داشته باشند و بتوانند قرآنی زندگی کنند.
وی ادامه داد: تعداد محدودی مصحف متعلق به قرون دهم و یازدهم هجری قمری وجود دارد که به صورت بسیار ابتدایی و محدود از همین فرمول استفاده کرده‌اند که بیشتر در حد حرف است نه کلمات، ولی این مصحف از نظر تعداد، کلمات متقارن بیشتری دارد و از نظر زیبایی و یکنواختی خط در نوع خود بی‌نظیر است. فعالیت ما در زمینه انتشار چنین مصحف زیبایی حدود چهار سال ادامه داشت که البته باعث ارتباط بیشتر ما با کلام الهی شد.
فروتن اظهار کرد: بنده معتقدم که همه ما باید اول مسلمان بوده، قرآنی باشیم و الهی زندگی کنیم و سپس، متخصص باشیم یعنی قرار نیست که وقتی ما در حوزه‌های مختلف علمی، تخصصی به دست آوردیم، هویت خود را تغییر دهیم، بلکه همه ما باید اول قرآنی و اسلامی باشیم تا علم ما نیز اسلامی باشد و اگر علم ما اسلامی و در جهت مسیری که اسلام تعیین می‌کند، هدایت شود، آن علم، می‌تواند باعث شکوفایی استعدادهای انسانی شده و ما را به کمال برساند و اگر علم ما از قرآن دور شود، علمی است که ما را به باطل و سقوط نزدیک خواهد کرد.
وی تصریح کرد: قرآن، زوایای پنهان بسیاری دارد. من معتقدم که ما می‌توانیم بر روی جنبه‌های ظاهری قرآن خیلی بیشتر از این کار کنیم و حتی امروزه این قرآن‌هایی که در تلفن‌های همراه است، می‌تواند ویژگی‌های بهتری برای جذب افراد داشته باشد. به هر حال، بنده معتقدم که ما می‌توانیم در کشور خود ویژگی‌های خاصی برای قرآن ابداع کنیم که افراد بیشتری به سمت آن جذب شوند و از این طریق بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم که در کشور ما افراد بیشتری با قرآن مأنوس باشند.

انتهای پیام

captcha