نگاه تجاری ترامپ به هنجارهای حقوق بشری چهره عریان آمریکا را نشان داد
کد خبر: 3724820
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
احمد بخشایش اردستانی:

نگاه تجاری ترامپ به هنجارهای حقوق بشری چهره عریان آمریکا را نشان داد

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل در رابطه با خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: ترامپ در نظام بین‌الملل ترجیح داده تا به صورت تجاری عمل کند و در این خصوص هنجارهای نظام بین‌الملل را به کل رها کرده و تمامی تلاش خود را برای حمایت از موجودیت اسرائیل قرار داده و به خاطر این رژیم تصمیم به ترک شورای حقوق بشر گرفته است.

نگاه تجاری ترامپ به هنجارهای حقوق بشری چهره عریان آمریکا را نشان داد/ زوال تدریجی کدخدا در معادلات جهانی

«احمد بخشایش اردستانی»، کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و برخی سازمان‌های بین‌المللی و تعهدات جهانی مشابه گفت: ابتدا بهتر است من مقدمه‌ای را در رابطه با نظم فعلی حاکم در نظام بین‌الملل و تفاوت آن با نظم داخلی کشورها ارائه دهم زیرا برای درک رفتار فعلی ترامپ ارائه این مقدمه ضروری است. در واقع نظام بین‌الملل و نظم جهانی، حاصل روابط بین ملت‌هاست؛ روابط بین‌الملل فعلی یک نظمی را شکل داده که تا حدودی ضمانت کننده دوری از جنگ میان قدرت‌هاست؛ یعنی وضعیت صلح فعلی با صلح شکننده‌ای که در فواصل زمانی جنگ جهانی اول تا جنگ جهانی دوم که حدود 20 سال دوام داشت بسیار با دوام‌تر است.

وی در این رابطه افزود: پس از جنگ جهانی دوم آمریکا و چند کشور قدرتمند، نظمی را شکل دادند و هنجارهایی را به وجود آورند مثل ناتو که پشتوانه سازمان ملل شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تفاوت نظم داخلی کشورها با نظم حاکم در نظام بین‌الملل گفت: اما در داخل کشورها که نظم داخلی ضامن بقای کشورهاست بر اساس قوانین مصوب داخلی استوار است که جایگاه و امنیت افراد را حفظ و مشخص می‌کند. در صورتی‌که در نظام بین‌الملل این حق توسط کشورهای قدرتمند تنظیم و به نحوی متعادل می‌شود. لذا نظم موجود در داخل کشور با نظم حاکم در نظام بین‌الملل متفاوت است؛ زیرا در داخل کشور حاکمیت مطلق است اما در نظام بین‌الملل حاکمیت‌های متفاوت وجود دارد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: هدف از بیان این مقدمه این بود که می‌خواهم بگویم یکی از ایرادات اساسی‌ای که در حال حاضر در نظام بین‌الملل وجود دارد این است که خود ترامپ دارد این هنجارهای موجود را که توسط خود آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ وضع شده‌اند را می‌شکند و لذا خروج از معاهده آب و هوایی پاریس، ترک برجام و یا خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل بخشی از ضعف‌های موجود در هنجارهای نظام بین‌الملل را نشان می‌دهد.

وی افزود: ترامپ در نظام بین‌الملل ترجیح داده تا به صورت تجاری عمل کند و هنجارهای نظام بین‌الملل را به کل رها کرده است و در این راستا تمامی تلاش خود را برای حمایت از موجودیت اسرائیل قرار داده و به خاطر این رژیم تصمیم به ترک شورای حقوق بشر گرفته است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: اما دنیا خود به واقع می‌بیند و آگاهی دارد این همه جنایتی که در غزه و اراضی اشغالی صورت می‌گیرد، ضروری است تا اسرائیل تحت فشار قرار گیرد تا دست از جنایات خود بردارد. اما از آن‌جا که آمریکا در شورای امنیت دارای حق وتو است طرح این جنایات در این نهاد با وتوی آمریکا مواجه خواهد شد و لذا کشورها تصمیم گرفتند تا در شورای حقوق بشر این جنایات را محکوم کنند که آمریکا آن‌را هم بر نتابید.

وی با بیان این مطلب که آمریکا خود بالاترین هنجارشکن جهانی است، گفت: این کشور در این باره کاملاً عریان عمل می‌کند و در این زمینه لازم است که کشورها تلاش کنند به سمت جهان بدون آمریکا و یا بدون کدخدا حرکت کنند و به نظر من با وجود جنگ تجاری‌ای که میان آمریکا و چین و اختلافاتش با اروپا به وجود آمده، دستیابی به آن دور از ذهن نیست.

این تحلیل‌گرمسائل بین‌الملل در ادامه به تشریح موانع تحکیم جایگاه فلسطینیان در جهان پرداخت و افزود: یکی از موانعی که تا به امروز باعث شده تا جایگاه فلسطین در نظام بین‌الملل مستحکم نشود به دلیل دو رو عمل کردن غربی‌هاست. مثلاً غربی‌ها ادعای حکومت قانون می‌کنند و سپس در امور داخلی کشورها دخالت و یا یک حکومت را سرنگون می‌کنند مثل کودتا علیه مصدق. یا از ارزش‌های حقوق بشری صحبت به میان می‌آورند ولی در مقابل از حکومت ضد حقوق بشری عربستان حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: برای غرب و آمریکا پول و منافع از ارزش‌های دموکراتیک مهم‌تر است و به خاطر همین اگر در عربستان صدها سال هم ارزش‌های دموکراسی زیر پا گذاشته شود هرگز آن‌را ناقض حقوق بشر نخواهد خواند و لذا عربستان هم با دادن پول‌های زیاد و خرید تسلیحات از آمریکا می‌تواند به جنایات خود در یمن ادامه دهد و همچنان با این شرایط سوگلی آمریکا باقی بماند. بنابراین نگاه دوگانه غرب ناقض ارزش‌های دموکراسی است.

بخشایش اردستانی در پایان یادآور شد: در جهان اسلام کشورهایی هستند که واقعاً به حال فعلی فلسطینیان دل می‌سوزانند و برای نجات آن‌ها هر کاری انجام می‌دهند اما در مقابل کشورهایی هستند که معتقدند تا چه زمانی باید مبارزه کرد و فلسطین تا کجا می‌خواهد ادامه دهد و بنابراین وقت آن رسیده مردم این سرزمین خصومت خودشان را با اسرائیلی‌ها حل و فصل کنند. که متأسفانه نگاه غالب اکثر کشورهای مسلمان بر این دیدگاه متکی است و تا زمانی‌که چنین نگاهی حاکم باشد نمی‌توانیم انتظار تقویت جایگاه فلسطین را در جهان داشته باشیم و فقط به تعمیق نگاه‌ دوگانه غرب کمک می‌کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha