لازمه تلاوت خاشعانه، تحت تأثیر قرار گرفتن قلب قاری است
کد خبر: 3721725
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
جواد سادات‌فاطمی در گفتگو با ایکنا:

لازمه تلاوت خاشعانه، تحت تأثیر قرار گرفتن قلب قاری است

گروه فعالیت‌های قرآنی - داور بین‌المللی مسابقات قرآن با بیان اینکه تلاوت خاشعانه آهنگ و الحان خاص خود را می‌طلبد، ابراز کرد: تلاوت خاشعانه به مسائل قلبی هم مرتبط است و ابتدا باید قلب قاری تحت تأثیر آیات قرار بگیرد تا خضوع و خشوع نمود بیرونی پیدا کند، اگر قاری با توجه به معنا و مفهوم آیات تلاوت کند، تحت تأثیر مضامین این کتاب آسمانی قرار می‌گیرد و تلاوتش خاشعانه و خاضعانه خواهد بود.

لازمه تلاوت خاشعانه تحت تأثیر قرار گرفتن قلب قاری است/ فضای جلسات قرآن باید به سمت تلاوت خاشعانه برود

جواد سادات‌فاطمی، مدرس قرآن کریم و داور بین‌المللی مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در رابطه با خشوع در تلاوت، عنوان کرد: در قرآن و روایات متعدد توصیه می‌شود که قرآن با خضوع و خشوع تلاوت شود.
وی با طرح این سؤال که خشوع در تلاوت به چه معنا است و چگونه می‌توان آن را کسب کرد؟ ابراز کرد: وقتی قاری هنگام تلاوت به این امر توجه داشته باشد که کلام خدا را بر زبان جاری می‌کند و بر روی مفهوم آیات تدبر کند قاری به درجه خشوع در تلاوت می‌رسد.
درک مفهوم آیات قاری را به درجه خشوع در تلاوت می‌رساند
سادات‌فاطمی با اشاره به اینکه فهم آیات به هنگام تلاوت، مطلب حائز اهمیتی است، تشریح کرد: اگر قاری در هنگام تلاوت، مفهوم آیات را درک نکند، نمی‌تواند به طور کامل در تلاوتش خضوع و خشوع داشته باشد، اما وقتی قاری به معنی آیات کند و بداند به دنبال چه هدفی است، می‌تواند به جایگاه خضوع و خشوع در تلاوت برسد.
لازمه تلاوت خاشعانه تحت تأثیر قرار گرفتن قلب قاری است
این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه تلاوت خاشعانه آهنگ و الحان خاص خود را می‌طلبد، ابراز کرد: تلاوت خاشعانه به مسائل قلبی هم مرتبط است و ابتدا باید قلب قاری تحت تأثیر آیات قرار بگیرد تا خضوع و خشوع نمود بیرونی پیدا کند، اگر قاری با توجه به معنا و مفهوم آیات تلاوت کند تحت تأثیر مضامین این کتاب آسمانی قرار می‌گیرد و تلاوتش خاشعانه و خاضعانه خواهد بود.
تلاوت خاشعانه نمود بیرونی دارد
وی در رابطه با تأثیر تلاوت خاشعانه بر روی مخاطب، گفت: نمود بیرونی تلاوت خاشعانه این است که وقتی آیات به گوش ما می‌رسد، متوجه می‌شویم که قاری حال دیگری دارد و صرفا کلمات را نمی‌خواند و موسیقی اجرا نمی‌کند بلکه حالتی در تلاوت احساس می‌کند که بخشی از خضوع و خشوع در تلاوت است.
سادات‌فاطمی اضافه کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند: «قاری، وقتی قرآن می‌خواند به هر آیه‌ای که می‌رسد یک بشارت است که نعمت‌های الهی را مطرح می‌کند»، بنابراین قاری وقتی به آیات عذاب می‌رسد باید وقف کند و از عذاب خدا به خدا پناه ببرد، این در حقیقت تلاوت خاشعانه است که وقتی قرآن با توجه به مفهوم تلاوت شود تأثیری بیرونی دارد.
این مدرس قرآن کریم با بیان اینکه وقتی قاری آیات عذاب و بشارت را تلاوت می‌کند باید اشک بریزد، عنوان کرد: همچنین قاری باید تحت تأثیر توضیحاتی که در خصوص کفار و مشرکان در کتاب آسمانی آمده است قرار بگیرد و دلش دچار خضوع شود.
وی با اشاره به اینکه اگر قاری وقتی که قرآن می‌خواند صرفا به این فکر کند که کلمات خدا را بر زبان جاری می‌کند، خشوع در تلاوتش به حداکثر می‌رسد، ابراز کرد: برای مثال کسی که به آن گفته می‌شود فلان مقاله را بخوان اگر این فرد صرفا حواسش به این باشد که دارد چه کلماتی را می‌خواند و حواسش به درست خواندن کلمات باشد و از مفهوم مقاله سر در نیاورد، لحن و نوع بیان احساسی لازم که برای خواندن آن مقاله نیاز است، نمی‌تواند اجرا کند.
تلاوت خاشعانه مستمع را تحت تأثیر قرار می‌دهد
سادات‌فاطمی افزود: اما فردی که محتوا مقاله را دریابد تحت تأثیر مفاد آن مقاله قرار می‌گیرد و نوع لحنش متفاوت می‌شود و بیانش حالت احساسی به خود می‌گیرد که در حقیقت حق آن مطلب را به جا می‌آورد که تلاوت قرآن به صورت خاشعانه طالب همین امر است و قاری که توجه می‌کند کلام خدا را می‌خواند، نوع تلاوتش عوض می‌شود و می‌تواند شنونده را تحت تأثیر قرار دهد.
فضای جلسات قرآن باید به سمت تلاوت خاشعانه برود
این داور بین‌المللی مسابقات قرآن با اشاره به اینکه باید در داوری مسابقات ضمن توجه به صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتدا به تلاوت خاشعانه نیز توجه شود، تصریح کرد: فضای جلسات قرآن ما باید به این سمت کشیده شود که نسبت به موضوع تلاوت خاشعانه حساسیت بیشتر نشان داده شود تا هر نوع تلاوتی که صرفا اجرای موسیقی است برای شنوندگان قابل توجه قرار نگیرد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
captcha