زهره عزیزی، مدیرکل سابق اداره تبلیغات و ارتباطات جامعه الزهراء(س) و معاون فرهنگی مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه(س) در گفتوگو با ایکنا؛ با اشاره به روز تبلیغ و اطلاعرسانی دینی گفت: وقتی به تاریخچه تبلیغ نگاه کنیم میبینیم قبل از پیامبر گرامی اسلام(ص) و در دوره انبیاء گذشته مانند حضرت نوح، لوط و دیگران نیز تبلیغ دین وجود داشته است و انبیاء گذشته هم خود را مبلغ آئین الهی میدانستند.
عزیزی با اشاره به مهمترین ویژگی یک مبلغ براساس آیات قرآن تصریح کرد: قرآن کریم در آیه ۳۹ احزاب فرموده است که «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ همان کسانى که پیامهاى خدا را ابلاغ مى کنند و از او مى ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى کفایت مىکند» که بیانگر این مسئله است که مهمترین ویژگی یک مبلغ این است که برای خدا دین را تبلیغ کند و تنها از خدا خشیت و داشته باشد.
معاون فرهنگی مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه (س) با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در جلد ۱۹ بحار صفحه ۱۶۷ افزود: پیامبر(ص) در این روایت شریف فرمودند که هدایت انسان برتر از هر چیزی است که خورشید بر آن طلوع میکند، همچنین امام علی(ع) در حکمت ۱۴۷، ارزش ارشاد مردم را با سایر ارزشهای دنیوی مقایسه کرده و فرمودهاند که ارشاد مردم همانند دریای پهناور در برابر قطرهای از آب است.
وی با بیان اینکه تبلیغ وظیفه همگانی است و هر فرد مسلمانی بنابر موقعیت و البته با رعایت علم به موضوع و گفتار و کردار خوب این وظیفه را برعهده دارد اظهار کرد: اگر مبلغی بخواهد تبلیغ موفقی داشته باشد ابتدا باید علم و تخصص کافی نسبت به آن داشته باشد؛ یعنی در موضوع خاصی که قصد دارد در مورد آن سخنرانی و تبلیغ داشته باشد باید تسلط داشته باشد.
عزیزی با بیان اینکه شناخت کافی از مخاطب خاص، از دیگر ویژگیهای یک مبلغ موفق است، بیان کرد: سومین ویژگی برای مبلغ موفق، که در دوره کنونی نیز بسیار مهم است شیوههای تبلیغ نوین است، زیرا هر تبلیغ نوین روش خاص خود را دارد.
وی افزود: ممکن است تبلیغ چهره به چهره باشد لذا مبلغ باید روش خاص آن را فرابگیرد یا ممکن است تبلیغ در حین تدریس انجام شود که روش متفاوتی دارد؛ بنده معتقدم یک مدرس حوزه علاوه بر علم کافی نسبت به موضوع تبلیغی و شناخت مخاطب باید از شیوههای نوین حتی از انیمیشن در تبلیغ دینی در حین تدریس خود استفاده کند و فرصت کلاس درس را هم از دست ندهد.
معاون فرهنگی مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه (س) با بیان اینکه شناخت مخاطب باعث احترام به طرف مقابل است تصریح کرد: تبلیغ برای دانشجویان و محیطهای دانشگاهی و حتی دانشگاهها با یکدیگر فرق دارد لذا باید مخاطب خاص را شناسایی و به بینش او احترام بگذاریم نه اینکه برای همه اقشار یک جور حرف بزنیم و سخن بگوئیم.
عزیزی با بیان اینکه برخی تغییر در روش تبلیغ را به معنای تغییر در اصول تبلیغ دینی میدانند گفت: این مسئله درست نیست، زیرا ما از تغییر در روش تبلیغ سخن میگوئیم که بر مبانی اصولی دینی صورت میگیرد.
وی با بیان اینکه تخصصی شدن تبلیغ امر ضروری است بر لزوم برنامهریزی دقیق نهادهای مسئول برای تبلیغ تاکید کرد و افزود: باید از جزیرهای عمل کردن در تبلیغ پرهیز و انسجام به آن داده شود به گونهای که دفتر تبلیغات و سازمان اوقاف نگویند پرورش و تربیت مبلغ ارتباطی به ما ندارد و حوزه نیز نگوید اعزام ارتباطی به ما ندارد. باید یک شبکه بهمپیوسته تبلیغی از تربیت مبلغ تا اعزام ایجاد شود، زیرا تربیت مبلغ و مبلغ و تبلیغ لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
مدیرکل سابق اداره تبلیغات و ارتباطات جامعة الزهراء(س) در پاسخ به این سؤال که آیا حوزه به ضرورت تخصصی شدن تبلیغ پی برده است عنوان کرد: در این سالها موجی در این زمینه ایجاد شده است که مفید است؛ زیرا جامعه ما با آسیبهای بزرگی روبروست که باید اقدام جدی در مورد آن انجام شود؛ معتقدم اقدامات خوبی در حال انجام است اگرچه دیرهنگام این کار شروع شده است.
لزوم تنیدگی صف و ستاد
مباحث خوبی مطرح شده از جمله ضرورت شناخت مخاطب ودغدغه های وی
از خلاهای جدی حوزه تبلیغ است